Additionally, paste this code immediately after the opening tag: stuurpen advies gevraagd - Forum Wereldfietser

stuurpen advies gevraagd

Ik zoek een andere (langere stuurpen) voor mijn Santos. Nu kom ik een RCP stuurpen tegen die op 2 punten kan draaien (RCP Turn Up stuurpen). Is dat iets of stel ik nu iets heel raars voor om op de Santos te monteren?

Iemand een andere suggestie?

Dank!
Is een prima stuurpen is alleen net zo lang als die van Santos.
@ goldenlion: er was mij verteld dat de stuurpen van Santos 11 cm was en ik heb een 12 cm nodig? Vergis ik me?
Dat is geen groot verschil. Als je toch al weet dat je echt deze lengte wilt hebben, waarom dan geen vaste stuurpen? Die zijn goedkoper en beter.
@wim: je hebt gelijk hoor, ik zat er ook naar te kijken al. Ik ga morgen nog even kijken hoe lang de huidige echt is en wat ik nodig heb
Max2015 schreef:@ goldenlion: er was mij verteld dat de stuurpen van Santos 11 cm was en ik heb een 12 cm nodig? Vergis ik me?
Bij Santos kun je kiezen tussen 105 mm en 120 mm.
Snap het echt niet, heb net de hele geometrie zitten nameten en ik kom echt op 11 cm uit :-(

edit: ik keek even op het paspoort en de lijst. 105 mm inderdaad. Meet dat dan als 110? Vreemd.... Zal eens even bellen morgen of ik dan gewoon een Santos 120 kan bestellen

Thanks
Waarom helemaal bij Santos (laten) bestellen? Stuurpennen zijn hele standaard dingen, je kunt gewoon ieder merk nemen dat past. (even kijken of je een 25,4 of 31,8mm stuurklemming moet hebben) Dat heeft iedere FM zo liggen van b.v. Pro, BBB, Ritchey etc etc etc.

En als je weet welke lengte en hoek je wilt hebben, dan zou ik inderdaad juist geen verstelbare monteren. Niet-verstelbaar is stijver, lichter, en minder mogelijkheden om te gaan kraken.
@ shrek: je hebt gelijk. Een gewone kan ook. Dacht aan kleuren ofzo hahaha. Ik twijfel alleen een beetje over vast of niet. Ik had ook al gelezen dat een vaste wat stijver is, niet kraakt etc (die discussie las ik ook op het forum al). Misschien dat ik een verstelbare koop, naar de instellingen zoek en daarna (eventueel) vervang voor een vaste als ik het echt beter weet. Ik weet wat het probleem is op de fiets nu, en dat de stuurpen langer moet zijn. Dat lijkt een centimeter te zijn maar dat moet je natuurlijk in de praktijk proberen. Mijn oude stuurpen op de andere fiets staat eigenlijk heel gek zag ik en dat doet me twijfelen of ik nu een vaste moet aanschaffen. Zó duur zijn die dingen nou ook weer niet zag ik.

Wat voor vet gebruiken jullie trouwens bij de montage?
Vet is voor smering he een stuurpen moet je vast zetten met montage pasta, ik gebruik Cyclon montage pasta. Alle delen goed insmeren en dan alles vastzetten de overtollige pasta word eruit geperst tijdens het vastzetten en kun je afvegen met een doekje.
@ goldenlion: weer verkeerde term gebruikt :-) Had een video van futurumshop zitten bekijken waar over 'vet' wordt gesproken (morgan blue).
Max2015 schreef:@ goldenlion: weer verkeerde term gebruikt :-) Had een video van futurumshop zitten bekijken waar over 'vet' wordt gesproken (morgen blue).
Ach zo help je elkaar he, kleine moeite.
Gaat dit over carbon?
Want voor aluminium hoef je helemaal geen pasta of iets te gebruiken, dat draai je zonder ook wel goed vast.
GasOpDeLollie schreef:Gaat dit over carbon?
Want voor aluminium hoef je helemaal geen pasta of iets te gebruiken, dat draai je zonder ook wel goed vast.
Bij aluminium gaan vragen vaak over hoe een stuurpen of iets anders weer LOS te maken.
Nee niet over carbon denk ik. Iets vettigs is bij klassieke pennen wel slim als je ze er later nog uit wilt krijgen.
GasOpDeLollie schreef:Gaat dit over carbon?
Want voor aluminium hoef je helemaal geen pasta of iets te gebruiken, dat draai je zonder ook wel goed vast.
Kan wel zijn dat het vast zit, maar als je wil dat het geen geluid maakt is een toevoeging van een of ander goedje vaak wel handig. Moet er niet aan denken dat mijn MTB zónder pasta in elkaar was gezet.
Leon schreef:Bij aluminium gaan vragen vaak over hoe een stuurpen of iets anders weer LOS te maken.
Ahead pennen krijg je altijd wel los. Quill kan inderdaad errug vast gaan zitten.
Je hebt ook nog dit principe:

https://www.bol.com/nl/p/tranz-x-dubbel ... 020911001/

als je het combineert met een standaard draaibare pen heb je hetzelfde als wat je linkt (en wow wat een vinding is dat, trouwens)

er zijn varianten behalve de tranzx:
http://www.bike4travel.nl/product_info. ... cts_id=439
http://www.meilenweit.net/shop/product_ ... s_id=99763

de laatste komt iets naar binnen, en is dus met meer stuurtjes te gebruiken. Met de andere twee heb je een iets grotere klembreedte van het stuur nodig.

Wat ik persoonlijk doe is het onderste klemstangetje vervangen door een afgezaagd (pijpsnijder) stukje stuur dat net lang genoeg is voor de shifters. Je shifters gaan dan van het eigenlijke stuur af en dat geeft meer mogelijke handposities, waar ik het eigenlijk voor doe.