Hi groep
Ik heb (weer) een vraag. Ik heb vanmiddag eens gekeken hoe de meeste karren aan de fiets gemonteerd worden. Ik zie allerlei systemen maar het systeem met een koppelstuk op de quick release as, lijkt niet vreemd.
Daar gaat nu mijn vraag over. Ik heb het idee dat de hondenkar achter mijn oude fiets teveel was voor de achternaaf/achteras. Tijdens het rijden ging het quick release asje vaak los en moesten we dat weer vastdraaien (bouten aan beide zijden vastdraaien). Dat gaf verder geen problemen, alleen zit er nu enorm veel speling in het achterwiel. Waarschijnlijk door het gedoe rond de as (denk ik).
Het frame is ook niet erg stijf van dat fietsje, hij heeft ook nogal de neiging om te steigeren als de kar erachter hangt.
Tot zover de ervaring met mijn Fuji fietsje.
Santos zou een stevig trekpaard (moeten) zijn volgens de website en de winkel. Alles goed en wel maar na 2 ritten pletterde de hele fietskar compleet met de quick release as eruit/eraf. As eruit, trailer los en... schroefdraad van de quick release as kapot dus verder fietsen niet meer mogelijk want zonder as kan je niet fietsen.
Nu heb ik dus een heleboel vragen natuurlijk
1) hoe strak klemmen jullie de quick release klem vast op het achterwiel?
2) zou de speling in het achterwiel bij de oude lichte fiets inderdaad veroorzaakt zijn door de as die steeds los is gegaan onderweg waardoor er teveel krachten op de naaf zijn gekomen?
3) is het niet volstrekt onverwacht/ongewenst/verrassend (whatever) dat een nieuwe quick release as het meteen begeeft na 2 ritten????
Het zal me even tijd kosten nu voordat ik uberhaupt het gevoel krijg dat ik a) een goede koop heb gedaan en b) ik kan vertrouwen op de santos/shimano onderdelen.
Meedenken wordt er op prijs gesteld want ik weet nog niet veel van fiets techniek maar heb wel enorm zitten dubben en zitten lezen hierover.
Ik heb (weer) een vraag. Ik heb vanmiddag eens gekeken hoe de meeste karren aan de fiets gemonteerd worden. Ik zie allerlei systemen maar het systeem met een koppelstuk op de quick release as, lijkt niet vreemd.
Daar gaat nu mijn vraag over. Ik heb het idee dat de hondenkar achter mijn oude fiets teveel was voor de achternaaf/achteras. Tijdens het rijden ging het quick release asje vaak los en moesten we dat weer vastdraaien (bouten aan beide zijden vastdraaien). Dat gaf verder geen problemen, alleen zit er nu enorm veel speling in het achterwiel. Waarschijnlijk door het gedoe rond de as (denk ik).
Het frame is ook niet erg stijf van dat fietsje, hij heeft ook nogal de neiging om te steigeren als de kar erachter hangt.
Tot zover de ervaring met mijn Fuji fietsje.
Santos zou een stevig trekpaard (moeten) zijn volgens de website en de winkel. Alles goed en wel maar na 2 ritten pletterde de hele fietskar compleet met de quick release as eruit/eraf. As eruit, trailer los en... schroefdraad van de quick release as kapot dus verder fietsen niet meer mogelijk want zonder as kan je niet fietsen.
Nu heb ik dus een heleboel vragen natuurlijk
1) hoe strak klemmen jullie de quick release klem vast op het achterwiel?
2) zou de speling in het achterwiel bij de oude lichte fiets inderdaad veroorzaakt zijn door de as die steeds los is gegaan onderweg waardoor er teveel krachten op de naaf zijn gekomen?
3) is het niet volstrekt onverwacht/ongewenst/verrassend (whatever) dat een nieuwe quick release as het meteen begeeft na 2 ritten????
Het zal me even tijd kosten nu voordat ik uberhaupt het gevoel krijg dat ik a) een goede koop heb gedaan en b) ik kan vertrouwen op de santos/shimano onderdelen.
Meedenken wordt er op prijs gesteld want ik weet nog niet veel van fiets techniek maar heb wel enorm zitten dubben en zitten lezen hierover.