Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Smarti, de onderschatte niet-zo-lowrider - Forum Wereldfietser

Smarti, de onderschatte niet-zo-lowrider

Lowriders hebben voor mij twee nadelen. Lage tassen raken nog wel eens hoge stoepranden of struiken / rotsblokken. Met name die stoepranden kunnen link zijn. Bovendien ogen lage voortassen niet zo mooi, zeker niet op een klassieke, ijdele fiets als de mijne :wink:.

Smarti lost dat allemaal op. Afgelopen voorjaar heb ik er een weekje of twee mee gereden. Een genot in de Zuidfranse steden en smart in de looks.

Het rijgedrag? Ik houd van veel gewicht voor en Smarti deed dat perfect. Er zal wel een verschil zijn, ik merkte er niks van.

Afbeelding

Afbeelding
Iedere reis (met voortassen) neem ik mij voor opzoek te gaan naar een voordrager waarbij de tassen hoger hangen, precies om de redenen die jij geeft. Maar ik twijfel over het rijgedrag bij hoger hangende tassen. Hoeveel kg had je er ongeveer aan hangen?
Ik had er toch zeker 7 a 8 kilo in. Op t laatst nog meer, namelijk alle mosterd en andere eetbare souvenirs.

Ik ben benieuwd wat voor ervaringen mensen hebben bij wat hogere voortassen. Voor mij was er echt geen verschil te merken, maar dat wilde ik misschien ook niet. Toch zou ik eerlijk zijn als dat wel echt het geval was.
Ik heb dit jaar ook voor het eerst met smarti voordragers gefietst. de ergo lowriders gaven teveel beschadigingen aan mijn tassen door het raken van grond en stoepranden.

Bij de smarti's had ik daar geen last van. De voortassen zitten bij mij behoorlijk vol. brander, pannenset en levensmiddelen + fototoestel en verrekijker.

Doordat het gewicht iets hoger hangt voelde ik de fiets iets meer zwabberen, net alsof het frame niet stijf genoeg is. De fiets is echter nieuw (2 jaar) en voorheen had ik daar nooit last van dus mijn conclusie was dat het aan de plaatsing van de tassen zou moeten liggen of aan het totaal gewicht. Totaal had ik er zo'n 30 kg op in tegenstelling tot de 25 van vorig jaar. Echt hinderlijk vond ik het echter niet en tijdens de lange afdalingen stuurde de fiets keurig strak.

Bij mij blijven de smarti's erop zitten, maar ik ga wel wat strenger op mezelf zijn bij het inpakken.
Mijn oude frame is verre van stijf. Het zwabbert makkelijk. Soms is er geen pijl op te trekken waarom precies. Maar Smarti leverde hetzelfde zwabberbeeld op.
Surly maakt ook een stevige voordrager voor degene die onverhard rijdt en zijn voortassen hoger wilt hangen. (De naam ben ik even kwijt wan ik zit thuis en in de winkel zit ik nooit op dit forum)
Eric Schuijt schreef:Surly maakt ook een stevige voordrager voor degene die onverhard rijdt en zijn voortassen hoger wilt hangen. (De naam ben ik even kwijt wan ik zit thuis en in de winkel zit ik nooit op dit forum)
http://surlybikes.com/parts/cargo/front_rack ( wel zwaar en prijzig)
't Valt me sowieso op dat ze in de USA voornamelijk met veel hoger geplaatste voortassen rijden of zelfs met enkel de voortassen. En ze zweren bij een mand(je) voorop de drager waar dan weer allerhande spullen in gaan of alleen de slaapzak.
Waarschijnlijk kwestie van fietscultuurverschil, net als dat ze voornamelijk met drop bars en schijven de wereld in trekken!
En dit is de lichtgewicht versie van blackburn http://www.blackburndesign.com/racks/ou ... 3AVjaLvjcI
Die Blackburn lijkt wel drie standen te hebben voor de voortassen, en nog eens plek voor een boven-het-wiel-ladinkje. Op zich een geniaal ding dus, net als de de Surly Nice Rack, en net wat minder lomp. Het voordeel van de Smarti is dat ik mijn voorlampje gewoon kan laten zitten waar het zit.

Of die twee à drie verdiepingen makkelijk te wisselen zijn? Geen idee (ik doel op de afstelling van de tassen).