Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Remsysteem advies gevraagd - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Remsysteem advies gevraagd

Zelf heb ik prima ervaringen met Alivio canti's.
Mits goed onderhouden en goede remblokjes.
Met mijn 100 kg en bepakking heb ik ook in de Ardennen geen problemen gehad.

Ik ben zelfs zo'n liefhebber van velgremmen, dat ik op mijn nieuwe fiets, de HS Magura's heb vervangen door v-brakes (Shimano xt). Perfect te doseren.

Zoals al eerder vermeld; zorgen dat de rem-armen soepel over de nokken bewegen, goede kabels en remblokjes, netjes afstellen en je hebt een super rem.

Hele goede ervaringen heb ik met de remblokjes van BBB, de triple compound.
Dit zijn dan ook meteen de enige goede onderdelen die ik ooit van dit merk gehad heb.
cervus schreef: Ik ben zelfs zo'n liefhebber van velgremmen, dat ik op mijn nieuwe fiets, de HS Magura's heb vervangen door v-brakes (Shimano xt). Perfect te doseren.
Ik vermoed dat je wilt zeggen dat je fan bent van V-brakes. Alle remmen die remmen op de velg zijn immers velgremmen. Dat zijn dus V-brakes, centerpullremmen, sidepullremmen, cantileverremmen maar ook de HS11, HS22, HS33, ... Maguraremmen.

Er is niets mis met goede V-brakes en er zijn nadelen te vinden aan de Magura-velgremmen. Maar Magura-velgremmen zijn uitstekend te doseren, dus dat is op zich geen reden om over te stappen op andere soorten velgremmen.

Renaat
Revanho schreef:Maar Magura-velgremmen zijn uitstekend te doseren, dus dat is op zich geen reden om over te stappen op andere soorten velgremmen.
Maar als je ze niet gewend bent, er een kip oversteekt en je van schrik keihard in je remmen knijpt, vlieg je over de kop.

Eens in de zoveel tijd kun je daar een brief over lezen in de ANWB kampioen ofzo :lol:
Shrek schreef:
Revanho schreef:Maar Magura-velgremmen zijn uitstekend te doseren, dus dat is op zich geen reden om over te stappen op andere soorten velgremmen.
Maar als je ze niet gewend bent, er een kip oversteekt en je van schrik keihard in je remmen knijpt, vlieg je over de kop.

Eens in de zoveel tijd kun je daar een brief over lezen in de ANWB kampioen ofzo :lol:
Toen ik als 12-jarige een Gazelle racefiets (staal!) van mijn vader kreeg, presteerde ik het om binnen 1 km van de fietsenzaak van schrik heel hard in de remmen te knijpen en over de kop te gaan. Dat was niet met Maguraremmen. Toen ik als 16-jarige mijn volgende racefiets (aluminium!) van mijn vader kreeg, presteerde ik het om te laat voor een hek te remmen (he, die stond toch altijd open?) en en vlog ik letterlijk over dat hek. Dat was ook niet met Maguraremmen. Wat ik maar wil zeggen is dat het meer over de berijder dan over de remmen zegt of je over de kop vliegt.
Over de kop gaan kan ook met v brakes of schijven. Het punt is dat alle goede moderne velgremmen krachtig genoeg remmen. V brakes zijn dan het lichtst en het goedkoopst, Magura velgremmen zijn mooier te doseren en remmen beter bij een tandemachterwiel. Schijven werken het beste in de modder en bij echt off road werk (en vereisen speciale frames en naven).
In dit geval speelt budget een rol. Die Promax zijn echt heel brak, weet ik uit ervaring. Een setje Deore remmen en grepen kost bij Rose iets van 45 euro, en dat remt echt prima. Je kunt nog iets van een tientje sparen door voor Alivio te gaan. Als ik me goed herinner zijn die rem armen echter langer voor meer ruimte voor spatborden etc. Dat remt iets minder precies.
willem.m schreef:Wat ik maar wil zeggen is dat het meer over de berijder dan over de remmen zegt of je over de kop vliegt.
Volledig mee eens :D
:-) Over de kop vliegen lijkt me niet zo leuk. Dat deed ik als kind eens toen ik met mijn voet tussen de spaken kwam. Au.

Inmiddels lees ik me weer rot natuurlijk over de soorten remmen en grepen.

Ik ga de remmen in ieder geval vervangen en de kabels natuurlijk ook. Want goede remmen moeten er in ieder geval op.

Helaas zie ik ook nog een projectje ketting en cassette en zag ik speling in het achterwiel. Ik denk dat mijn arme fietsje simpelweg veel te veel belast is/wordt door de fietskar én wat bagage (weegt bijna niks maar toch).

Ik dub dus wat ik zal doen maar in ieder geval wel de remmen :-)

Dank voor het meedenken, ik laat horen wat ik uiteindelijk gedaan heb (en wat ik zelf gedaan heb)
Leon schreef:Wat is er mis met de Alivio-versies? Je hebt ze zelf immers niet op je fiets.
Ik heb wel Alivio-v-brakes op mijn T-400 en mijn vriendin op haar T-100 en ik kom er erg goed mee tot stilstand. Ze remmen ook veel harder/lichter dan de LX- en XTR-canti's die ik op andere fietsen heb/had. Of dat een voordeel is mag je je zelfs afvragen, maar het komt mede door de remblokjes.
Nee die liggen bij het oud metaal :? Beetje vreemde opmerking en dan beginnen over LX / XTR canti's :?:

Ik vind de bouwkwaliteit vanaf Deore gewoon acceptabel, daaronder niet.

Over de kop vliegen had Shimano de power modulator in de voorremkabel voor bedacht, die begrenst de remkracht.
Shadow schreef: Over de kop vliegen had Shimano de power modulator in de voorremkabel voor bedacht, die begrenst de remkracht.
Griebel :lol:
Shrek schreef:Griebel :lol:
Ja mijn voorkeur heeft het ook niet :?
Inmiddels heb ik al een andere fiets gekocht waar ik met veel plezier mee rijd, maar komende trip moet toch echt mijn cross fietsje nog even mee. Ik ga dus toch de remmen laten vervangen en zoek een niet al te duren oplossing.

Mijn vraag nu: kan ik Shimano Deore erop zetten met de grepen die er nu opzitten of moet ik dan ook per se nieuwe grepen nemen?
Als je bang bent om over de kop te vliegen kan je beter leren fatsoenlijk te remmen want in de regel ligt het aan niet goed kunnen remmen. Power modulator is niks.
Over de kop vliegen? Nee waar staat dat? Ik heb nu gewoon slechte Promax remmetjes met roest erop die ik wil vervangen :)
Je hebt het over cross fiets. Is dat met racebocht?
Max2015 schreef:Over de kop vliegen? Nee waar staat dat? Ik heb nu gewoon slechte Promax remmetjes met roest erop die ik wil vervangen :)
Jij nergens maar ...
willem.m schreef:Wat ik maar wil zeggen is dat het meer over de berijder dan over de remmen zegt of je over de kop vliegt.
In ieder geval kan je met een paar niet al te duren V-brakes al prima remmen.
Maar nog steeds geef je redelijk weinig informatie. Zo schrijf je wel over het rijden met een dogyride maar blijft het gissen naar het totale gewicht dat je tot stilstand wenst te brengen.

Renaat
@ wim: nee een normaal stuur met Ergon bar ends

@ renaat: de doggyride weegt met hond erin 40 kg
Dan is mijn advies gewoon simpel: weg met die Promax rommel, en Deore V brakes erop. Zodra de blokjes versleten zijn Koolstop Salmon blokjes.
@ wim: grepen vervangen niet nodig? Alleen de hoeven?
Waren dat ook grepen voor v brakes? Dan zou je ze kunnen handhaven. Maar promax is echt rommel.
Max2015 schreef: @ renaat: de doggyride weegt met hond erin 40 kg
Dank je, maar mijn vraag was naar het totale gewicht dat geremd moet worden. Ik vermoed dat die doggyride en de hond niet alleen fietsen?

M.a.w. wat is het gewicht van het geheel dat moet afgeremd worden. (In de meerderheid van de gevallen zal de keuze die Wim voorstelt, namelijk gewoon degelijke (en best betaalbare) V-brakes prima volstaan.)

Renaat