Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Remsysteem advies gevraagd - Forum Wereldfietser

Remsysteem advies gevraagd

Ik zocht natuurlijk al op remmen en kwam op allerlei dingen die ik volgens mij niet zoek.... Misschien wil iemand meedenken

Ik heb een fietsje waar ik nu weer met veel plezier op fiets, en waar al het een en ander aan veranderd is. Ik wil op dit moment geen nieuwe fiets kopen maar de remmen die er nu op zitten, zijn niet (meer) goed. Het zijn gewone V-Brakes. Het is allemaal wat roestig, en elke keer blijft er een kant stil staan etc. Dat kan ik dan natuurlijk weer netjes stellen maar het eigenlijk net niks.

Zou het helpen als het hele remsysteem vervangen zou worden? Dus kabels etc.? Kies ik dan weer gewone V-Brakes of kan er ook wat anders op en zo ja is dat zinvol?

Ik rijd meestal met de kar dus ik wil wel kunnen remmen :-)

Suggesties zijn welkom want het is wel duidelijk dat ik nog niet veel van fietsonderdelen en techniek weet. Maar ik doe mijn best :-)
Max2015 schreef:Het zijn gewone V-Brakes. Het is allemaal wat roestig, en elke keer blijft er een kant stil staan etc. Dat kan ik dan natuurlijk weer netjes stellen maar het eigenlijk net niks.

Zou het helpen als het hele remsysteem vervangen zou worden? Dus kabels etc.? Kies ik dan weer gewone V-Brakes of kan er ook wat anders op en zo ja is dat zinvol?

Geen idee, waar je de fiets voor gebruikt, gewoon woon werk, boodschappen? V-brakes zijn prima, maar zonder onderhoud werkt niets. Kabels vervangen is het eerste wat je doet.
Iets anders kan erop, maar waarom? Begin eens met het gewone onderhoud.
Oops moet altijd weer even wennen aan de 'toon' die de muziek maakt geloof ik.

'Begin eens met onderhoud'. Ik heb een oudere fiets van iemand overgenomen in 2011 en toen zat er al roest op de boutjes en dingetjes die verder er niet zoveel toe doen. Verder is de fiets goed onderhouden voor zover mijn technische kennis reikt. Nieuwe kabels etc zitten er dus nog niet op en dat was dus ook mijn vraag. Hoe krijg ik de remmen wat beter. Met een heel nieuw systeem, alleen kabels, iets anders?

We fietsen met bepakking en ik met de doggyride (40 kg trekken) en verder natuurlijk gewoon kortere afstanden voor boodschappen en rondjes gewoon 'voor de leuk'.

Het viel me op dat de fietsenwinkel die me in UK hielp om de remmen weer gelijktijdig de velg te laten bereiken ook moeite had om dit voor elkaar te krijgen.
Vandaar dat ik me dus afvraag wat ik kan of moet doen.

Ik wil met 40 kg achter me aan wel goed kunnen remmen en ook de velgen niet kapot maken met een rem die maar aan 1 kant werkt. En nee: afstellen helpt op dit moment dus niet voldoende, er moet iets gebeuren maar wat....
Foto's zeggen vaak meer dan duizend worden. Goede V-brakes kunnen prima remmen (al zijn ze vaak wat minder goed te controleren en wat 'bijteriger' dan o.a. Magura velgremmen), maar of de V-brakes die er nu opzitten nog te redden zijn en van goede kwaliteit zijn kan niemand je zo zeggen. (Daarvoor zijn dan weer die foto's nodig.)

Remmen en bijhorende onderdelen zijn echter in beperkte mate een slijtage-onderdeel en dus kan het best zijn dat de kabels aan vervanging toe zijn. Maar ook dat is niet te zeggen zonder meer informatie.

Als men niet van een fietsenmaker afhankelijk is hoeft een nieuw stel V-brakes en nieuwe kabels ook geen pak geld te kosten. Zeker als men niet het allernieuwste model wilt en bereid is wat te zoeken op internet.

Renaat
Max2015 schreef:Oops moet altijd weer even wennen aan de 'toon' die de muziek maakt geloof ik.

'Begin eens met onderhoud'.
[...]
Nieuwe kabels etc zitten er dus nog niet op
Kabels vervangen IS onderhoud :wink:
Het viel me op dat de fietsenwinkel die me in UK hielp om de remmen weer gelijktijdig de velg te laten bereiken ook moeite had om dit voor elkaar te krijgen.
Vandaar dat ik me dus afvraag wat ik kan of moet doen.
Kan de veerspanning zijn (schroefje, of de veer in een ander gaatje als de vork daar de mogelijkheid voor biedt), stroeve draaipunten (openhalen, schoonmaken en smeren). Een verkeerde lengte buitenkabel (kan dus ook komen door jes tuur hoger of lager te zetten) kan er ook voor zorgen dat je remarmen scheef geduwd worden.

Als de remarmen na het remmen niet goed terug open veren (vaak asymmetrisch) komt dat meestal door 'slack' in de kabels of in de 'noodle'.

Ik zou beginnen met de kabels en de draaipunten.
Ik wil met 40 kg achter me aan wel goed kunnen remmen en ook de velgen niet kapot maken met een rem die maar aan 1 kant werkt..
Dat is niet direct aan de orde: een niet te centreren rem is een kwestie van bv een zeer kleine onbalans in veerspanning. Als je je remmen hard inknijpt komen beide blokjes gewoon (en hard) tegen de velg :)
Remmen demonteren, uit elkaar halen, alles schoonmaken en invetten en dan werken ze vaak weer. Alleen als er speling is kan vervangen nodig zijn. Het volledig uit elkaar halen kan wel veel werk zijn.
Nieuwe kabels inclusief het 90 graden bochtje zorgen er dan weer voor dat de bediening ook weer soepel loopt. Controleer ook even de remgrepen op slijtage, speling en soepele loop. Soms kan je speling verminderen door het draaipunt wat strakker te zetten. Bij schade of ernstige slijtage liever vervangen.
We weten nog niet welk merk V brakes dit zijn. Ik heb op een goedkope fiets Promax V brakes gehad en die waren een ramp, en heb ik dus vrij snel vervangen. Shimano V brakes niveau Deore en hoger zijn prima en zijn nog altijd heel goedkoop (iets van 50 euro voor remmen, grepen en kabels). Wil je meer uitgeven dan zou ik allereerst voor betere (XT) grepen gaan. Dat kost minder en maakt meer verschil dan duurdere remhoeven. Maar als je nu al nette Shimano remmen en grepen hebt zou ik inderdaad eerst eens kijken of wat onderhoud helpt.
Wim schreef:Wil je meer uitgeven dan zou ik allereerst voor betere (XT) grepen gaan. Dat kost minder en maakt meer verschil dan duurdere remhoeven.
Als het probleem in het centreren en niet terugveren van de remarmen zit gaan andere remgrepen daar niks aan helpen...
Shrek schreef:
Wim schreef:Wil je meer uitgeven dan zou ik allereerst voor betere (XT) grepen gaan. Dat kost minder en maakt meer verschil dan duurdere remhoeven.
Als het probleem in het centreren en niet terugveren van de remarmen zit gaan andere remgrepen daar niks aan helpen...
Dat beweert Wim dan ook niet. Wim zegt dat als de remmen vervangen worden Deore's volstaan maar als en men wat meer wilt uitgeven men beter nog wat meer investeert in nog duurdere remgrepen (b.v. van XT) dan in nog duurdere remhoeven. Wim zegt dus niet dat het probleem opgelost kan worden door de remgrepen te vervangen.

Renaat
Op die manier, ik dacht al :lol:
Precies. We weten gewoon niet wat het probleem nu is. Het kan zijn dat de hele boel schoongemaakt en gesmeerd moet worden, met nieuwe kabels. Maar het kan ook zijn dat de remmen gewoon van slechte kwaliteit waren. Dan helpt onderhoud niet echt. Als dat zo is zijn nieuwe Shimano V brakes een goed plan als het niet te duur moet worden (en dat is wat ik proefde). Ik heb hier diverse fietsen met verschillende Shimano remmen staan, en wat mij is opgevallen is dat Deore al heel goed is, en dat als je beter wilt je het vooral moet zoeken in betere grepen. Die zijn heel belangrijk voor dat preciese gevoel. Wij hebben een tandem gehad met Deore niveau hoeven (het was een heel vroeg model V brake) maar XT grepen en dat was perfect, en zeker beter dan Deore hoeven met gewone Deore grepen (overigens ook nog prima).
Thans maakt Shimano weer behoorlijke V-brakes, daar niet van. 10 jaar geleden waren ze een ramp, ook/vooral XT! Waarom niet Avid, uitstekende remmen/remgrepen, stijf met grote remkracht en goed doseerbaar en je hoeft echt niet voor de duurste soort te gaan?
@ wim: hier ook Promax. Goedkope remmen die zich gewoon niet meer laten stellen. Kosten zijn niet een echt punt, ik wil graag dat de fiets weer veilig is want zeker op een helling is dat nodig met 40 kg kar achter de fiets

@ revanho: V-brakes zijn volgens mij niet meer om te gaan schoonmaken maar moeten vervangen worden denk ik. Er zit inderdaad roest op de kabel zag ik net dus dat helpt ook niet mee op zich

Dank voor alle reacties. Inmiddels even gekeken en ik heb ook die Promax dingen waar Wim het over heeft. De grepen zijn Shimano Acera

Ik vind het gewoon lastig om te beoordelen of het de moeite waard is om mijn fietsje weer verder op te krikken met onderdelen. Remmen staat voor mij echter op nummer 1 qua veiligheid dus daar wil ik wel iets mee denk ik.

Kijkend naar remgrepen zie ik van Shimano ook 'trekking' die lijken een andere vorm te hebben. Wat zijn daar de voordelen of nadelen van? Of lijkt dat alleen zo?

Ik zie dat een setje Deore ongeveer 20 euro kost? Of kijk ik dan helemaal verkeerd? Van Shimano Claris en Tiagra heb ik dus ook nog nooit gehoord :-( Grrrrr.

Kortom: ik denk dat mijn Promax dingetjes dus wel vervangen moeten/kunnen worden met een mooie nieuwe kabel. Maar dus nu de vraag met wat.....

@ sjefke: Avid heb ik ook opgezocht. Nooit van gehoord.... gebruik jij die?
Max2015 schreef:@ sjefke: Avid heb ik ook opgezocht. Nooit van gehoord.... gebruik jij die?
Ja, anders kan ik er geen ervaring mee hebben. Twee types: Single Digit 5 (compleet met grepen €41) en Single Digit 7 (€65). Avid is een merk van SRAM.
Zolang je de draaipunten niet hebt roestvrij gemaakt en goed hebt gesmeerd. Heb je geen enkele reden om aan te nemen dat de bestaande remmen niet te redden zijn. Ook nieuwe dure v-brakes gaan niet werken op verroeste draaipunten. Dus first things first...

(remmen eraf halen en de nokken vol wd-40 spuiten, laten intrekken, afvegen en herhalen tot je geen roest meer ziet. De remarmen moeten soepel over de nokken schuiven en je mag een lichte speling voelen. Voor je ze definitief terug monteert de boel wat invetten met een licht vet of wat olie. (vooral als bescherming tegen roest)
Wim schreef:Ik heb hier diverse fietsen met verschillende Shimano remmen staan, en wat mij is opgevallen is dat Deore al heel goed is, en dat als je beter wilt je het vooral moet zoeken in betere grepen. Die zijn heel belangrijk voor dat preciese gevoel
Vergeet ook de blokjes niet. Ook die bepalen het remgevoel.

Als je een compleet nieuwe set v-brakes met blokjes en kabels en hadgrepen koopt en je moet die monteren en afstellen vanaf het nulpunt ben je natuurlijk wel even bezig om het allemaal correct te doen, zeker als je dat niet elke week doet. Btdt2.
Max2015 schreef: Ik vind het gewoon lastig om te beoordelen of het de moeite waard is om mijn fietsje weer verder op te krikken met onderdelen. Remmen staat voor mij echter op nummer 1 qua veiligheid dus daar wil ik wel iets mee denk ik.
Daarom nogmaals de oproep voor het plaatsen van foto's. Een goede foto zegt zoveel meer dan een beschrijving.

Renaat
Goeie V-brakes beginnen bij Deore teouwens, niet bij Alivio :shock:
Ik heb standaard Deore V-Brakes op de Giant MTB en daar vlieg ik regelmatig met fietskar de duinen en boulevard af hier in Vlissingen, geen centje pijn en kost de wereld niet :D
Mits goed afgesteld, goed gesmeerd en met goede blokjes (Koolstop Salmon!) kun je ook met (veel) goedkopere remmen dan Deore nog prima tot stilstand komen :D
Shadow schreef:Goeie V-brakes beginnen bij Deore teouwens, niet bij Alivio :shock:
Ik heb standaard Deore V-Brakes op de Giant MTB en daar vlieg ik regelmatig met fietskar de duinen en boulevard af hier in Vlissingen, geen centje pijn en kost de wereld niet :D
Wat is er mis met de Alivio-versies? Je hebt ze zelf immers niet op je fiets.
Ik heb wel Alivio-v-brakes op mijn T-400 en mijn vriendin op haar T-100 en ik kom er erg goed mee tot stilstand. Ze remmen ook veel harder/lichter dan de LX- en XTR-canti's die ik op andere fietsen heb/had. Of dat een voordeel is mag je je zelfs afvragen, maar het komt mede door de remblokjes.