Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaring IJzeren Gordijn route? - Rustig en Groen? - Forum Wereldfietser

Ervaring IJzeren Gordijn route? - Rustig en Groen?

Wegens omstandigheden zijn op zoek naar een heel rustige fietsgebied maar wel relatief dicht bij huis. Zodat als het fietsen- en kamperen weer lukt, we toch nog een stukje kunnen fietsen dit seizoen. We denken aan het volgen van het voormalige IJzeren Gordijn in Duitsland (Lubeck - Zuid Duitsland) omdat dit zo'n groen en verlaten biotoop moet zijn. Wie heeft er ervaring met de IJzeren Gordijn route van N- naar Z- Duitsland? Is hij echt zo rustig en groen? Plaatjes, mooi aan- of afraders? Veel campings voor als het fietsen toch niet zo wil lukken?

Of kunnen we het beter helemaal ergens anders zoeken.
Hoi Wit,
Enige jaren geleden heb ik het stuk langs de Oostzee-kust gefietst. Erg mooi, maar sommige stukken wat toeristisch.
Kamperen langs de kust is niet echt een probleem. Genoeg campings.
Het stuk Ijzeren Gordijn-route dat van de kust zuidwaarts gaat hebben we overwogen om te fietsen, vooral de historische achtergrond trok ons. De hoeveelheid campings op dat stuk kan problematisch zijn, die zijn er namelijk niet zo veel. Pensionnetjes zijn er waarschijnlijk wel redelijk.
Naast hele mooie stukken, de Oostzee-kust is zeker de moeite waard, is het er daar vooral in het hoog-seizoen en de weekenden in de plaatsjes behoorlijk druk. De route is goed voorzien van bordjes, en zal op veel plaatsen inderdaad rustig en groen zijn, aan drukke(re) stukken ontkom je natuurlijk nooit. Wat je ook kan doen is naar Lubeck met de trein en daar de Oostzeeroute fietsen richting Polen en dan de langs de Oder richting Praag afzakken, onderweg krijg je dan ook genoeg natuur, en DDR cultuur overblijfselen mee.
Het deel langs de Oostzee is in het hoogseizoen zeker niet heel rustig. In de toeristendorpen is het dan een kermis en de campings zijn overvol (maar er is wel altijd plek voor fietsers, ervoeren we (reisverslag). Daartussen is het wel vaak heel stil; ik vond de route zeker de moeite waard. Let wel op de verwachte windrichting bij de planning, het kan er stevig waaien.
De rest van de route langs de voormalige Zonengrenze ken ik niet, maar mijn ervaring in Duitsland is wel dat heel veel groen na een paar dagen nogal saai wordt. De Elbe van/naar Dresden combineren met de Oostzee lijkt mij persoonlijk boeiender.
Sorry voor de onduidelijkheid (vanwege het kaartje) maar het is de bedoeling om in Lubeck te beginnen richting zuiden. Dus de kust slaan we over. Ik zal het kaartje weghalen.
Lübeck naar Hof wordt het dus min of meer. Wat ik me kan herinneren uit het jaar nadat de muur viel (1990 dus) van de Harz is dat je daar vaak in een soort niemandsland verbleef. In het grensgebied mocht niemand komen en de natuur heeft daar in die tijd echt van geprofiteerd. Als ik in basecamp (met de OFM-map) kijk zie ik trouwens dat de route niet helemaal de grens volgt, vaak wat meer in de voormalige DDR. Wel ga je redelijk vaak een dorpje in wat inhoud dat je op van die "fijne" Duitse stoepen mag/moet fietsen. (Soms beter dan de kinderkopjes overigens).
Fietsen langs de Elbe is waarschijnlijk het drukste deel van de route.
Ik heb niet precies deze route gereden, maar in 2014 wel heel dicht de grens gevolgd tijdens de Grenzsteintrophy. Wat ik me herinner is inderdaad veel rust en mooie landschappen. Vervelen deed het me niet omdat er genoeg afwisseling in zit: in het noorden grote meren, uitgestrekte bossen, de Harz en de heuvels in het zuiden. Op wikipedia lees ik ook net over een natuurbeschermingsproject op de voormalige Duits-Duitse grens.
https://de.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%BCn ... eutschland

Indrukwekkend vond ik de overblijfselen die je nog uit de Koude Oorlog aantrof: al dan niet verwaarloosde wachttorens, stukken muur, een aantal grensmusea waar de vroegere situatie bewaard is gebleven en natuurlijk de lange stukken Kolonnenweg die er aan Oost-Duitse zijde nog liggen.

Campings heb ik niet veel gezien, maar ook niet echt gezocht.
Pedalero schreef: Indrukwekkend vond ik de overblijfselen die je nog uit de Koude Oorlog aantrof: al dan niet verwaarloosde wachttorens, stukken muur, een aantal grensmusea waar de vroegere situatie bewaard is gebleven en natuurlijk de lange stukken Kolonnenweg die er aan Oost-Duitse zijde nog liggen.
Een stuk Kolonnenweg zoals dat langs de oostzeekust lag
Afbeelding

Om geld en materiaal te sparen is er minder beton gebruikt, niet echt prettig om over te rijden. Tussen de twee stroken was het mul zand of modder. :cry:
Of ze dat in de rest van het land ook zo hebben gedaan weet ik niet.

Sla de Wartburg en het stuk Rennsteig (Goethe) als je de mogelijkheid hebt niet over.