Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Elfstedentocht fietsen op racefiets - Forum Wereldfietser

Elfstedentocht fietsen op racefiets

Hallo mensen,

Ik zag op deze site (zie link) iets over dat je de elfstedentocht fietsen kan. Nou lijkt het mij leuk om dit daadwerkelijk te doen op een racefiets, alleen moet ik deze nog aanschaffen, kleding heb ik al.

Iemand suggesties over de te gebruiken fiets? Graag een wat comfortabele racefiets gezien de langere afstand.

Grt, Kees
Hoi Kees,
Ik vermoed dat je dan vooral naar endurace racefietsen moet kijken.
http://racefietsblog.nl/racefietsblog-t ... -kasseien/
Veel rijders kijken nu naar dit soort fietsen ipv de keiharde racers.
Succes,
Marco
beste kees,
de vraag is hoe je het wilt: in één dag op een racefiets of in meerdere dagen als een toertocht.
op de racefiets zou ik een tweedehands racefiets kopen en er wat dikkere banden (28 mm breed, bandenmaat 28-622) op zetten (of als dat niet past 25-622). dat rijdt beter op minder goed wegdek (en loopt lichter).
als nieuwe racefiets is zo'n endurance-racefiets echt top, zoals marco meijerink aangeeft. dat is heel simpel gezegd een moderne racefiets met iets langere wielbasis (de maten en verhoudingen van het frame zijn optimaal voor racefietsen op wat slechtere wegen en zo ook voor wat langere tochten).
als je er een meerdaagse tocht van maakt dan kun je voor de racefiets, maar ook voor een toerfiets kiezen. ik zou dan een tweedehands Koga of iets dergelijks kopen, bijvoorbeeld een Traveller of Terraliner. of een FX van Trek (gebruik dat eens op Marktplaats en je ziet wat ik bedoel). (op zo'n toerfiets past ook gewoon een racestuur. je moet dan wel even kiezen hoe je de schakeling wilt hebben: sti-shifters of bar end shifters of ouderwets op de onderbuis)
groet! hoogframe

toevoeging: ik bedoel dat een tweedehands wat langere toerfiets/racefiets ook heel geschikt kan zijn, bijvoorbeeld: http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... e=lr&pos=8
Beste Kees,

wat een leuk idee om de elfstedentocht te fietsen met een racefiets! Op zichzelf is de afstand voor een racefiets niet zo'n probleem. Wellicht dat je even moet wennen aan het 'diep' zitten. Ik heb met mijn racefiets al vele dagtochten van 200 km of meer gemaakt, ook over slecht wegdek en heb geen bijzondere wielen, frame, vering ala s-works of iets anders. Bandenbreedte bij mij is 23mm en ook dat fietst prima! Ik fiets zelf op conti s4000 II, maar ook een conti grand prix is een uitermate duurzaam bandje en wordt heel veel gebruikt!

Gewoon om marktplaats eens rondkijken. Voor rond de 800 - 1000 euro heb jij een knap fietsje.

Tip voor de velgen, mocht je carbon overwegen: De bouwer van FFWD wielen vertelde mij dat het gebruik van carbon velgen icm een draadband totaal geen voordeel oplevert, sterker nog; de combinatie is zwaarder. Een Campa Zonda set wordt over het algemeen als een van de betere wielen gezien en veelvuldig in amateurrondes gebruikt.