De afgelopen weken heb ik een nieuw hobbieproject gehad. Het ombouwen van een oude Trek Multitrack 730 (vermoedelijk uit 1997), tot een soort snelle vakantiefiets/hybride. Ik vind een stalen fiets vaak mooier dan aluminium maar ben niet zo weg van racefietsen met dunne banden. Een oplossing is dus het uitrusten van een hybride fiets met een racestuur en ik had gehoord dat dit model fiets zich hiervoor goed laat lenen.
De fiets in kwestie heb ik voor 70 euro gekocht. De fiets was in prima staat, maar niet erg mooi.
![Afbeelding](http://i68.tinypic.com/2rokz87.jpg)
![Afbeelding](http://i68.tinypic.com/29axu9g.jpg)
Voor de verende zadelpen en verstelbare stuurpen zijn vaste exemplaren in de plaats gekomen. Heel veel betaalbare 1inch quill stems zijn er niet, ik heb gekozen voor een kalloy stuurpen (Kalloy AL-231, 25,4 klem, 14 euro bij hollandbikeshop), en ook een aluminium vaste zadelpen van kalloy (27,2). De lelijke zwarte pedalen heb ik vervangen door zilveren (aluminium waarschijnlijk). Omdat ik niet goed wist wat voor racestuur ik wilde heb ik gekozen voor een vrij goedkoop model: Brave Classic van staal. Mooi maar zwaar. De wielen reden nog prima en zagen er ook van binnen goed uit.
![Afbeelding](http://i65.tinypic.com/bi04mw.jpg)
De cranken op de Multitrack waren nog erg mooi en de tandwielen ook. Ik wilde slechts één kettingblad monteren (reden daarvoor volgt nog), maar dat was met dit type crank onmogelijk: de bladen waren aan elkaar geklonken en de steek van de crank is 67mm, onmogelijk om daar losse bladen voor te vinden. Gelukkig had ik nog andere cranken liggen, waarop ik een 36 t blad heb gemonteerd en een beschermer.
Bij het monteren van een racestuur loop je tegen een probleem aan: de buisdiameter van een racestuur is groter dan van een hybride of mountainbike. Je remgrepen en schakelgrepen passen er dus niet op. Als remgrepen heb ik daarom de Tektro RL520 gekocht, deze werken prima met de v-brakes van de Multitrack. Voor de schakelgrepen heb ik ook wat bedacht. Omdat ik maar één kettingblad had konden voorderailleur en linker schakelgreep de kast in. De andere schakelgreep past op een afgezaagde bar-end, die weer prima op de stuurpen past.
![Afbeelding](http://i64.tinypic.com/iwt0yu.jpg)
Verder heb ik een nieuwe ketting en mijn oude brooks zadel gemonteerd. De binnenbanden, velglinten en banden waren ook versleten. Voor de buitenbanden heb ik gekozen voor de Maxxis Overdrive Excel (40-622).
Al met al heeft deze fiets me ongeveer 300 euro, en heel veel poetswerk gekost. Ik ben blij met het resultaat en heb nu een hele fijne fiets die prima te gebruiken is als vakantiefiets. Mocht ik ermee de bergen in willen, dan kan ik er voor kiezen het voorderailleur terug te plaatsen. De beide shifters kunnen dan, bijvoorbeeld, op een afgezaagd stuk stuur aan een ahead stuurpen aan mijn huidige stuurpen.
Zo ziet mijn fiets er nu uit, mooi he?
![Afbeelding](http://i68.tinypic.com/e5l73m.jpg)
![Afbeelding](http://i65.tinypic.com/jpkftf.jpg)
![Afbeelding](http://i68.tinypic.com/r21310.jpg)
De fiets in kwestie heb ik voor 70 euro gekocht. De fiets was in prima staat, maar niet erg mooi.
![Afbeelding](http://i68.tinypic.com/2rokz87.jpg)
![Afbeelding](http://i68.tinypic.com/29axu9g.jpg)
Voor de verende zadelpen en verstelbare stuurpen zijn vaste exemplaren in de plaats gekomen. Heel veel betaalbare 1inch quill stems zijn er niet, ik heb gekozen voor een kalloy stuurpen (Kalloy AL-231, 25,4 klem, 14 euro bij hollandbikeshop), en ook een aluminium vaste zadelpen van kalloy (27,2). De lelijke zwarte pedalen heb ik vervangen door zilveren (aluminium waarschijnlijk). Omdat ik niet goed wist wat voor racestuur ik wilde heb ik gekozen voor een vrij goedkoop model: Brave Classic van staal. Mooi maar zwaar. De wielen reden nog prima en zagen er ook van binnen goed uit.
![Afbeelding](http://i65.tinypic.com/bi04mw.jpg)
De cranken op de Multitrack waren nog erg mooi en de tandwielen ook. Ik wilde slechts één kettingblad monteren (reden daarvoor volgt nog), maar dat was met dit type crank onmogelijk: de bladen waren aan elkaar geklonken en de steek van de crank is 67mm, onmogelijk om daar losse bladen voor te vinden. Gelukkig had ik nog andere cranken liggen, waarop ik een 36 t blad heb gemonteerd en een beschermer.
Bij het monteren van een racestuur loop je tegen een probleem aan: de buisdiameter van een racestuur is groter dan van een hybride of mountainbike. Je remgrepen en schakelgrepen passen er dus niet op. Als remgrepen heb ik daarom de Tektro RL520 gekocht, deze werken prima met de v-brakes van de Multitrack. Voor de schakelgrepen heb ik ook wat bedacht. Omdat ik maar één kettingblad had konden voorderailleur en linker schakelgreep de kast in. De andere schakelgreep past op een afgezaagde bar-end, die weer prima op de stuurpen past.
![Afbeelding](http://i64.tinypic.com/iwt0yu.jpg)
Verder heb ik een nieuwe ketting en mijn oude brooks zadel gemonteerd. De binnenbanden, velglinten en banden waren ook versleten. Voor de buitenbanden heb ik gekozen voor de Maxxis Overdrive Excel (40-622).
Al met al heeft deze fiets me ongeveer 300 euro, en heel veel poetswerk gekost. Ik ben blij met het resultaat en heb nu een hele fijne fiets die prima te gebruiken is als vakantiefiets. Mocht ik ermee de bergen in willen, dan kan ik er voor kiezen het voorderailleur terug te plaatsen. De beide shifters kunnen dan, bijvoorbeeld, op een afgezaagd stuk stuur aan een ahead stuurpen aan mijn huidige stuurpen.
Zo ziet mijn fiets er nu uit, mooi he?
![Afbeelding](http://i68.tinypic.com/e5l73m.jpg)
![Afbeelding](http://i65.tinypic.com/jpkftf.jpg)
![Afbeelding](http://i68.tinypic.com/r21310.jpg)
![Afbeelding](http://i68.tinypic.com/140wv46.jpg)