Juist met zulk afstanden gaat ieder hobbeltje doorwegen.Yopie schreef: vering [...] maar vraag me wel af of dat echt nodig is. Tis een superheftige race (wekenlang een gemiddelde van 300km offroad per dag) maar geloof dat de route maar weinig echt ruige grond heeft. Vering geeft dan toch alleen maar meer gewicht wat je juist op dit soort bikepack-races niet wilt. Of zie ik dit verkeerd?
Die Lauf vork (<1kg) weegt minder dan een starre stalen vork trouwens.
Dat heeft imo ook te maken met hoe een 'fietscarriere' zich ontwikkelt. Als je jong bent, ben je nog explosief en kun je knallen in criteriums of XC races van 2 uur, dus veel fietsers richten zich daar in eerste instantie op. Na je 30e wordt die explosiviteit toch minder en is er in het korte werk weinig eer meer te behalen. Wie dan nog echte uitdagingen zoekt, vindt die dan in 'langer en verder'_Peter_ schreef:Wat mij opvalt is de leeftijd van de meeste rijders, ik denk dat je op een gemiddelde van 40+ uitkomt.
Voor zulke ritten zijn ervaring en 'trainingsleeftijd' essentieel, dus ouderen doen het vaak ook beter dan jongens van 20. Kijk ook maar eens naar het deelnemersveld bij Parijs-Brest-Parijs of Trondheim-Oslo.