archie schreef:Uiteraard ben ik graag bereid in mijn gegevens de opmerking toe te voegen dat tentkampeerders worden geweigerd op sommige campings. Alleen moet ik dat dan wel weten, dus laat me aub even weten, zoals ik dat trouwens regelmatig ook vraag, of er iets aan de gegevens kan worden verbeterd!
Mijn website is puur een hobby website en ik kan echt niet de ruim 32.000 campings die er inmiddels op staan persoonlijk op alle details controleren.
Er zijn een paar trucs om er bij het overgrote deel van de Britse campings achter te komen of er tenten mogen staan.
Veel Britse campings hebben bij Archies een code gekregen (CS of CL), die tussen haakjes achter de naam van de camping staat.
CS staat voor een
Certificated Site voor leden van de Camping & Caravanning Club, waar maximaal 5 caravans/campers en 10 tenten mogen staan. Dit zijn circa 1600 terreintjes, die worden beheerd door een boer of particuliere landeigenaar. De C&C Club beheert zelf nog 108 grotere campings. Op al deze terreinen zijn tentkampeerders in principe welkom, al moeten die eigenlijk wel lid zijn van de C&C Club. Als de beheerder daar moeilijk over doet, kun je meestal ter plekke lid worden. Een tijdelijk overzees lidmaatschap kost 28 pond (en een pond is zelfs nu nog altijd meer waard dan een euro...). Heb je een CCI pasje (Camping Card International, zie
dit topic), dan word je beschouwd als lid van de C&C Club (al kan ik niet garanderen dat elke terreinbeheerder dit weet, of wil weten; fervente voorstanders van de Brexit zouden wel eens niet onder de indruk kunnen zijn van welk buitenlands campingpasje dan ook
). Zie
hier voor meer info.
CL staat voor een
Certificated Location voor leden van de Caravan Club. Ook dit zijn kleine terreintjes (circa 2500) in particulier beheer. Van de 200 terreinen die de Caravan Club zelf in beheer heeft, zijn er slechts 40 met tentplekken. De kans dat op een CL-terreintje tentkampeerders welkom zijn, lijkt me uiterst klein (als de eigenaar wel tenten toe had willen laten, had hij zijn terrein immers voor de C&C Club open kunnen stellen). (Wij hebben 20 jaar terug wel eens geprobeerd om laat op de avond stiekem onze tent op te zetten in een Caravan Park. De eigenaar van de enige bewoonde caravan op het terrein waarschuwde toen de campingbaas, die ons sommeerde om direct te vertrekken. We waren nog bereid om te betalen voor een warme douche en daarna weer weg te gaan, maar ook dat was onbespreekbaar. Vorig jaar dronken we in Schotland koffie in een afgelegen tearoom die op een CL-terrein stond. De eigenaar vertelde ons dat de Caravan Club zijn terrein van de lijst ging schrappen, omdat de - overigens brandschone - toiletten niet exclusief voor caravanbezitters waren, maar ook door klanten van de tearoom gebruikt konden worden. Rare lui, die Britse caravankakkers!)
De meeste Britse campings zijn overigens te vinden op
http://www.ukcampsite.co.uk. Op deze site kun je campings selecteren waar tenten welkom zijn. Klik eerst op
Google Maps Radius Search en klik dan dubbel op de kaart in het gebied waar je wilt kamperen. Er verschijnt dan een kaart met campings binnen een cirkel van 20 mijl rond de aangeklikte plek. Zet vervolgens onder
units accepted (linksboven) een vinkje voor
tents en druk op
enter. Hierna zijn alleen nog de campings te zien waar tenten mogen staan. Vink dan onder
facilities ook nog even
toilets aan, want er bestaan ook campings waar je niet alleen een tent, maar ook een eigen toilet bij je moet hebben