Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Surly Troll (of andere suggesties) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Surly Troll (of andere suggesties)

Ik ga natuurlijk niet beweren dat er in België geen goede wielbouwers zijn, maar een tijdje geleden had ik zelf een nieuw wiel nodig en toen bleek dat ze in Nederland aan de bomen groeien en in België verstopt zitten in het struikgewas :wink: . Verzendingskosten uit het noorden van Nederland (de naam valt hier vaak) zijn peanuts en prijs-kwaliteit is niet te verbeteren. Verder denk ik dat het inderdaad het beste is om eerst een cursus te volgen (de vraag stellen is ze beantwoorden), en als je frame goed wordt afgeleverd (nette schroefdraad en gevlakt bracket/balhoofd) dan heb je bijna geen speciaal gereedschap nodig. Wat specifieke dingen voor je trapas/crankstel, goede kabelkniptang en dat is het zowat. Draadstang voldoet voor mij perfect, gewoon zorgvuldig te werk gaan.
Juut schreef: Ik twijfel nog tussen V-brakes en Mechanische disc (Avid BB7). Ik heb de eerste altijd gehad en nooit over te klagen gehad (behalve dan bij regenweer misschien).
Ik heb ook lang getwijfeld, en uiteindelijk voor hydraulische discs van shimano (m396) gekozen. Het bevalt me heel goed. De reden om voor discs te kiezen is dat je dan in principe nooit meer een wiel/velg hoeft te vervangen en bij nat weer gewoon lekker remt. Het is echt een verschil.
https://www.bike-components.de/en/Shima ... 17-p50744/

Ik heb bij deze complete groep de keuze tussen 16 modellen.
Heeft dit (low swing, clamp, direct mount, ...) allemaal met de voorderailleur te maken?

op de site van surly vind ik : 28.6mm, top-pull or Shimano high direct mount (adaptor included)

Welke kies ik? Of zit ie er gewoon niet tussen?
Juut schreef:Ik ga het op de Troll houden.

Ik heb wel beslist dat ik de fiets zelf ga opbouwen. Ik begin in september normaal aan een cursus fietsmechaniek. Misschien wacht ik beter tot dan..maar indien ik dat niet kan: waar vind ik hulp bij die opbouw? (boek, internetpagina,.., topics op andere fora?) welke tools heb ik zeker nodig (op ander forum kwam ik al discussie tegen over nood aan balhoofdpers versus draadstangoplossing)? Ik heb al enkele topics hier op het forum geraadpleegd zoals http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... elf+bouwen

Ik twijfel nog tussen V-brakes en Mechanische disc (Avid BB7). Ik heb de eerste altijd gehad en nooit over te klagen gehad (behalve dan bij regenweer misschien).

Ik ga voor gehele LX-groep. Jones-bar valt nog te overwegen. Naafdynamo weet ik ook nog niet 100% zeker.

Heeft iemand al grote onderdelen besteld bij bike-components.de? Ik denk ook aan singlespeed.nl.

Iemand die goede wielbouwer in/rond het Antwerpse kent?
Bedankt!
Hulde! (Dat je zelf gaat bouwen) voor de wielen; in Breda zit Ernie Frieke, die maakt heel mooi spul...
eric190173 schreef:
Juut schreef: Ik twijfel nog tussen V-brakes en Mechanische disc (Avid BB7). Ik heb de eerste altijd gehad en nooit over te klagen gehad (behalve dan bij regenweer misschien).
Ik heb ook lang getwijfeld, en uiteindelijk voor hydraulische discs van shimano (m396) gekozen. Het bevalt me heel goed. De reden om voor discs te kiezen is dat je dan in principe nooit meer een wiel/velg hoeft te vervangen en bij nat weer gewoon lekker remt. Het is echt een verschil.
Het grote probleem dat ik ondervond bij hydraulische remmen is dat van zowel shimano als tektro er nauwelijks reserveonderdelen zijn, dus als de zuigers op een gegeven moment niet meer helemaal terug in het huis keren en je krijgt het ook niet meer schoon dan zul je nieuwe remklauwen moeten kopen. Het grote voordeel voor de bb7 is dat hier wel zo'n beetje alles wat kapot kan als reserveonderdeel kan worden gekocht. De, bij mijn weten, enige andere fabrikant die het meeste los verkoopt is Hope, die remmen vindt ik dan weer te duur.
Juut schreef: Ik heb bij deze complete groep de keuze tussen 16 modellen.
Heeft dit (low swing, clamp, direct mount, ...) allemaal met de voorderailleur te maken?

op de site van surly vind ik : 28.6mm, top-pull or Shimano high direct mount (adaptor included)

Welke kies ik? Of zit ie er gewoon niet tussen?
Diameter hoef je niet op te letten wat Shimano levert shims mee.

Kabel kan bij moderne Shimano's zowel van onderen als boven.
Ik heb nog steeds geen nieuwe fiets, omdat ik de 2017 modellen (en mijn fietsherstelcursus) wat wilde afwachten.

Er is een nieuwe Troll en niet enkel de kleur is veranderd.
http://surlybikes.com/bikes/troll/geometry

en ik zag ook dat de Longitude van Genesis weer wat veranderde, naar iets dat meer mijn aandacht trekt
http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/mou ... /longitude
Ze worden ongeveer hetzelfde omschreven, maar de geometrie verschilt toch nog fel, de Longitude heeft een langere bovenbuis, etc.
Kan iemand me vertellen waarvoor de ene al geschikter is dan de andere?
Welk effect hebben de verschillen dus?

Ik ben ondertussen wat meer offroad aan het rijden, amuseerde me ook het meest op het ruwere stuk in Kirgizie. We huurden hier al een mtb om wat mtb-parcours te verkennen. In de toekomst wil ik dat ook graag doen, niets echt ruws met sprongen en andere gekke dingen, maar wel offroad, zodat we al eens alternatieven kunnen kiezen voor een drukke weg. Schotland staat zo bijvoorbeeld op het programma. Dit met bepakking voor enkele weken (tent, kookmateriaal,..) --> wel zo licht mogelijk, eventueel bikepackinggewijs indien de route dat vraagt.

De Troll werkt met 26inch banden, Genesis is 27,5. Heeft het nog 'nut' die 26 inch te kopen? Gaan ze nooit verdwijnen? Verschilt dit veel in rijgedrag?


Vanaf wanneer kies je best voor een verende vork? (naast het feit dat je portefeuille het moet toelaten)

Veel vragen, testrijden kan ik voorlopig nog niet, maar dat komt er zeker ook aan als de modellen in stock komen.

Dankuwel!

Andere suggesties zijn zeker ook welkom.
Ik heb de grotere broer van de Troll: de Ogre. Ik vind het een fantastische fiets. Ook ik heb hem zelf in elkaar gezet, afgezien van de wielen. (linkje: http://www.doublecoating.nl/the-surly-o ... -alfine-8/)

Ik ben inmiddels bezig hem met derailleur en andere wielen uit te rusten. En er zit inmiddels een Jones Loop bar op. Mocht je de Troll (of wellicht Ogre) overwegen dan kan ik je de loop bar zeker aanraden, het is een heel fijn stuur en gaat perfect met de geo van beide frames.

Voor wat betreft een geveerde vork: ik zie dat de nieuwe Troll niet meer suspension corrected is, dus een verende vork zit er dan niet in (maar nu wel 26+ banden!). Maar net als de Ogre is hij bedoeld voor off-road touren, niet voor een hardcore mtb parcours. Op de Ogre kan een 80mm vork, maar die zijn dun gezaaid tegenwoordig.
Afgezien daarvan, als je tassen wil voorop dan kan je een rek weer lastig kwijt met een geveerde vork.

Voor wat betreft de wielmaat: de 26 inch van de Troll en de 29er (700C of 28inch) maat van de Ogre trek je zo uit het schap bij een fietsenwinkel. Een 27.5 (650b) is wellicht wat minder voorkomend op reis.

Succes!
-De Troll werkt met 26inch banden, Genesis is 27,5. Heeft het nog 'nut' die 26 inch te kopen?

Waarom niet?! Zo 1-2-3 zal deze wielmaat heus niet verdwijnen. Bovendien; koop je een 26" frame met disc brakes, dan zullen er hoogstwaarschijnlijk ook 27,5" wielen in passen...

-Vanaf wanneer kies je best voor een verende vork?

Als je de smaak van het off-road reizen te pakken hebt gekregen! Ja, een geveerde voorvork op een reisfiets is meer "gecompliceerd" dan een starre vork. Maar bedenk ook dat er mensen op motorfietsen probleemloos rond de wereld toeren (en hoe meer gecompliceerd is een motorfiets dan wel niet?!).

Een GOEDE geveerde voorvork heeft op een (off-road) reisfiets eigenlijk zo veel voordelen dat het bijna aan blasfemie grenst dat op dit forum uit te leggen. Met een lock-out functie blokkeer je deze waardoor je op glad asfalt geen energie verliest. Een luchtgeveerde vork (bijvoorbeeld Rock Shox Reba) weegt maar 1,6 kilo, ter vergelijking; een gewone stalen vork weegt al snel 1 kilo. Bagage meenemen hoeft ook geen probleem te zijn als je gewoon je tent of iets dergelijks aan je stuur knoopt --pardon; bevestigt. En dan natuurlijk het onovertroffen comfort (ook voor die onverwachte hobbels en gaten op dat zogenaamd gladde asfalt) en daardoor toegenomen veiligheid.
De longitude heeft een BB drop van 77mm, dat is echt veel. De Troll heeft slechts 40mm. Dat de wielmaat anders is, corrigeert dat deels (559vs584= 25 mm verschil dus 12.5 mm hoogteverschil), maar al de rest is dus echt geometrie verschil. Alleen al op basis daarvan zou ik de troll kiezen: met terreinbanden zit ie goed hoog waardoor je minder vaak tegen een rots stoot en met (minder hoge) wegbanden hou je nog voldoende hoogte over om in de bochten wat te hangen.

Vreemd genoeg zijn de hoeken van de genesis wat aggresiever dan die van de troll, en is de chainstay dan weer langer bij de genesis. Afgaande puur op de getallen heeft de genesis de achterkant van een touring fiets en een nerveuze voorkant. De Troll lijkt me meer evenwichtig te zijn vormgegeven. Alles wat ik zeg is wel gebaseerd op die cijfertjes, of je dat ook zo gaat aanvoelen is een heel andere zaak.

(BB-drop is iets waar ik me persoonlijk aan stoor omdat ik graag blijf trappen ook in de bochten, sommige mensen merken hoegenaamd niet eens op dat hun pedalen lager zitten dan normaal)
EnriceV schreef:Vreemd genoeg zijn de hoeken van de genesis wat aggresiever dan die van de troll, en is de chainstay dan weer langer bij de genesis. Afgaande puur op de getallen heeft de genesis de achterkant van een touring fiets en een nerveuze voorkant.
Het tegendeel is het geval, al zijn de verschillen klein: stuur en zithoek resp. 70º en 72,5º bij de Genesis en voor de Troll 71º en 73º.