Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Blubel: fietsbel met GPS - Forum Wereldfietser

Blubel: fietsbel met GPS

Beste Wereldfietsers,

Ik weet niet zeker of ik dit op de juiste locatie post, maar ik kon geen betere plek vinden.

Ik ben een marketing student en in januari ben ik voor mijn stage naar Londen verhuist. momenteel loop ik stage bij het start-up bedrijf Blubel Tech Ltd.

Samen met Blubel heb ik aan een nieuwe fietsbel/GPS systeem gewerkt en ik wil dit graag op deze manier met de Nederlandse fietser delen.

De fietsbel kan natuurlijk gebruikt worden als bel, maar wanneer hij met Bluetooth aan een smartphone wordt gekoppeld kan hij gebruikt worden als GPS systeem. Door de gebruiker eenvoudige instructies te geven met behulp van LED lampjes kan hij of zij de meest veilige en snelste route vinden naar zijn bestemming.

De bel is ontworpen voor grote steden zoals Londen, maar werkt ook prima in andere steden over heel de wereld.

Omdat we maar een klein start-up bedrijf zijn hebben we ervoor gekozen om via Kickstarter genoeg kapitaal proberen te verkrijgen om ons product werkelijkheid te maken.

Mochten jullie geïnteresseerd zijn neem dan vooral een kijkje!: http://kck.st/28Llxuj

Ik snap dat dit product misschien niet het beste product is voor de wereldfietsers, maar omdat veel van jullie toch veel van fietsen af weten en veel ervaring hebben was ik erg geïnteresseerd in jullie mening.

Laat maar weten wat jullie er van vinden of vragen hebben.
Leuk idee en een innovatieve manier om je bel en je smartphone te gebruiken.

Ik vraag me wel af hoe de navigatie in de stad is. Ik ben zelf met een Garmin GPS door Londen heen gefietst maar door de vele (hoge) gebouwen had ik slechte GPS ontvangst. Daardoor zat de GPS regelmatig in een andere straat dan ik. Deels kon ik dat corrigeren doordat ik op de kaart zag dat en waar het mis ging, maar een aantal keren zat ik gewoon ook verkeerd.
Heeft een telefoon daar minder last van?

Andere vraag is of hij alleen werkt met de bijbehorende app? En zo ja, kan ik dan alleen door de steden navigeren die blubel beschikbaar heeft? Of werkt hij ook samen met Google Maps of andere navigatie software?
Leuk idee!
Ik vind de prijs (iets meer dan 13.000 pond) nog wel wat aan de hoge kant, zelfs met de huidige lage koers. Is de bel er eenvoudig af te halen? Zo'n duur ogend hebbeding laat ik liever niet onbeheerd op zijn fiets zitten.

Het leuke lijkt me vooral het duidelijke signaal. Het is op de fiets altijd behelpen met leesbrillen en dergelijke, dit signaal lijkt me duidelijk genoeg!
Aart Veldhuizen schreef:Leuk idee!
Ik vind de prijs (iets meer dan 13.000 pond) nog wel wat aan de hoge kant, zelfs met de huidige lage koers. Is de bel er eenvoudig af te halen? Zo'n duur ogend hebbeding laat ik liever niet onbeheerd op zijn fiets zitten.

Het leuke lijkt me vooral het duidelijke signaal. Het is op de fiets altijd behelpen met leesbrillen en dergelijke, dit signaal lijkt me duidelijk genoeg!
Huh? Hoe kom je nou aan dat bedrag? Voor het project kan je nog voor 50 pond meedoen, levering eind december. Ze hebben tot nu toe geloof ik die 13.000 opgehaald.
HansvanderVeeke schreef:Leuk idee en een innovatieve manier om je bel en je smartphone te gebruiken.

Ik vraag me wel af hoe de navigatie in de stad is. Ik ben zelf met een Garmin GPS door Londen heen gefietst maar door de vele (hoge) gebouwen had ik slechte GPS ontvangst. Daardoor zat de GPS regelmatig in een andere straat dan ik. Deels kon ik dat corrigeren doordat ik op de kaart zag dat en waar het mis ging, maar een aantal keren zat ik gewoon ook verkeerd.
Heeft een telefoon daar minder last van?

Andere vraag is of hij alleen werkt met de bijbehorende app? En zo ja, kan ik dan alleen door de steden navigeren die blubel beschikbaar heeft? Of werkt hij ook samen met Google Maps of andere navigatie software?
Hoi Hans, Hoop dat ik Hans mag zeggen,

Bedankt voor uw interesse en vragen!

De Blubel is inderdaad gelinkt aan de telefoon en die heeft over het algemeen een zeer goede GPS ontvangst. Wij hebben er zelf nog geen problemen mee ondervonden maar zullen tijdens de verdere ontwikkeling verder blijven focussen op de optimalisatie hiervan.
Met betrekking op uw tweede vraag, De Blubel App is gebaseerd op Open Street Maps Cartography die routes speciaal voor fietsers uitkiest. Deze is over heel de wereld beschikbaar, dus ook in Amsterdam bijvoorbeeld.
Aart Veldhuizen schreef:Leuk idee!

Hallo Aart,

Zoals Max al zij. De bel kost inderdaad geen 13000 pond. Hij kost nu inderdaad 50 pond via Kickstarter. Maar zelfs voor dat geld zou ik hem niet graag op mijn fiets laten zitten. Daarom kan het zwarte (elektrische) gedeelte eenvoudige van de bel worden gehaald door hem een kwart slag te draaien.
Bedankt voor je vraag!
London Fietser schreef:
Hoi Hans, Hoop dat ik Hans mag zeggen,

Bedankt voor uw interesse en vragen!

De Blubel is inderdaad gelinkt aan de telefoon en die heeft over het algemeen een zeer goede GPS ontvangst. Wij hebben er zelf nog geen problemen mee ondervonden maar zullen tijdens de verdere ontwikkeling verder blijven focussen op de optimalisatie hiervan.
Met betrekking op uw tweede vraag, De Blubel App is gebaseerd op Open Street Maps Cartography die routes speciaal voor fietsers uitkiest. Deze is over heel de wereld beschikbaar, dus ook in Amsterdam bijvoorbeeld.
Mijn ervaring is dat de apart (Garmin) GPS een betere ontvangst heeft dan de telefoon. Vandaar dat ik toch wat sceptisch ben.

En op de tweede vraag: ik kan met de app dus ook gewoon door Baflo navigeren? Overigens zou ik het fijner vinden om op de Open Fiets Map te kunnen navigeren ;-)
@ hans: als ik het goed gelezen heb, kan je ook een gpx route gebruiken. Je zou dan - neem ik aan - een route kunnen maken met welke kaart dan ook die je vervolgens uploadt naar de app.

@ london fietser: klopt dat?
Hoi Max en Hans,

Wat Max zegt klopt inderdaad. We zijn op het moment hier mee bezig en bij lancering kan je dus inderdaad je eigen route uploaden met gpx.

Wat betreft het navigeren in Baflo. De Blubel kan ook hier prima gebruikt worden. Hoge gebouwen zouden ook hier de GPS verbinding niet moeten verstoren ;)

De app is zo ontwikkeld dat hij de beste routes voor fietsers uitzoekt.
Ik vind het wel een grappig apparaatje wat betreft de interface: slechts enkele lampjes om mee te navigeren, dus geen afleidende informatie. Het doet mij wat denken aan een naaldcompas. Het grote nadeel voor mij zou de afhankelijkheid van een smartphone zijn. Dat maakt het toch een complexer geheel, ook voor mensen die niet handig met techniek zijn zou dit een probleem kunnen zijn.

Redenen waarom ik geen smartphones gebruik tijdens het fietsen:

* smartphones zijn uitgerust met propietaire accu's; liever heb ik oplaadbare AA batterijen;
* de veiligheidsdiensten kunnen je afluisteren (privacy);

Daarom zou ik persoonlijk de voorkeur geven aan een GPS ontvanger zonder zenders (dus ook geen bluetooth e.d.) zodat het apparaat niet ongewenst door derden uitgelezen kan worden zoals wel bij smartphones gebeurt. Tevens wordt het apparaatje dan energie zuiniger.

Dus als hij enkel met GPS ontvanger en AA batterijen uitgevoerd wordt, dan lijkt het mij een leuk en handig apparaatje. Rest nog wel de vraag hoe je je bestemming moet invoeren... Zou dat met spraak herkenning kunnen? :D
Hoi Jeroen,

Bedankt voor je feedback.

Leuk om te horen dat je het idee leuk vindt. Ons doel is inderdaad om het apparaat zo simpel en eenvoudig mogelijk te houden zodat je met 1 oogopslag de instructies kunt lezen. Zonder de hulp van een smartphone is dit helaas niet mogelijk.
Bestemmingen invoeren, routes wijzigen en de GPS is helaas niet mogelijk zonder de telefoon. Het zou de Blubel een stuk duurder maken wanneer we dit allemaal in het apparaatje zouden stoppen (als dit al mogelijk is).

Wat betreft de veiligheidsdiensten, ik ben niet zo op de hoogte van waartoe zij allemaal tot in staat zijn maar mochten zij te weten komen waar ik fiets dan vind ik dat niet zo erg. Maar ik begrijp je punt, ik kan me voorstellen dat iemand op zijn privacy gesteld is en niet wilt dat dit zo op straat ligt.
Het probleem is alleen dat er geen manier is om hier compleet om heen te werken met de technologie van tegenwoordig. Tenzij je inderdaad compleet zonder internet werkt, maar dat is voor ons helaas niet mogelijk.
Als je dan toch je telefoon nodig hebt, waarom dan niet één oortje in om mondelinge instructies van je GPS te ontvangen? Veel minder afleiding dan naar blinkende ledjes zitten kijken.

Of mis ik hier de toegevoegde waarde? ;-)
Hoi M_nu,

Bedankt voor je vraag,

Dit is inderdaad een optie. Echter vinden ik en veel anderen (hebben we ondervonden) het niet prettig om oortjes in te hebben tijdens het fietsen.

En tijdens het fietsen in Londen en andere grote steden wil je zo min mogelijk afleiding.

Tevens kan je in drukken steden nog wel is wat instructies missen wanneer je midden in het verkeer zit met veel optrekkende auto's, bussen en vrachtwagens.

Mocht je hier totaal geen last van hebben dan blijft een oortje in een oor inderdaad een goed alternatief.
[Off topic]:
de veiligheidsdiensten kunnen je afluisteren (privacy)
Wat betreft de veiligheidsdiensten, ik ben niet zo op de hoogte van waartoe zij allemaal tot in staat zijn maar mochten zij te weten komen waar ik fiets dan vind ik dat niet zo erg. Maar ik begrijp je punt, ik kan me voorstellen dat iemand op zijn privacy gesteld is en niet wilt dat dit zo op straat ligt
ALS de veiligheidsdiensten je afluisteren, ligt dat niet zomaar op straat, en
ALS de veiligheidsdiensten je afluisteren heb je mijns inziens een ander probleem ...
En wie echt op zijn privacy gesteld is moet vooral niet in Londen en andere (groot)steden gaan fietsen, je wilt niet weten hoeveel camera's daar hangen :wink:

[back on topic]
Beste wereldfietsers,

Even een update voor de geïnteresseerde.
We hebben inmiddels ons "target" bereikt. wat betekend dat we dus echt in productie gaan!

Het leek even spannend te worden maar met nog 5 dagen te gaan is het gelukkig goed afgelopen. Ik wil iedereen bedanken voor de vragen en aandacht en mochten er nog geïnteresseerden zijn, Het is nog steeds mogelijk om de Blubel te "pre-orderen" met de Kickstarter korting: http://kck.st/28Llxuj

Vragen of reacties zijn natuurlijk ook nog steeds welkom!
HansvanderVeeke schreef:
Mijn ervaring is dat de apart (Garmin) GPS een betere ontvangst heeft dan de telefoon. Vandaar dat ik toch wat sceptisch ben.
Daar is in de stad nog wel iets over te zeggen. Een telefoon gebruikt namelijk ook wifi en gsm-signalen om zijn locatie te bepalen. Daar heb in het bos niets aan, dus dan wint de kwalitatief betere gps ontvanger van je Garmin. In de stad is het een ander verhaal dan wint je telefoon het.

Dat is ook de reden dat je telefoon ook binnen nog je positie kan bepalen en je gps niet.

Wel een mooi project die Blubel, ga ik eens even over nadenken.
Beste CorneK,

Bedankt voor je toelichting! zo had ik er nog niet over nagedacht.