Additionally, paste this code immediately after the opening tag: RIH Sigma Shimano Nexus 8 goede fiets voor 3000km?? - Forum Wereldfietser

RIH Sigma Shimano Nexus 8 goede fiets voor 3000km??

Dag allen,
Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik ben van plan van NL naar Portugal te fietsen in augustus, incl. tentje etc.
Ik heb een klein budget en beschikking over een RIH Sigma Shimano Nexus 8, is deze reis met deze fiets te doen, in acht nemen dat ik beperkt budget heb, of is dit een dikke afrader? Dank bij voorbaat! :)
Het lijkt me geen geschikte fiets. Een paar nadelen:

Hij is erg zwaar, zo'n 20 kilo. Dat moet allemaal mee de helling op, ik zou er een zoeken die minstens 5 kilo lichter is.

De fiets heeft rollerbrakes. Die zijn niet geschikt voor langere afdalingen, omdat ze de warmte niet goed kunnen afvoeren.

Op zich is het bereik van een Nexus 8 niet heel groot. Ik ga er zelf deze zomer mee naar Venetie fietsen en om toch een beetje fatsoenlijk de hellingen op te kunnen fietsen heb ik het voorblad van 45 tanden door een 39-tands vervangen en achter heb ik een 23-tands tandwiel gemonteerd. In de Ardennen kwam ik de meeste hellingen daarmee goed op.
FransD schreef:Het lijkt me geen geschikte fiets. Een paar nadelen:

Hij is erg zwaar, zo'n 20 kilo. Dat moet allemaal mee de helling op, ik zou er een zoeken die minstens 5 kilo lichter is.

De fiets heeft rollerbrakes. Die zijn niet geschikt voor langere afdalingen, omdat ze de warmte niet goed kunnen afvoeren.

Op zich is het bereik van een Nexus 8 niet heel groot. Ik ga er zelf deze zomer mee naar Venetie fietsen en om toch een beetje fatsoenlijk de hellingen op te kunnen fietsen heb ik het voorblad van 45 tanden door een 39-tands vervangen en achter heb ik een 23-tands tandwiel gemonteerd. In de Ardennen kwam ik de meeste hellingen daarmee goed op.

Dank Frans daar was ik ook al bang voor. Ik ga op zoek naar lichter model :)
ik zou zeggen: koop een goede tweedehands trekkingbike, bijvoorbeeld zo iets: http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... =lr&pos=27

achterdrager er op. zo nodig nieuwe achterband er op. koop een dubbele achtertas met zo'n bovenvak.
(ik kan je aan een tweedehands voordrager helpen (Esge, zoals Koga's zit) en dan passen er voortassen op zo'n fiets) (ik heb ook een paar oude maar in o.k.-staat Agu Quorum-achtertassen voor je, mag je zo gebruiken. hebben regenhoes en kunnen ook op een voordrager). mail me maar of stuur me een pb als je verder iets wilt afspreken.
groet! hoogframe
hoogframe schreef:ik zou zeggen: koop een goede tweedehands trekkingbike, bijvoorbeeld zo iets: http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... =lr&pos=27

achterdrager er op. zo nodig nieuwe achterband er op. koop een dubbele achtertas met zo'n bovenvak.
(ik kan je aan een tweedehands voordrager helpen (Esge, zoals Koga's zit) en dan passen er voortassen op zo'n fiets) (ik heb ook een paar oude maar in o.k.-staat Agu Quorum-achtertassen voor je, mag je zo gebruiken. hebben regenhoes en kunnen ook op een voordrager). mail me maar of stuur me een pb als je verder iets wilt afspreken.
groet! hoogframe

Dank Hoogframe, ik stuur je pm
Dat 20 kg te zwaar is voor een vakantiefiets vind ik onzin. Die rollerbrakes zijn wel ongeschikt voor in de bergen.