Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wel of geen helm op? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wel of geen helm op?

Matthie - dan zou je toch beter mogen weten :wink:

Ik draag ook altijd een helm - voel me er veiliger bij maar bij te warm weer doe ik wel altijd mijn bandana lekker nat maken met koel water. Blijft het hoofd lekker koel en geen last van hoofdpijn ed.. En bijkomend effect de rest van het lichaam kan dan ook beter met de hitte omgaan.
willem.m schreef:Voor mij is dat veiliger want ik blijf zo geconcentreerd.
Dat is natuurlijk een heel waar woord, maar ervaringen die ik heb met vallen waren vaak net niet te wijten aan een gebrek aan concentratie. Meer terreinomstandigheden of fietsmankementen. Om over het gedrag van medeweggebruikers maar te zwijgen - hoewel ik daar geen persoonljke ervaringen mee heb, gelukkig.

In een onbekend gebied waar ik een fietsvakantie hou, gaat die helm dus gewoon altijd op. Ook in een klim. In Nederland met mountainbiken ook, en toen ik nog wat aan wielrennen deed ook. En m'n zoontje heeft er altijd een op. Behalve in z'n fietskar, die heeft z'n eigen rolkooi en 4-puntsgordel.

En naar m'n werk ook trouwens, altijd een helm op. Dus in Nederland heeft het met snelheid te maken (harder dan pak 'm beet 25 km/u), en in het buitenland sowieso.

Lekker consequent he;)?
Inge1 schreef:Matthie - dan zou je toch beter mogen weten :wink: .
Dat of ik fiets niet zo vaak in situaties waarin ik denk dat een helm van meerwaarde kan zijn :wink:
Sinds ik 10 jaar geleden na een val (bij lage snelheid) door een ontbrekend putrooster op een binnenweggetje in België weer bijkwam van de sirene van de ziekenwagen, heb ik bij vakantietochten mijn helm altijd op! Ik heb gezocht (en gevonden) naar een lichte goed ventilerende helm, deze gaat alleen nog af bij lange steile hellingen in de brandende zon.
Helm op? Natuurlijk, altijd en zelfs in het vlakke Nederland.
De autogordel doen we toch ook altijd om?

De afgelopen weken kwam ik op mijn fietstocht door Spanje en Frankrijk menig Nederlandse fietser tegen zonder helm of met de helm stevig vastgebonden op de bagagedrager ...................!

Jan
Tsja, het is echt een kwestie van gewenning. En ik ben niet gewend bij elk boodschappenritje een helm op te doen, terwijl ik wèl ben gewend altijd mijn autogordel vast te klikken en pas te gaan rijden als m'n passagiers dat ook hebben gedaan.
Hilver schreef:Helm op? Natuurlijk, altijd en zelfs in het vlakke Nederland.
De autogordel doen we toch ook altijd om?
Jan
Je hebt helemaal gelijk! Hij gaat op!
Ik draag nooit een helm omdat ik dat erg oncomfortabel en onnatuurlijk vind aanvoelen. Tevens geeft het naar mijn mening de indruk dat fietsen gevaarlijk is terwijl het juist het steeds sneller en gehaastere en asocialere gemotoriseerde verkeer is dat voor de vele verkeersslachtoffers verantwoordelijk is. Ook rijd ik meestal op een ligfiets, dan heb je het hoofd niet vooraan zitten, misschien is dat in sommige situalties ook minder slecht?
Wat een rare redenering. Je rijdt zonder helm omdat je vindt dat het dan als activiteit gevaarlijk overkomt, terwijl je wel erkent dat er veel ongelukken gebeuren. Je statement is belangrijker dan zelfbehoud in het verkeer?
Je eerste reden, in de eerste regel, vind ik veel aannemelijker.
Travelmaster schreef:Wat een rare redenering. Je rijdt zonder helm omdat je vindt dat het dan als activiteit gevaarlijk overkomt, terwijl je wel erkent dat er veel ongelukken gebeuren. Je statement is belangrijker dan zelfbehoud in het verkeer?
Je eerste reden, in de eerste regel, vind ik veel aannemelijker.
Ik denk dat als het tot een verkeersongeluk komt, dat de energie van de automobiel, motor of scooter dusdanig groot is, dat ik met of zonder helm in beide gevallen invalide of dood ben. Dus die helm maakt dan denk ik niet zo veel uit.

Ik denk dat een fietshelm in sommige situaties wel nuttig kan zijn, maar ik doe daarbij de aanname dat deze situaties mij niet overkomen... Het blijft een persoonlijke afweging van voor - en nadelen.
jeroen_ schreef:Ik denk dat als het tot een verkeersongeluk komt, dat de energie van de automobiel, motor of scooter dusdanig groot is, dat ik met of zonder helm in beide gevallen invalide of dood ben. Dus die helm maakt dan denk ik niet zo veel uit.
Ik vewacht niet dat je die gedachte op veel objectiefs baseert.
Als je ooit statistieken van fietsongevallen hebt gezien weet je dat het aantal gewonden altijd een aantal malen groter is dan het aantal doden. En die zijn heus niet allemaal invalide.
Travelmaster schreef:Wat een rare redenering. Je rijdt zonder helm omdat je vindt dat het dan als activiteit gevaarlijk overkomt, terwijl je wel erkent dat er veel ongelukken gebeuren. Je statement is belangrijker dan zelfbehoud in het verkeer?
Je eerste reden, in de eerste regel, vind ik veel aannemelijker.
In een studie in the UK (andere situatie in NL natuurlijk) bleken automobilisten met een grotere boog om helmloze dan om gehelmde fietsers heen te rijden.

En als je op grotere schaal kijkt, kan inderdaad het idee dat fietsen een gevaarlijke activiteit is fietsgebruik ontmoedigen.
Voor mij is de uitkomst van die studie geen reden om geen helm meer te dragen. En het gaat er niet om hoe ver ze om je heen rijden, maar wat er gebeurt als je wèl een keer geraakt wordt :wink: .
Hilver schreef:Helm op? Natuurlijk, altijd en zelfs in het vlakke Nederland.
De autogordel doen we toch ook altijd om?
Zucht, daar gaan we weer ...

Ik heb er geen probleem mee dat mensen een helm dragen tijdens het fietsen, dat doe ik in sommige specifieke omstandigheden ook. Maar laten we de drogredenen of in dit geval de drogvergelijkingen wel achterwege laten.

Afgaande op de kans op ernstig (hoofd)letsel is het minstens zo logisch om als automobilist of autopassagier een helm te dragen (ja, ook met de veiligheidgordel en airbag) en zouden zekere oudere mensen en jonge kinderen ook bij activiteiten te voet beter een helm dragen. (Ja, ook thuis!)
Waarom vinden mensen dat een absurd en onbespreekbaar idee?

En ook vanuit comfortoogpunt zijn er natuurlijk grote verschillen tussen het dragen van een gordel (die in de wagen klaarzit en dus niet meegedragen moet worden of vergeten kan worden, die geen invloed heeft op hoe iemand er uit ziet, die het zweten niet hindert, ...).

In de landen met veel fietsers en een goede verkeersveiligheid wordt de autogordel wel veel gedragen maar de fietshelm niet.

Renaat
Afbeelding
:lol: :lol: :lol:
Matthie9001 schreef:
Inge1 schreef:Matthie - dan zou je toch beter mogen weten :wink: .
Dat of ik fiets niet zo vaak in situaties waarin ik denk dat een helm van meerwaarde kan zijn :wink:
Maar dat denkt doorgaans de meerderheid van de patiënten op de spoedeisende hulp ook altijd :p.

Het is en blijft erg persoonlijk, dat snap ik. Statistiek gaat je in deze discussie geen meerwaarde geven. De vraag die je jezelf naar mijn mening met name moet stellen is dan ook zul je er achteraf spijt van hebben, mocht het wel tot een noodlottig ongeval komen, dat je geen helm gedragen hebt.
Shrek schreef:In een studie in the UK (andere situatie in NL natuurlijk) bleken automobilisten met een grotere boog om helmloze dan om gehelmde fietsers heen te rijden.

En als je op grotere schaal kijkt, kan inderdaad het idee dat fietsen een gevaarlijke activiteit is fietsgebruik ontmoedigen.
Het vervelende aan dit soort studies is dat er lang niet altijd goed wordt gecorrigeerd voor andere factoren. Zo is ook beschreven dat automobilisten in een grotere boog om je heen rijden indien je op het midden van de baan rijdt in plaats van aan de rand van de weg? Bestaat er mogelijk een associatie tussen het dragen van een helm en de positie op de weg waar men zich verkeert? Zijn helm dragers van nature meer geneigd om zich "veilig" op te stellen aan de rand van de weg?

Dit soort zaken blijven dan ook erg lastig binnen studieverband goed te onderzoek. Het is niet iets waarin je even gemakkelijk een RCT opzet om te corrigeren voor eventuele gedragsfactoren. Ook is de vraag of dit soort resultaten zich makkelijk vertalen van het ene land tot het andere land. De reactie van automobilisten op fietsers is in Nederland bijvoorbeeld toch duidelijk anders dan bijvoorbeeld in centraal Duitsland. En dat met slechts zo'n 500 km verschil.
Deze helmdrager in ieder geval niet - mijn plekje is net rechts van het midden van mijn weghelft. Zelfs op een fietspad doe ik dat.
De juiste plek op de weg is daar waar het gaatje is :lol:
Leuk filmpje over helmen vandaag van Global Cycling Network https://www.youtube.com/watch?v=S_CYpjKVx-w
goldenlion schreef:Leuk filmpje over helmen vandaag van Global Cycling Network https://www.youtube.com/watch?v=S_CYpjKVx-w
Uitgelegd door een Brit.... :lol:
Zouden alle EN-standards daar weer omgezet worden in BSI-standards?
Boris zat tijdens zijn afwezigheid zeker al achter de typemachine. :wink: