Additionally, paste this code immediately after the opening tag: slapen op thermarest neoair mat - Forum Wereldfietser

slapen op thermarest neoair mat

Ik heb een thermarest neoair all season mat.

Ik heb altijd een beetje pijn in mijn onder rug als ik wakker wordt.

Ik had vroeger een nomad mat waar ik nooit last van had.

Een verkoper vertelde mij: een neoair mat moet je zo ver opblazen dat je nog ongeveer 1 cm van de grond af ligt.

wat is jullie ervaring?

Mario
Naar mijn bescheiden mening een prima verkoper. Ik lig ook het fijnste als de mat zo is opgeblazen. Gebruik ook nog wel een fatsoenlijk kussen, anders slaap ik niet lekker.
Ik lig het comfortabelste als ik de mat zo hard mogelijk opblaas. Maar ik houd nu eenmaal van hard liggen. Afgaande op wat ik tot nu toe heb gelezen en gehoord van ervaringen geven de meeste mensen de voorkeur aan een minder hard opgeblazen mat.

Renaat
Het is allemaal erg persoonlijk. Voor mij net als Renaat, zo hard als mogelijk opgeblazen. Sterker nog, is het niet te koud dan merk ik vaak dat ik 's ochtends naast mijn mat wakker wordt en gewoon heerlijk op de ondergrond geslapen heb met enkel de tent bodem ertussen :lol:.
Als het niet lekker ligt overstappen naar een Exped of Thermarest selfinflatable.

Net als zadels: waarom martelen? Sowieso is er een kleine maar vocale groep mensen die de Neoairs niet fijn vind, bijvoorbeeld omdat ze de neiging hebben in te zakken aan de zijkant. Eerlijk gezegd is dat ook waar ik aan denk als ik Stef's post lees... sommige mensen schuiven eraf omdat ze op de zijkant van de mat liggen welke dan inzakt (omdat je de lucht daar wegdrukt).
loknor schreef:bijvoorbeeld omdat ze de neiging hebben in te zakken aan de zijkant. Eerlijk gezegd is dat ook waar ik aan denk als ik Stef's post lees...
Ik ben gewoon erg beweeglijk in mijn slaap. Maakt niet uit of dit nu een matje is of een kingsize bed. Ik kan aan de ene kant van het bed beginnen en aan de andere kant eindigen. Weinig met matjes te maken, maar alles met mijzelf, hehe.
Zelf slaap ik er ook beter op als ze niet helemaal opgeblazen is, als je er nog een beetje in wegzakt (voor zover dat kan met zo'n mat :p ). Hoe dan ook, ik vind ze minder comfortabel als ze volledig (en dus steenhard) opgeblazen is.

Gewoon vergelijken, een nachtje hard, een nachtje zacht?

Lieven
Ik sluit me aan bij de voorgangers - niet mega hard opblazen en een hoofdkussentje gebruiken dan liggen ze het fijnste.
Revanho schreef:Ik lig het comfortabelste als ik de mat zo hard mogelijk opblaas. Maar ik houd nu eenmaal van hard liggen.
Dat is wel bijzonder :D
De meeste kampeermatjes zijn dunner dan het aantal centimeters dat de matras thuis inzakt, dus als je logischerwijs wilt dat het enigszins op thuis lijkt zou je het matje zo moeten opblazen dat je net de grond niet raakt. Bij mij werkt dat wel zo.

Daarnaast is de vorm van de ondergrond medebepalend voor het resultaat. Ik kies altijd voor een plek die zo mogelijk heel licht helt zodat ik met mijn hoofd een paar cenimeter hoger lig dan met mijn tenen en liever een kuilvorm dan een bolle vorm; dan ben ik de vorm van de matras thuis alweer een paar centimeter voor. Ik zoek liever 10 minuten langer naar een goede plek dan dat ik slecht slaap.
Het nadeel van lucht is dat je heupen alles wegdrukken naar andere plekken (communicerende vaten^^). Als je je matras zacht oppompt heb je daar meer last van, dus ik snap Renaats voorkeur.

Dat vind ik wel het voordeel van een selfinflatbale, dat heeft hier minder last van door het schuim.

Een Exped heeft ook lucht, maar omdat alles naar de grote zijbuizen gaat waar je eigenlijk toch niet op steunt is het misschien minder problematisch. Nadeel is en blijft dat Exped matten minder garantie hebben en vermoedelijk toch kwetsbaarder zijn voor delaminatie.

Als ik ze niet zo vervelend vond liggen koos ik direct voor een Neoair. Maar dat is heel persoonlijk, als je de gebruikerservaringen bekijkt zie je dat de meeste mensen prima liggen op een Neoair.