Pat schreef: Ik controleer ongeveer 1-2x per jaar de headset van mijn pugsley. Ik kom meestal een hoop troep tegen.
Dat is vaak zeg, 1-2x per jaar. Maar ze hebben wrs door strand, zout en pekel veel te lijden? Hier is alleen de barre wintertemperatuur en soms een zwemtochtje wat mss het vet aantast. Maar ik ga ze voor de zekerheid toch ook wat vaker inspecteren, tis echt een kleine moeite.
Hoe vaak moet je eigenlijk rem/schakelkabels smeren, schoonmaken en/of vervangen? Ik lees tegenstrijdige info: wel/niet smeren, olie/vet/teflon/siliconspray.. Ik heb zelf Jagwire Lex teflonkabels waarvan de buitenkabels op verschillende plekken beschadigd zijn dus wil die vervangen, is het dan beter om ook gelijk de binnenkabels te vervangen?
Ik zag op een eerdere foto van je pugsley dat de remkabel van de voorrem een lastige bocht buitenom maakt. Kun je niet beter deze via de binnenzijde van de vork laten lopen?
Is nooit in me opgekomen om hem te verplaatsen en heb dat net gedaan, zit idd veel mooier! Had de kabel al vaak met een tyrap vastgezet maar dat brak altijd dus liet hem op een gegeven moment maar los zitten.Thanks weer voor de tip Patrick.
Vroeg me wel altijd af waarom Surly die kabel zo dom om de vork had, maar nu je me erop wijst dat het anders kan herinner ik me iets doms waardoor dat wrs is gebeurd.
Toen ik nl net de fiets had kreeg ik een lift in een te kleine auto waardoor het voorwiel en 't stuur van de dikke fattie los moest. De jongen had toen -heel aardig- alles weer vastgezet maar daarna kwam vaak m'n voet tegen de voorband. Ik kende de fiets nog niet goed (was de eerste tocht met bagage door zwaar terrein) en dacht heel dom dat dat erbij hoorde, dat ik verkeerd fietste ofzo. Maar na een paar keer bijna vallen werd ik toch saggerijnig, begon te mopperen op die stomme Surly en die dikke noppenband die steeds mijn schoen greep. Tot ik eens goed keek en één van mijn zeldzame heldere momenten kreeg: de letters Surly op de voorvork hoorden van voren zichtbaar te zijn en niet van achteren en ik zag ze toch echt van achteren. Dus de vork zat achterstevoren haha, knap he? Ja blond en een meid enzo, die snappen het vaak niet zo.
Dus denk dat zo de remkabel gedraaid erin kwam.
Nog wat bewijsmateriaal van die stomme fout:
De fattie klaar voor zijn eerste echte tocht, met de vork verkeerd om.
Hier kun je goed zien dat er weinig ruimte tussen voorband en onderbuis is, dus zodra het wiel een bocht maakt kom je soms met de punt van de schoen tegen de vette noppenband. Maar ja, wist ik veel, was alleen maar blij met die dikke fiets in dat fatbike-paradijs, vond alles best. Gewoon je voet niet zo ver op het pedaal uitsteken haha.
Maar toen ik hier over die stenen naar beneden moest stuiteren wilde ik niet graag vallen want de fiets voelde véél te nerveus. En bij 't goed naar wiel en pedaal kijken, staarden de letters Surly me aan en toen begon het te dagen ..
Zo hoort het natuurlijk, de voorvork wijst iets naar voren.
Hier zie je het nog beter ..
.. maar soms zie je het niet goed want er zit maar weinig kromming in de vork (ja moet toch met
iets komen om mijn domheid te rechtvaardigen).