Additionally, paste this code immediately after the opening tag: XT naaf een goede keuze “VOOR MIJ”? - Forum Wereldfietser

XT naaf een goede keuze “VOOR MIJ”?

Naar aanleiding van commentaar in dit forum heb ik mij tweede Shimano LX voornaaf aangeschaft. Het eerste was overlijden na drie winterseizoen.
De fiets
– Woon werkverkeer 10..12,000km/jaar. Pekel en zand van loonse en drunnense duinen
- Onderhoud 1 keer/jaar

De tweede LX naaf na een jaar gebruik toont slijtages. Mij inschatting is dat na max3… 4 jaar moet ik de voornaaf alweer vervangen. Door de slechte afdichting kwam wat water en stof naar binnen. Al/Ba complex vet doet uitstekende werk tegen het water maar stof blijft de grootste boosdoener.

Wat zijn mij alternatieve optie
1. Shimano XT voornaaf. Heel goede ervaring op mij MTB en Race. Dubbel afdichting ipv single bij LX/Deore. De kleine kogels lopen lichter. Conussen goed uitgewerkt. Niet uitstekend zoals mij Dura Ace naven maar veel beter dan LX.
2. Industrilagers naven van DT Swiss of rose huismerk. Geen ervaring info van www verzameld kortom - Goed voor een mooi weer vakantiefiets effe paar keer door de rivier doorgaan maar absoluut afgeraden voor Hollandse woon werkverkeer. Het vet wordt afgespoeld.
3. Exotische naven zoals criss king, phill wood etc. – buiten mij budget.


Kortom ik ga meer richting een XT –t780 naaf. Reden
1. Goede ervaring
2. Buitenlandse/ voral duitse fietsen kiezen vaak een xt naaf
3. Goede www reviews
4. Goede statistical info – Grote fietswinkels tonen dat customer return ratio is beter even goed/slecht als andere naven.
Minpunten
In een Engelstalige website heb ik gevonden dat
1. Wereldfietser forum raden de XT naven af – maar ja ze raden een Nexus 8 naaf ook af terwijl dat hij doet uitstekende werk bij mij. 35 000km en geen slijtagesporen.
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=24711

2. Hollandse bike gurus raden de XT naven ook - http://travellingtwo.com/resources/whic ... ke-touring

“”On the forums of “de Wereldfietser” bike guru Marten Gerritsen said early in 2010 that the XT-hubs are alu nowadays. Meaning that in hubs it’s not the preferred choice anymore.
Other XT-parts still are better than LX, depending on the value for money one seeks for.”


Gelukkig beide bronnen wijzen naar Holland en wereldfietser forum.

Mij vraag is “Is de XT naaf een goede keuze voor mij?”


bij voorbaat dank,
Miro
Wat valt er nog aan je kennis toe te voegen? Je hebt alle mogelijke antwoorden, je hoeft er aleen een naar jouw keuze uit te pikken.
Er is overigens nog een alternatief: een goedkoop naafje.

Dat je naaf overlijdt kan ook te maken hebben met de afstelling in plaats van stof en water. (iets met spanningsloos afstellen en compressie van de as)
Bijzonder. Een van de algemeen beschouwde gehoorde klachten tégen de XT-naaf is juist de oversized as die kleine kogeltjes als gevolg heeft. Dat zou kwetsbaarder zijn.
Nieuwe naven krijgen van uit de fabriek maar weinig vet mee. Toen ik een nieuw wiel kocht bij Rose met LX naven, lieten die tijdens het fietsen los. Ik heb deze toen uit elkaar gehaald en voorzien van nieuw vet en opnieuw afgesteld. Nooit meer problemen mee gehad.

Mario
Bedankt voor jullie reactie.
@ Leo - Bedankt, een deore voor 10 Euro is ook een goede optie. De naven overlijden van de stof binnen. Zwart vet. Bij afstellen houd ik rekening met de snoerspanner compressie. Mij mooi weer race en MTB naven zijn in uitstekende conditie.
@Travelmaster. De legendarische kwaliteit Shimano pedalen zijn met 2 keer kleinere kogeltjes 3/32 inch maar wel met uitstekkende afdichting.
@mario – goede punt. Altijd de originele vet af, nieuwe vet in goed afstellen. Shimano heeft nieging om sroeve afgestelde naven.
Deze vet vind ik ideaal bij natte holandse weer - http://www.belray.com/bel-ray-waterproof-grease
Ik heb het niet over pedalen.
Travelmaster schreef:Bijzonder. Een van de algemeen beschouwde gehoorde klachten tégen de XT-naaf is juist de oversized as die kleine kogeltjes als gevolg heeft. Dat zou kwetsbaarder zijn.
In Kiel Windeweer heb ik zo'n aan gort gereden XT-achternaaf mogen aanschouwen (zie ook hier met Martens conclusie: "Ik ben er heilig van overtuigd dat Shimano de XT achternaaf net zolang verbeterd heeft totdat hij 100% verkloot was.") Wat ik heb begrepen, is dat de zwakte van deze naaf niet in de kleine kogeltjes zit (ze zijn wel kleiner van stuk, maar ook groter in aantal), maar met name in het kwetsbare freewheel. Zie ook dit draadje uit 2009.
In 2012 is bij een onderhoudsbeurt zo'n nieuwe XT-achternaaf op mijn Santos gezet, waar ik pas later achterkwam. De (zeer gerenommeerde) dealer van deze fiets keurt die naaf inmiddels ook af, maar lijkt nog steeds te denken dat ze voor 2014 nog goed waren, terwijl er op dit forum al minstens 7 jaar lang kritiek op deze naven te lezen is.
Overigens heb ik sindsdien nog 18 duizend km zonder problemen op deze Santos gereden, maar ik ben toch wel blij dat ik nu weer een fiets zonder dubieuze onderdelen heb (mijn oude Santos met die omstreden XT-naaf gebruik ik nu alleen nog voor tochtjes in Nederland).
lotgenoten,
je hebt het over de voornaaf en ik dacht dat de discussie over zwakke XTnaven vooral over de moderne XTachternaaf ging. mijn ervaring (en vooral ook mening) is dat de hogere prijs van zo'n XT-naaf nooit opweegt tegen wat hij kwalitatief beter zou zijn dan bijvoorbeeld een gewone Deore-voornaaf, die lekker jaarlijks in de donkere dagen rond Kerst van schoon vet en zo nodig verse kogeltjes voorzien wordt. bijvoorbeeld Deore is m.i. gewoon prima basiskwaliteit en dat lekker onderhouden zorgt dat de naaf lange genoeg meegaat (zeker zo lang als de velg die sluit van de remblokjes).
ik moet bekennen: sleutelen is voor mij een belangrijk deel van het brede en vele fietsgenot (vooral als alles lukt 8) ...
groet! hoogframe
Ik ga daar volledig in mee. En goede aanvulling qua XT-achternaaf.
Ik zou ook eens kijken naar Novatec naven, een fabrikant die naast voor andere grote jongens te produceren ook een eigen lijn heeft opgezet.
Over de XT naven was/is men kritisch vanwege het gebruik van aluminium in de assen (Dat is in ieder geval in de winter met pekel funest). Of dat inmiddels anders is weet ik niet mijn 15 jaar oude XT naaf draait nog prima (met nieuwe kogeltjes en conussen)
hoogframe schreef:...verhaal...
Absoluut mee eens. De standaard LX is volgens Rose ook 2-voudig afgedicht en voor 13 euro...