Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De eeuwige twijfel - Forum Wereldfietser

De eeuwige twijfel

Hi,

Al enkele weken zit ik fietsen te vergelijken, proefrijden, bekijken, noem maar op.
De fiets die ik zoek wil ik voornamelijk gaan gebruiken voor dagelijks woon/werk verkeer in Amsterdam. Zo nu en dan wil ik hem mee naar de kust nemen om een ritje door de duinen te maken, of langs de Amstel oid.
Echt onverhard hoeft hij dus niet aan te kunnen. Spatborden en lichten zal ik er waarschijnlijk wel op gaan zetten.
Zelf ben ik 1.94 en weeg 86 kg, bagage is niet nodig en mijn budget ligt rond de 800 euro.

Nu mijn twijfel-fietsen:
De Trek 7.4 FX disk uit 2015
De nieuwe Cube Hyde Pro
En de Scott SUB Sport 20 uit 2015

Het lijkt er op dat mijn voorkeur uit gaat naar de Cube, dit door de onderhoudsarme naafversnelling en weggewerkte kabels. Grote nadeel vind ik de Big Apple banden, in het verleden heb ik een Giant tripleX gehad met deze banden en vond het toch vrij zwaar fietsen.
Dan kom ik dus uit bij de Trek, perfecte banden, weggewerkte kabels, enkel een derailleur.. Hoe kwetsbaar zijn die in het fietsenrek?
Tenslotte de Scott, een complete fiets (licht, spatbord, bagagedrager) maar misschien weer wat suf. Maar deze is weer afgemonteerd met Acera en XT onderdelen. (deze heb ik nog niet in de winkel gezien)

En zo is het kringetje weer rond. Elke fiets heeft iets dat mij aantrekt, en iets wat ik weer minder vind.
Is er iemand die mij wat advies kan geven, of zelfs nog een nieuw idee heeft om het nog moeilijker te maken :)

Thanks!
Als uw voorkeur uit gaat naar de Cube, dan zou ik die nemen en bij de dealer vragen de banden te ruilen.
Dat moet toch geen probleem zijn lijkt mij.

Anders zijn de BA's ook wel te verkopen via MP of het forum.
Heb je al op een van de fietsen gereden? Ik ken ze niet, maar elke fiets zit weer anders. Heb je geometrie een beetje vergeleken? Lijken ze op elkaar of is er iets totaal anders? Vergelijk bijvoorbeeld eens bovenbuislengte. Verschillende lengtes kunnen een hele andere zithouding geven. Op papier heb je nu al wat bekeken, nu de testen live proberen te doen :-)

De opmerking over de banden is een goede denk ik. 'Normalere' banden ergens opzetten is vaak makkelijker dan dikkere banden ergens opzetten want dat lukt niet altijd.

Sterkte me de keuze!
Ik heb zelf nu ruim 2 jaar een Trek 7.4 FX en ik ben er zeer tevreden over. Voornamelijk woon werk verkeer 40 km per dag. De fiets rijdt uitstekend en is relatief licht.
Je hebt uitgebreide mogelijkheden om accessoires te monteren. Ik heb zelf een ringslot, bagagedrager, achterstandaard en spatborden toegevoegd. En last but not least hij kost nu nieuw 700 euro.
Je kunt de fiets ook als lichte vakantie fiets gebruiken.
Banden zijn een slijtageartikel: zou geen doorslaggevend argument voor de koop van een fiets moeten zijn.
De rolweerstand van BA's valt of staat met de juiste druk.

En mocht je sneller willen, dan zijn de Big Apple Lite Skins of Super Moto's wat lichter en soepeler dan de gewone Big Apples.
sjefke schreef:Banden zijn een slijtageartikel: zou geen doorslaggevend argument voor de koop van een fiets moeten zijn.
Zij het dat goede brede banden vaak langer meegaan dan de gemiddelde Nederlandse fiets. (10.000 km)

Probleem is vaak dat mensen het niet voor elkaar krijgen om een pas aangeschaft produkt eigenhandig te verbeteren. Zo klaagt een vriend van mij al jaren over een herrie makende afzuigkap in zijn keuken. Het probleem is voor vrijwel geen kosten te verbeteren (dreunplaten) maar hij klaagt liever dan er iets aan te doen.
Zo zal het ook vaak voorkomen dat mensen opgescheept zitten met een fiets met banden waar ze eigelijk niet gelukkig mee zijn. Maar omdat die krengen 10.000 km meegaan hebben ze er 10 jaar last van en geven ze geen 100 euro uit aan nieuwe banden. Na die 10 jaar is 3000 euro voor een nieuwe fiets ineens geen probleem meer.
@Leon; je hebt helemaal gelijk.

Men staat raar te kijken als ik enige tijd bezig ben met aanpassingen aan mijn nieuwe fiets.

Ondertussen idd wel klagen over de meest uiteenlopende zaken, zonder op onderzoek uit te gaan of iets beter of anders kan. (nb. lees; geld uitgeven).
Ik zou vooral ook kijken welke fiets het prettigst fietst. Dus bij voorkeur alle modellen proefrijden en vergelijken.
@Leon maar je kunt die banden toch gewoon vervangen na aanschaf? Misschien zelfs deal mogelijk bij koop. Lijkt me makkelijk te doen. Ik ben nog steeds bezig met veranderingen aan mijn nieuwe fiets. Vandaag stuur smaller gemaakt. Uiteindelijk kom ik er wel.


Ik blijf ook bij eerdere suggestie: proberen en proberen. Elke fiets rijdt anders en zit anders. Aanpassingen zijn altijd mogelijk maar basis moet goed zijn
Max2015 schreef:@Leon maar je kunt die banden toch gewoon vervangen na aanschaf?
Dat is precies wat Leon ook bedoelt. :wink:
Max2015 schreef:@Leon maar je kunt die banden toch gewoon vervangen na aanschaf? Misschien zelfs deal mogelijk bij koop. Lijkt me makkelijk te doen.
Dat klopt en dat geeft Leon ook aan. Maar hij stelt ook - terecht - vast dat bijzonder veel fietsers dat ik de praktijk helemaal niet doen.

Ze kopen een fiets die éénmalig (hopelijk maar niet noodzakelijk correct) wordt afgesteld en denken niet na over aparte onderdelen. Zelf als onderdelen vervangen moeten worden (zoals banden) stelt men zich niet de vraag over wat de beste keuze is. Aan de ene kant begrijpelijk (niet iedereen heeft de nodige kennis en/of interesse), maar als men dat combineert met geklaag over de bereden fiets is het spijtig dat men niet nadenkt over aanpassingsmogelijkheden.

Renaat
Revanho schreef:
Max2015 schreef:@Leon maar je kunt die banden toch gewoon vervangen na aanschaf? Misschien zelfs deal mogelijk bij koop. Lijkt me makkelijk te doen.
Dat klopt en dat geeft Leon ook aan. Maar hij stelt ook - terecht - vast dat bijzonder veel fietsers dat ik de praktijk helemaal niet doen.

Ze kopen een fiets die éénmalig (hopelijk maar niet noodzakelijk correct) wordt afgesteld en denken niet na over aparte onderdelen. Zelf als onderdelen vervangen moeten worden (zoals banden) stelt men zich niet de vraag over wat de beste keuze is. Aan de ene kant begrijpelijk (niet iedereen heeft de nodige kennis en/of interesse), maar als men dat combineert met geklaag over de bereden fiets is het spijtig dat men niet nadenkt over aanpassingsmogelijkheden.

Renaat
Ik fiets een aantal keer per week naar m'n werk met zulke mensen :cry:
Shrek schreef:
Max2015 schreef:@Leon maar je kunt die banden toch gewoon vervangen na aanschaf?
Dat is precies wat Leon ook bedoelt. :wink:
Ahum,
was dat niet de eerste reactie. :wink:
het regent adviezen. Hoe gaat het met OP?
Fausto schreef:het regent adviezen. Hoe gaat het met OP?
Ja, ik mis nog het advies dat je in Amsterdam ook een goed slot nodig hebt. Ik heb in de tijd dat ik wekelijks in Amsterdam kwam 38 euro uitgegeven voor een kettingslot bij een vouwfiets die ik voor niks gekregen had. Dat vond ik wel een goede verhouding om zorgeloos in Amsterdam te fietsen.
En, heb je zorgeloos kunnen fietsen?
cervus schreef:En, heb je zorgeloos kunnen fietsen?
Ja, zonder meer. :D
Nou, ik ben er uit. Op de fietsen gefietst en gister toch voor de Cube gegaan. Die tikte toch net wat meer boxjes op mijn lijst. Gister dus maar de knoop doorgehakt, gelijk spatborden besteld en wat andere spulletjes die ze er nu op aan het zetten zijn.
Ik neem de BA banden even op de koop toe, wie weet wil ik over een paar maanden niets anders meer.

Nu inderdaad de zoektocht naar een passend slot. Ik heb er 2 op het oog:
De ABUS Ivy Chain 9100 en de ABUS Bordo.
Voordeel van de Bordo is dat hij eenvoudig op het frame te bevestigen is
Nadeel is dat hij (naar wat ik lees) vrij lastig in te vouwen is.
Voordeel van de Ivy is dat hij in lastige hoeken te bevestigen is.
Nadeel weer dat hij lastig mee te nemen is.

Heeft er iemand ervaring met een van deze sloten?

In elk geval bedankt voor alle adviezen!
Als aanvulling op een fietsslot zou je ook kunnen overwegen een zo lelijk mogelijke kleur lak te selecteren. Zo heb ik een matte vuilnisbakken-grijs kleur gekozen voor zowel mijn rechtop-fiets als mijn ligfiets. Niet echt een vrolijke mooie kleur maar misschien wordt de fiets daardoor wat minder interessant als diefstal object. Tevens heb ik alle merknamen met duct tape afgeschermd. En ik was mijn fiets zo min mogelijk, ik houd alleen de draaiende delen redelijk schoon.

Ik krijg vaak de opmerking dat mijn fiets gewassen moet worden en bij mijn ligfiets wordt ook vaak gevraagd of hij zelf gebouwd is. Dan weet ik dat het goed zit met de anti-diefstal . :D