door
whisky » ma 19 jun, 2006 15:28
Hoi,
Ik heb sinds kort een Brooks en heb nog niet veel ervaring maar ik heb wel al het een en ander gelezen. Er zijn pagina's vol geschreven over Brooks zadels en het onderhoud en inrijden etc. Hameren, bakken in de oven, veel invetten, niet invetten, iedereen doet het weer anders.
Hieronder de 'consensus' meningen:
Naspannen is niet zo snel nodig maar kan van het Brookstype en onderhoud afhangen en het gewicht van de fietser. Sommige spannen al na 1000 km, andere pas bij 10.000
Zadel als het even kan niet naspannen. Dat verkort de levensduur aanzienlijk want de moer kan je maar 1 keer rond draaien. Daarna kan je hem niet meer naspannen. Dus mocht je hem naspannen, dan een heel klein beetje.
Regen is niet echt gezond voor het zadel maar met invetten (1 a 2 x per jaar aan de onderkant van het zadel) kan het wel tegen wat regen. Als het leer doorweekt is er niet op gaan rijden want dan zakt het door. Altijd een plastic zak om je Brooks doen voor het geval dat. En het ziet er ook niet meer zo aantrekkelijk uit voor de zadeldieven.
Het zadel niet te veel invetten, dat maakt het leer erg zacht waardoor het zadel ook eerder gaat doorhangen. Het middel van Brooks heet Proofide en is speciaal voor de zadels ontworpen. Het is ook mogelijk ander vet te gebruiken. Sommige gebruiken olie of vet voor paardrijzadels.
Er zijn verschillende invetmethodes, Brooks zelf vet het liefst de bovenkant in, de meeste gebruikers de onderkant vanwege het afgeven. Door het ruwere oppervlak aan de onderkant trekt het vet daar ook beter in het leer.
Sommige vetten het zadel in en bakken het vervolgens bij 60 graden in de oven zodat het vet uitloopt en goed zou intrekken. Het verkort echter de levensduur van het leer. Een klassieke veel minder extreme methode (gebruik ik) is om je zadel aan de onderkant in te vetten en in het zonnetje het vet te laten intrekken.
Bij piepende en krakende veren zou WD40 wonderen verrichten, ook andere smeerolie zou goed werken. Heb zelf geen ervaring.
Kortom, iedereen onderhoud het zadel een beetje anders.
Fiets de wereld (Met Brooks Conquest),
whisky