Hyloba schreef:Ik zou ook wat nieuwe gear moeten aanschaffen. Welk vuurtje en kommetje wordt hiervoor best gebruikt? Ook liefst eentje die buiten Europa werkt.
Ik heb een spiritus/alcohol mini Trangia, weegt incl. brander, houder, handgreep, pannetje 0.8L en bakpannetje wat ook deksel/bord is 330gram en alles past in het pannetje (15cm doorsnee en 7cm hoog). Goedkoop en simpel 1-pers. kooksetje.
Heb ook een MSR whisperlite universal (oa voor in de winter), brandt op all vloeibaar brandstof, weegt 550gr maar is toch onhandig groot bij bikepacken (moet ook nog pot&pan bij). Leuk als je met zijn tweeën bagage kunt verdelen maar solo geef ik de voorkeur aan de Trangia.
Mini trangia, een prima solo bikepack kooksetje. Je kunt 't brandertje regelen maar dat had ik hier niet gedaan dus dan krijg je extra gegrild eten.
Als het waait gaat er een stukje aluminium voor, simpel en effectief.
Hebben jullie allemaal een donzen slaapzak? Mijn synthetische is niet super compacteerbaar maar ik ben tegen het gebruik van dons (behalve eiderdown maar dat kan gemakkelijk 1000 euro kosten).
Daarom wilde ik ook geen dons maar kwam er helaas niet onderuit. Ik fiets vnl in noord Scandinavie, ook in de winter en wil je een zo klein mogelijk pakvolume/gewicht en niet bevriezen dan kom je nog steeds uit op dons (of er moet ondertussen iets beters zijn gekomen?).
Heb gelukkig m'n ene slaapzak tweedehands kunnen krijgen en de andere gekregen (gezamelijke actie van vrienden die bang waren dat m'n eigenwijze hoofd zou bevriezen) dus voel ik me nu minder schuldig aan dierenleed. Ja, slaat nergens op want ik doe gewoon mee met de waanzin.
De slaapzak die ik meestal gebruik is een Western Mountaineering ultralite (comf -2°C, extr -27°), weegt 820gr en is opgerolt 18 x 33cm. In de zomer vaak te warm maar dan sla ik hem gewoon open, iig kan ik zonder zorgen verradelijk berggebied in.
De winterslaapzak is een Marmot cwm membrain -40°C, weegt 2060 gram en met goed proppen past ie in een drybag aan het stuur (de dikke noppen van de buitenband grijpen
net niet de drybag, maar het blijft wel spannend).
Heb ook een ultralichte synthetische slaapzak voor warm weer/binnenslapen, een Haglöfs lim50 (limit 13°C), weegt 460gr en is superklein op te proppen.
Maar heb dus meestal de WM mee en samen met tentje, matje en kookspullen weegt dat 2.3kg en das superweinig, en tis vooral een klein pakketje.
De 3 slaapzakken en een 0.5 petflesje. De middelste heb ik altijd bij me, en samen met kleding en nog wat kleine dingen vult het een 13L drybag.
Welk gereedschap nemen jullie mee?
5 inbussleutels, een klein toolboxje als reserve omdat er weleens een inbussleutel in sneeuw/zand verdwijnt (en er zit ook een schroefdraaisetje op voor de derailleur), setje schijfremblokjes, reserve biba, plakspullen, 2 grote bandenlichters die in elkaar klikken, ventieldopjes/ringetje omdat die ook graag in sneeuw verdwijnen, ventielverloopje, pompje, kettingpons plus schakels, spakenspanner, navulbaar piepkleinflesje olie, poetslapje, wat boutjes, tyraps en wat ductape om een inbussleutel gewikkeld. Had eerst ook een luchtdrukmetertje maar die zijn in extreme kou onbetrouwbaar en daarbij willen ze vaak niet onder de 0.5bar (rij met de fattie vaak op 0.2). Maar volgens mij heb je die voor een gewone fiets niet nodig.
Wil alleen nog losse ventielen mee maar vergeet die steeds te bestellen en er gaat sinds kort ook een reserve aansteker mee, kreeg nl die slimme tip van iemand die ook weleens wat vergeet.
Dan heb ik naast het fietsgereedschap ook reserve spanbandjes, gespen, karabijnhaken, een dun sterk touw, visdraad/haakjes, plakspul voor slaapmatje en een fileer/slacht/houthakmes. Want je weet maar nooit wat je onderweg tegenkomt.
Een fatbike bandje is helaas een beeeeetje groot (de biba van m'n andere fiets ligt er ook bij), de bandenlichters zijn ook aan de grote kant maar dat is fijn met dikke handschoenen, de spakenspanner zal met vette fatbikewielen wel nooit nodig zijn, de ducktape om de inbussleutel is op deze foto toevallig op, de ventielverloopjes zijn handig bij oa benzinepompen, de moertjes zijn nödig voor de drager van m'n andere fiets en dit alles weegt zonder biba/flesje olie 510gr.
Verder hebben de losse inbussleutels aan de ene kant een ronde kop, dan past het beter op moeilijke plekken, kan handig zijn. En in 't fietspompje zit een ventielslangetje zodat de ventielen minder snel sneuvelen, tis trouwens een superpompje, één van de weinige die ook echt 7bar haalt (nodig op de racefiets) en niet kapot gaat bij -35°C. En het weegt maar 110 gr.
Åj wat een lap tekst is het weer ..