door
cyclos » zo 27 nov, 2016 17:28
Bij deze mijn Nexus 8 ervaringen. Technisch en als vakantie metgezel.
Ik rijd al een leven lang met derailleur fietsen rond. 1 x een probleemloze 'fietsplan' Gazelle 7 versnellingstank met kinderzitje achterop er bij gehad. Heb ook een jaar 'wereldfietsreis' achter de rug naast de talloze 'vakantie' fietstochten/expedities.
Een jaar geleden heb ik een Stevens CityFlight met een Nexus 8 naaf gekocht en er inmiddels 5740 km mee gefietst.
Het is een hele lichte kale sportfiets met een Nexus 8 SG C6010-8R naaf, volgens mij de simpelste versie met goede lagers er in.
Aanleiding was de toenemende ergernis over schoonmaken en de korter wordende levensduur van kettingen en tandwielen op mijn 3 derailleur fietsen. Ik dacht dat een mooie rechte kettinglijn het kettingonderhoud en slijtage zou beperken zonder meteen aan een kettingkast vast te zitten. De laatste jaren viel het me al op dat met name in Duitsland ook echt sportieve fietsen met een Nexus of Alfine versnellingsnaaf werden aangeboden. Recent ook steeds vaker met riem. In Nederland zijn het altijd van die zware, degelijke en het liefst 'designachtige' modellen.
Ik kwam de Stevens toevallig in de opruiming tegen, anders had ik het waarschijnlijk bij de verder prima 3 derailleur fietsen gehouden. Of een projectje met een oud sportframe en een naaf achterwiel opgestart.
Ik ga al 12 jaar niet meer op fietsvakantie, maar ga wel zo'n 30 keer per jaar een dagtocht (of weekend) van een km of 100 fietsen in Nederland, of over de grens. Voor de naaf had ik al eens op gear-calculator uitgerekend wat voor verzetten dat zou opleveren en mijn conclusie was dat het lichtste verzet meer dan voldoende kon zijn voor het Noord-Europese heuvellandschap.
Ik heb er meteen SKS spatborden en een Pletscher zijstandaard opgezet + m'n Tubus Fly, Brooks B17 en platform pedalen overgezet. Een stel Ergon GP1 handvatten maakten het later af.
Sinds de aankoop is de fiets een favoriet geworden. Echt veel meer km's gemaakt. Zelfs toch weer in juni een weekje, 670 km wezen fietskamperen via de Rurtal - Kylltal route naar de Moezel en via Luxumburg, Vehnbahn en LF6 terug.
De levensduur van ketting viel me tegen. Na 1400 km gaf de Parktool caliber al 0,75% slijtage aan, dus nieuwe ketting (SRAM PC870) er op en na 1400 km weer 0,75% slijtage. Nou rijd ik wel veel over niet geasfalteerde wegen en in het winterseizoen komt de fiets dan behoorlijk smerig terug. Ik heb een nieuw achtertandwiel en een goedkopere ketting (SRAM PC850) bij Rose gehaald en nu zit ik 2940 km later nog in de veilige zone. Met 3500 km wisselen zou ik tevreden zijn. Is gelijk aan wat ik met de derailleur haalde met minder onderhoud. Misschien dat de kwaliteit van het achtertandwiel ook de slijtage van de ketting bepaalt? Ben niet anders gaan smeren.
In een ander draadje op dit forum is al aan de order geweest dat de schakelkabel en de loop daarvan veel invloed heeft en dat heb ik ook gemerkt. In het begin vaak een gekraak bij het optrekken in zijn 5. Laten stellen, tijdje goed, en tijdens de vakantietocht een drama. Dacht even dat het misschien door het doorwaden van ondergelopen fietspaden kwam. Daarna ontdekt dat de instelring van de kabel bij het stuur uit zichzelf terugdraait op het schroefdraad. Waarschijnlijk door al dat gestuiter op de routes. Dan kan je bezig blijven met de kabel netjes op de gele streepjes te stellen. Thuis uitbundig met Loctite vastgezet en sindsdien geen enkel probleem meer.
Omdat ik met de naaf een vieze fietswinter achter de rug had en de week met bagage ook behoorlijk nat, vies en belastend waren heb ik voor de zekerheid de naaf bij 3800 km uit de fiets gehaald en voor 2 tientjes laten servicen met Shimano olie en premium vet. Daar ga ik het zelf niet voor doen. De fietsenmaker zag niks bijzonders tijdens het onderhoud. Dus die moet er qua onderhoud weer 2 jaar tegen kunnen.
Ik heb nu een fiets die ik heerlijk vind fietsen. En dat komt niet door de versnellingsnaaf, maar door de combinatie van geometrie, banden, handvatten en andere dingen die misschien niet altijd uit te rekenen zijn. Dat had ik ondanks mijn ervaring met diverse fietsen niet verwacht. Mijn zomertoerfiets, een ooit nieuw laten opbouwen 531 RIH toerracer staat er een beetje beteuterd bij. Aan de 8 versnellingen heb ik eigenlijk ook genoeg en ik heb nu vertrouwen in de naaf. Met de 1e versnelling (verzet 2,55 meter) kwam ik zelfs de 10% hellingen met 15 kg bagage op. De 4 is een optrek en wind tegen versnelling. de 5 is de 20 km/uur versnelling. En de 6 zit iets te ver weg maar is de wind mee of goede benen versnelling. Als ik een tandje 23 achter monteer, krijg ik van Shimano een 'torque warning'. Deze naven moet je eigenlijk op souplesse rijden. Maar met de 23 krijg je een kleinste verzet van 2 meter en daarmee ben ik vroeger altijd, overal met bagage boven gekomen, en de rest schuift netjes gelijk op. Misschien volgend jaar eens proberen. In een weekje R1 naar Berlijn.
Nu met de winter voor de deur eens uitvinden hoe smerig ik de ketting kan laten worden, met af en toe een drupje teflon olie, voordat hij gaat kraken en knarsen. En natuurlijk wanneer ik er weer een 3 euro tandwiel en 11 euro ketting op moet zetten.
O ja. De fiets was 550 euro, spatborden en standaard 40 euro, Ergon's 30 euro, pedalen 17 euro en extra spatlap 3 euro = 640 totaal. En daar was mijn budget wel weer mee op.
Met de Schwalbe Kojak's heb ik net de eerste keer lek gereden. Ondanks slijtage (achterband vierkant) en heel veel sneetjes, voor- en achterband omgewisseld voor nog een winter. Is een risico want dat is een nadeel: de naaf haal je er niet zo maar uit om even een binnenbandje te wisselen. Een 15 mm steek-ring sleutel van de Action gaat altijd standaard mee en je moet het trucje weten om met een 2 mm inbus de kabel te ontspannen. Voor de vervanging van de Kojak's twijfel ik nog: ze bevallen prima, maar het kan misschien nog leuker. Hoe belangrijk waren de Kojak's voor de beleving van de fiets?
Nou ja. Zo komt iedereen op zijn manier aan zijn fietslol zullen we maar zeggen. Fiets ze.