wellie schreef:Nu dacht ik eraan om voor harde zepen te gaan. Een klompje zeep dat kent iedereen wel, maar er bestaan ook shampoobars, conditionerbar (geen luxe met dochters met fijne krullende haren!), ...
Mijn vraag is dus, wie heeft hier ervaring mee? Wat zijn goede bars voor op fietsvakantie? En nog meer specifiek: bestaat dat ook voor de afwas en de handwas?
Geen ervaring, maar echt handig lijkt het me toch niet. Sowieso moet je voor een geschikte verpakking zorgen en gaan zo'n dingen erg plakken als ze half droog zijn.
In ieder geval zijn alle niet agressieve zeepproducten eigenlijk zowel geschikt voor het lichaam, de afwas als het wassen van kleding. Misschien niet zo goed als sommige specifieke producten, maar werken doen ze wel.
En sommige zepen zijn zelf prima geschikt om met de scheren.
Carl schreef:Als je niet vindt wat je zoekt, misschien
zeepblaadjes?
Naar mijn ervaring is dat niet echt handig. Niet enkel vanwege de prijs maar zoals Yopie al aangeeft, eens nat (en dat ze nat worden is bijna onvermijdelijk) plakken ze aan elkaar.
Travelmaster schreef:Ik zou kijken naar alles in één zepen bij buitensportzaken. Die verkopen dat spul, en het is geschikt voor alles van de kleding via haren tot afwas. En vaak ook nog biologisch afbreekbaar en niet zo idioot schuimend.
Dat gebruik ik ook. En vaak is het dusdanig geconcentreerd dat men maar erg weinig nodig heeft.
Travelmaster schreef:
Mooi ook: spoelt sproeimiddel af van groente en fruit. Paar regels lager: als pesticide.
Nochtans zijn die twee toepassing niet met elkaar in tegenspraak. In het eerste geval spoel je de zeep (met de sproeimiddelen) van de groente en fruit af. In het tweede geval breng je het aan op de planten en spoel je het niet af.
Leon schreef:
De cosmetische industrie is er een van schromelijke overdrijving, maar om te stellen dat het ook gemakkelijk kan met één middeltje en dat dat net zo goed is, lijkt mij persoonlijk het andere uiterste.
Net zo goed niet, best acceptabel naar mijn ervaring wel.
Travelmaster schreef:
Je kunt ook teveel wassen, afspoelen met kraantjeswater is ook voor veel dingen goed genoeg.
Er wordt in onze westerse maatschappij zelf veel te veel gewassen met ontvettende producten.
JaapG schreef:Stomme vraag tussendoor: waarom kiezen mensen voor shampoo en niet voor afwasmiddel voor de alles-in-1 oplossing? De laatste zelfs ook verkrijgbaar in een desinfecterende variant. Is afwasmiddel meer/minder ontvettend, agressiever of juist niet, etc.?
Als er iets is dat je niet over je hele lichaam wilt zijn het desinfecterende middelen. Ofwel zijn ze totaal inefficiënt, ofwel is het slecht voor je lichaam (of specifieker voor de zo noodzakelijke 'goede' bacteriën op je huid die je beschermen tegen potentieel ziekmakende bacteriën.
Ook erg sterk ontvettende middelen zijn niet goed voor de huid of het haar.
JaapG schreef:
Ik ken niet zoveel willekeurige dermatologen, maar afwasmiddel is ontvettend en in principe redelijk vriendelijk voor de huid van je handen (itt bijv allesreiniger). Dat zeggen ze tenminste op de verpakking....
En shampoo...als ik mijn kleine kinderen na het wassen van hun haren in bad laat zitten geeft dat meestal aanleiding tot huidirritatie.
Dus mijn kleine test lijkt er op te wijzen dat shampoo agressiever is, maar de test is wel heel erg klein. Zo klein dat ik hem zelf niet vertrouw. Dus weet iemand het antwoord op de voor- en nadelen van beide?
Misschien je kinderen eens in een bad met afwasmiddel laten zitten?
Maar ik begrijp niet waarom mensen zoveel rotzooi gebruiken (ook bij hun kinderen). Als je kinderen last krijgen van huidirritatie als ze in het bad blijven zitten na het wassen van de haren dan zou dat toch alarmbellen moeten doen rinkelen?
djveer schreef:
Ik denk dat de verschillen tussen shampoos onderling en afwasmiddelen onderling zo groot zijn dat je daardoor moeilijk voor- en nadelen tussen afwasmiddelen en shampoos kunt geven.
Inderdaad. En tussen beiden zitten er veel rotzooi die beter niet verkocht zou worden.
Renaat