Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking - Pagina 14 - Forum Wereldfietser

Bikepacking

1045 berichten
alma schreef:
Hyloba schreef:Oja bestaat er ergens een winkel in Nederland of België die gespecialiseerd is in bikepacking? Ik heb geen zin om duizend en een artikels af te gaan, reviews op te zoeken, kijken of het kan verzonden worden enz. Ik heb hier nu al weken vele uren per dag aan gespendeerd en ik zit nog steeds niet verder. Een simpele winkel met het juiste gerief heb ik nodig.
Ik zou zeggen de zaak waar ik werk: Bike4travel in Rotterdam
Ik heb al mijn bikepacking spul bij singlespeed central gekocht in Amersfoort. Volgens mij meeste uitgebreide assortiment in NL en verkoopt deze al het langst in NL. Ook goede service. Mijn revelate frametas heeft een nieuwe rits gekregen omdat deze stuk ging. Zonder problemen door revelate hersteld. http://www.singlespeed.nl/catalog/advan ... h5&x=0&y=0
Hyloba schreef:Even gekeken voor wat bags en pfoe dit zou mij zou mij rond de 400 euro kosten! Dan heb ik nog andere gear nodig en ik zit makkelijk aan de 1000 euro. Ik wilde gewoon deze lente/zomer nog gaan bikepacking, denkende dat een reisje met de fiets goedkoop is, maar het kost mij een fortuin!
Je kunt ook een drybag met spanbandjes aan je stuur hangen, nog een drybag onder je zadel, een klein frametasje van bv Xtreme bij Rose en dan een kleine rugzak erbij en je bent klaar. Een Xtreme kost circa 20 euro, een drybag heb je al voor 10 euro en spanbandjes kosten bijna niks ..
Zo begon ik ook, ik knoopte de tentstokken aan het frame en hop fietsen maar. Op de mtb, trekkingfiets, fattie en ook op de racefiets, past altijd. 8)

Afbeelding
Okee, je wint er geen schoonheidsprijs mee, maar dat vind ik niet erg. :)

Afbeelding
Past ook tussen een racestuurtje, past gewoon altijd. 8)

Afbeelding
Twee spanbandjes om het stuur, aantrekken en klaar. Ideaal is een ligstuurtje erbij want dan kun je liggend op de kaart loeren. En je kunt er tijdens het fietsen ook prima je was aan drogen, vooral sokken en overschoenen, maar een binnenstebuiten gekeerde roze bavianenbroek staat ook heel charmant. :D
Ha! Zo'n syntace had ik ooit ook op mijn racer, geen idee wat ik ermee gedaan heb... :oops: . Want hij was best handig en ik had er iemand blij mee kunnen maken:(.
Dit is een reactie op het bericht van Hyloba van afgelopen woensdag.

Goedkoop bikepacken op een rijtje:

Tassen:

Bij alpkit:

Airlok Tapered 13l €22.50
(zadeltas) https://www.alpkit.com/products/airlok-xtra-tapered

Airlok Dual 13l €15.63
(stuurrol/tas) https://www.alpkit.com/products/airlok- ... l-13-litre

Bij rose:

framebag Xtreme €15.20

https://www.rosebikes.nl/artikel/xtreme ... aid:635693

totaal tassen: 53.33

Slapen:

Bij de Decathlon:

Bivy bag €29.99

http://www.decathlon.nl/waterdichte-sla ... 24869.html

Bij de xenos:

matje €24.95 470 G verpakt zeer klein!
http://www.xenos.nl/hobby-en-vrije-tijd ... pact-groen

Slaapzak 9.99 rond de 500G
http://www.xenos.nl/slaapzak-luxe-compact-220x80-50-cm

Fleece lakenhoes 9.99
http://www.xenos.nl/slaapzak-fleece-190x80-cm-zwart


totaal slapen: €74.92

Totaal tassen +slapen: €128.25


Bike packing kan ook gewoon goedkoop!

*dit is natuurlijk zonder verzendkosten!
Molem schreef:Goedkoop bikepacken op een rijtje:

Tassen:

Bij alpkit:

Airlok Tapered 13l €22.50
(zadeltas) https://www.alpkit.com/products/airlok-xtra-tapered
Het kan wel en is lekker licht maar let op dit is enkel de drybag en lang niet zo duurzaam en goed te bevestigen als de Koala zadeltas, waar deze drybag perfect in past. Ik zou wel een goede frametas aanschaffen (bv http://www.bike-bag.co.uk) en dan langzaam uitbreiden met kwalitatief betere/ duurzamere spullen.
Friso* schreef:5,600km journey from Istanbul, Turkey through the Caucasus Mountains to Tehran, Iran.

Bron
Mooi fietsje, die Bombtrack Beyond! Hier nog wat foto's van zijn reis, krijg gelijk zin om weer op pad te gaan. 8)

Zit ook naar zijn zadel te kijken, een Selle Italia Flite. Kent iemand deze toevallig? Ik zoek nl een ander zadel, die van mij haalt helaas de winter niet meer, beetje teveel versleten. Iemand een suggestie voor een offroad zadel die ook op de road geschikt is? En wat maakt nu precies het verschil tussen een offroad/road zadel?
Nu ga ik natuurlijk zometeen in het fatbike-topic dezelfde vraag stellen dus wordt vast weer verwarrend zo. :D
Molem schreef: Goedkoop bikepacken op een rijtje:
[...]
Totaal tassen +slapen: €128.25

Bike packing kan ook gewoon goedkoop!
Mooi lijstje Molem! Dat is het leuke van bikepacken, gewoon niet moeilijk doen. 8)
Hyloba schreef: Ik zou ook wat nieuwe gear moeten aanschaffen. Welk vuurtje en kommetje wordt hiervoor best gebruikt? Ook liefst eentje die buiten Europa werkt. Hebben jullie allemaal een donzen slaapzak? Mijn synthetische is niet super compacteerbaar maar ik ben tegen het gebruik van dons (behalve eiderdown maar dat kan gemakkelijk 1000 euro kosten). Welk gereedschap nemen jullie mee? Ik heb het hier dan voor bvb 2 weken IJsland.
Omdat er nog niemand heeft gereageerd kom ik later wel terug met m'n lijstje, mss heb je er wat aan. :)
Hyloba schreef:Ik zou ook wat nieuwe gear moeten aanschaffen. Welk vuurtje en kommetje wordt hiervoor best gebruikt? Ook liefst eentje die buiten Europa werkt.
Ik heb een spiritus/alcohol mini Trangia, weegt incl. brander, houder, handgreep, pannetje 0.8L en bakpannetje wat ook deksel/bord is 330gram en alles past in het pannetje (15cm doorsnee en 7cm hoog). Goedkoop en simpel 1-pers. kooksetje.
Heb ook een MSR whisperlite universal (oa voor in de winter), brandt op all vloeibaar brandstof, weegt 550gr maar is toch onhandig groot bij bikepacken (moet ook nog pot&pan bij). Leuk als je met zijn tweeën bagage kunt verdelen maar solo geef ik de voorkeur aan de Trangia.

Afbeelding

Mini trangia, een prima solo bikepack kooksetje. Je kunt 't brandertje regelen maar dat had ik hier niet gedaan dus dan krijg je extra gegrild eten. :)

Afbeelding

Als het waait gaat er een stukje aluminium voor, simpel en effectief.

Hebben jullie allemaal een donzen slaapzak? Mijn synthetische is niet super compacteerbaar maar ik ben tegen het gebruik van dons (behalve eiderdown maar dat kan gemakkelijk 1000 euro kosten).
Daarom wilde ik ook geen dons maar kwam er helaas niet onderuit. Ik fiets vnl in noord Scandinavie, ook in de winter en wil je een zo klein mogelijk pakvolume/gewicht en niet bevriezen dan kom je nog steeds uit op dons (of er moet ondertussen iets beters zijn gekomen?).
Heb gelukkig m'n ene slaapzak tweedehands kunnen krijgen en de andere gekregen (gezamelijke actie van vrienden die bang waren dat m'n eigenwijze hoofd zou bevriezen) dus voel ik me nu minder schuldig aan dierenleed. Ja, slaat nergens op want ik doe gewoon mee met de waanzin.

De slaapzak die ik meestal gebruik is een Western Mountaineering ultralite (comf -2°C, extr -27°), weegt 820gr en is opgerolt 18 x 33cm. In de zomer vaak te warm maar dan sla ik hem gewoon open, iig kan ik zonder zorgen verradelijk berggebied in.
De winterslaapzak is een Marmot cwm membrain -40°C, weegt 2060 gram en met goed proppen past ie in een drybag aan het stuur (de dikke noppen van de buitenband grijpen net niet de drybag, maar het blijft wel spannend).
Heb ook een ultralichte synthetische slaapzak voor warm weer/binnenslapen, een Haglöfs lim50 (limit 13°C), weegt 460gr en is superklein op te proppen.
Maar heb dus meestal de WM mee en samen met tentje, matje en kookspullen weegt dat 2.3kg en das superweinig, en tis vooral een klein pakketje. 8)

Afbeelding

De 3 slaapzakken en een 0.5 petflesje. De middelste heb ik altijd bij me, en samen met kleding en nog wat kleine dingen vult het een 13L drybag.

Welk gereedschap nemen jullie mee?
5 inbussleutels, een klein toolboxje als reserve omdat er weleens een inbussleutel in sneeuw/zand verdwijnt (en er zit ook een schroefdraaisetje op voor de derailleur), setje schijfremblokjes, reserve biba, plakspullen, 2 grote bandenlichters die in elkaar klikken, ventieldopjes/ringetje omdat die ook graag in sneeuw verdwijnen, ventielverloopje, pompje, kettingpons plus schakels, spakenspanner, navulbaar piepkleinflesje olie, poetslapje, wat boutjes, tyraps en wat ductape om een inbussleutel gewikkeld. Had eerst ook een luchtdrukmetertje maar die zijn in extreme kou onbetrouwbaar en daarbij willen ze vaak niet onder de 0.5bar (rij met de fattie vaak op 0.2). Maar volgens mij heb je die voor een gewone fiets niet nodig. :)
Wil alleen nog losse ventielen mee maar vergeet die steeds te bestellen en er gaat sinds kort ook een reserve aansteker mee, kreeg nl die slimme tip van iemand die ook weleens wat vergeet. 8)

Dan heb ik naast het fietsgereedschap ook reserve spanbandjes, gespen, karabijnhaken, een dun sterk touw, visdraad/haakjes, plakspul voor slaapmatje en een fileer/slacht/houthakmes. Want je weet maar nooit wat je onderweg tegenkomt. :D

Afbeelding

Een fatbike bandje is helaas een beeeeetje groot (de biba van m'n andere fiets ligt er ook bij), de bandenlichters zijn ook aan de grote kant maar dat is fijn met dikke handschoenen, de spakenspanner zal met vette fatbikewielen wel nooit nodig zijn, de ducktape om de inbussleutel is op deze foto toevallig op, de ventielverloopjes zijn handig bij oa benzinepompen, de moertjes zijn nödig voor de drager van m'n andere fiets en dit alles weegt zonder biba/flesje olie 510gr.
Verder hebben de losse inbussleutels aan de ene kant een ronde kop, dan past het beter op moeilijke plekken, kan handig zijn. En in 't fietspompje zit een ventielslangetje zodat de ventielen minder snel sneuvelen, tis trouwens een superpompje, één van de weinige die ook echt 7bar haalt (nodig op de racefiets) en niet kapot gaat bij -35°C. En het weegt maar 110 gr. 8)

Åj wat een lap tekst is het weer .. :shock:
Logische lijst.

Alleen die extra multitool als reserve? Gewoon geen sleutels kwijtraken zou ik denken. Kun je die losse sleutels niet een opvallend kleurtje geven ofzo?
willem.m schreef:Alleen die extra multitool als reserve? Gewoon geen sleutels kwijtraken zou ik denken. Kun je die losse sleutels niet een opvallend kleurtje geven ofzo?
:shock: Ben ik echt zo dom of ben jij gewoon superslim? :D
Ga gelijk in de schuur fel geel of rood tape zoeken! Fijn hoor zo'n eenvoudige tip, thanks Willem. 8)

De multitool is niet alleen als reserve, er zit ook een schroeverdraaisetje op wat nodig kan zijn bij het afstellen van de derailleur.
En al het gereedschap zit in een zakje diep onderin de frametas, alleen de multitool zit voor het grijpen omdat ik vaak de zadelhoogte verander. Een losse inbussleutel is dan wat onhandig, in de winter vriest ie gelijk aan mijn vingers (auw) en met dikke handschoenen glipt ie dus vaak in de sneeuw. En graaien in diepe sneeuw is niet echt mijn hobby, brr.
De losse sleutels zijn wel fijn omdat je er meer kracht op kunt zetten (bv nodig voor de pedalen) en soms zit ook de behuizing van de multitool bij het draaien in de weg.

Ook het voorwiel draai je met een inbus uit de vork en omdat de fattie vaak te groot is als ik een lift krijg van auto's, sneeuwscooters, sleeën, bootjes etc is het fijn als ik gelijk hop die multitool tevoorschijn tover en niemand hoeft te wachten. Ook in sommige treinen, liften, trappen etc kan dat trouwens handig zijn. Vooral in oude Amsterdamse trappenhuizen, daar zat ie een keertje goed klem met zijn dikke wielen. Niemand kon er nog door haha. :D
Yopie schreef:
willem.m schreef:Alleen die extra multitool als reserve? Gewoon geen sleutels kwijtraken zou ik denken. Kun je die losse sleutels niet een opvallend kleurtje geven ofzo?
:shock: Ben ik echt zo dom of ben jij gewoon superslim? :D
Ga gelijk in de schuur fel geel of rood tape zoeken! Fijn hoor zo'n eenvoudige tip, thanks Willem. 8)
Ik ben zeker niet slimmer hoor, en zeker slordiger. Voordat we afgelopen zomer naar Ladakh vlogen, moesten we de fietsen demonteren en in dozen doen. Daarvoor gebruikten we de inbussleutels. Eenmaal in Ladakh miste er een sleutel. (Bleek nog op de oprit thuis te liggen...) Geen nood: gewoon een nieuwe halen bij de Praxis, Gamma of Hornbach in Leh. Ha ha, nee dus. Het kostte ons een uur voordat we ergens in een klein winkeltje een inbussleutel hadden gevonden. Die bleek helaas van Indiase kwaliteit: volstrekt niet stijf. Ik denk dat ik m met de hand nog had kunnen verbuigen.

Om een lang verhaal kort te maken: hadden we maar reservesetje (al dan niet mulitool) meegenomen :roll:

Oja, ik heb ook een veel te zware multitool van lastig te spellen Zwitsers merk, maar dan zonder inbus, en met mes, schroevedraaiers en nog meer dingen die ik waarschijnlijk nooit in mijn leven zal gebruiken.
@Alma, bedankt voor de site! Ik zal eens moeten binnenspringen in die winkel.

@Pat, ook bedankt voor de site, ik zal hem eens bekijken.

@Molem, geweldig, zo een uitgebreid lijst! Dat maakt alles inderdaad veel toegankelijker voor mij!

@Yopie, bedankt voor de info en de foto's, heel nuttig! Je leeft hoe ik zou willen! Ik moet er enkel werk van maken nu.
Even de tegenhanger van bikepacking.

https://www.instagram.com/p/BGhwLFNjjBv ... surlybikes

Leuke reactie vond ik: homeless or hipster :D
Voor de liefhebber die graag voelt wat hij koopt, hebben wij de Ortlieb Bike Packing tassen binnen. Wij hebben al de Revelate tassen en dit is een mooie aanvulling.

Ze zien er goed uit en we gaan ze -uiteraard- testen!
Pat schreef:Even de tegenhanger van bikepacking.

https://www.instagram.com/p/BGhwLFNjjBv ... surlybikes

Leuke reactie vond ik: homeless or hipster :D
Prachtig! Laat goed zien wat er gebeurt als je teveel 'reserve' meeneemt. :lol:
Hyloba schreef: Je leeft hoe ik zou willen! Ik moet er enkel werk van maken nu.

Ha, je weet niet wat je zegt!! :D
@yopie, nav je paklijstfoto: neem je ook iets van een tangetje mee? Voor het vervangen van je remblokjes? Hoe krijg je anders die splitpennen en/of de blokjes eruit?
Heb hier net een goedkoop lor van de karwei voor gescoord. Lekker licht.. 8)
snowfreakyvon schreef:@yopie, nav je paklijstfoto: neem je ook iets van een tangetje mee? Voor het vervangen van je remblokjes? Hoe krijg je anders die splitpennen en/of de blokjes eruit?
Heb hier net een goedkoop lor van de karwei voor gescoord. Lekker licht.. 8)
Oh jee, ik dacht eigenlijk dat alleen een platte schroevendraaier genoeg is, het zijn Avid BB7 en geloof dat daar geen splitpen inzit. Maar goed dat je het zegt! als ik weer thuis ben ga ik dat gelijk grondig inspecteren, thanks! 8)

Ben nu een paar dagen met de fatbike weg en geloof dat morgen de bikepacktassen zwemles krijgen. Er is hier nl een loopbrug en weet niet goed hoe ik daar de fiets overheen krijg. Heb bedacht dat we dan maar moeten zwemmen, een fattie blijft tenslotte drijven op zijn dikke banden, alleen weet ik niet zeker of ie ook 40 meter haalt. :shock: Tot nu toe heeft ie alleen maar een paar meter gezwommen als hij door sterke stroming uit m'n handen werd gerukt en ik er achteraan moest. Gelukkig is dit geen stromend water maar tis wel diep (en koud, brr).
Weet ook niet of 't slim is om de tassen eraan te laten, de framebag is bv niet waterdicht en mss maakt dat de fiets zwaar, zinkend zwaar?? :shock: En hopelijk zijn de drybags nog 100% waterdicht, ze zijn nl behoorlijk versleten.

Iemand hier ervaring met je fiets plus bagage zwemmen? Hoe doe je dat eigenlijk, duwend of juist trekkend? Ja, is vast een rare vraag. :)
Of mss kan ik het beter in het fatbike-topic vragen, zal ook proberen of ik daar wat foto's kan plaatsen ..
Bikepacken op zijn best:

Bron
Mooi Alma, vooral die wolken, prachtig! 8) En wat weinig bagage zeg, ongelofelijk. Wel een behoorlijke rugzak, hoe beviel dat, belemmerde dat niet je bewegingsvrijheid bv bij 't tillen van de fiets of bij het dansen op enge geitenpaadjes met een diepe afgrond ernaast?
Hoeveel kg was het trouwens want begrijp niet hoe je het voor elkaar krijgt. Nu fiets ik meestal in onbewoonde wildernis dus dan zeul je snel meer mee maar toch heb je altijd de basisspullen waar je niet onderuit komt. Lijkt mij, maar als ik jou zie doe ik blijkbaar iets fout. :D

En hoelang kun je filmen voordat je een laadpunt nodig hebt? Heb je ook weleens bij extreme kou gefilmd, zou de camera/apparatuur dat aankunnen? Lijkt me nl prachtig om het betoverende noorderlicht in een stille witte sneeuwwereld te filmen. Filmen lijkt mij ook ideaal bij bikeraften want een camera pakken terwijl snelstromend water langs je heenraast gaat gewoon niet.
O jee, ik voel een nieuwe hobby opborrelen .. :D

Thanks voor het delen Alma!
Graag gedaan Yopie.

Die grote Bike Alpin rugzak is erg goed bevallen. Natuurlijk fiets het lekkerder zonder, maar je moet je spullen nu eenmaal ergens kwijt. Bij het tillen zat hij zeker niet in de weg. Op de echt steile loopstukken verhuisde ik zoveel mogelijk gewicht van mijn fiets naar mijn rug en dat maakte het tillen een stuk makkelijker. Soms moest ik er voor een paar dagen eten in meenemen en dat ging met gemak (in het begin van het filpje zie je me met voorraden voor twee dagen de berg op rijden). Wel voelde je dan wat meer druk op je zadel vanwege het hogere gewicht. Ook is het met zware rugzak wat lastiger je balans houden op steile, langzame afdalingen (zoals de laatste afdaling in het filmpje).

In totaal had ik zo'n 8,5 kg bij me, exclusief eten en drinken, waaronder:
Tent slaapzak en matje: 1850 gram
Kleding: +/- 2000 gram (exclusief fietskleding die je altijd aan hebt, dwz helm, schoenen, koerskroek en shirt korte mouwen)
Rugzak: 1050 gram
foto en filmspul: +/- 2000 gram
dryback en pakbanden 300 gram

Voor mijn beide camera's (een Gopro en een Panasonic Lumix G6) heb ik meerdere accu's bij me, zodat ik een paar dagen kan filmen zonder laden. Maar ik film wel erg selectief en film met mijn Gopro zelden stukken langer dan een minuut. Timelapses kosten wel veel stroom, zeker die van zonsondergangen, omdat de camera dan 1 tot 2 uur lang foto's staat te maken. Met filmen in extreme koude heb ik geen ervaring, daar kan ik dus weinig zinnigs over zeggen, maar timelapses van het noorderlicht lijken me prachtig!
Action Cams! eindelijk....nu wordt het bp-topic leuk. (vanuit mijn beleving natuurlijk :twisted: )

de energievoorziening voor action cams kun je op meerdere manieren oplossen. de meest simpele is natuurlijk om de accu van je cam te wisselen voor een andere. maar dat houdt in dat je om het uur of in slechtere condities om het half uur moet stoppen om de accu te wisselen. Meestal ben je dan net met een spectaculaire afdaling bezig, of ben je op dat moment een gevaarlijke waterval aan het overleven.

niet echt momenten waarop je zegt, even stoppen, of we doen het gewoon overnieuw.

Een accupack is dan een ideale oplossing, afhankelijk van de uitvoering kun je dan meerdere uren tot een dag mee opnemen. en als je spaarzaam bent met film schieten kun je met een lading meerdere dagen doen.

een ander alternatief is je smartphone, de betere modellen hebben al accu;s waarmee je 6 uur of langer continu kunt filmen (met het gevaar dat het dodelijk saai wordt :shock: :shock: )

in extreme kou kun je beter lithiumbatterijen gebruiken (onder de -30) die houden hun capaciteit langer vast bij die temparaturen.

zal later plaatje plaatsen....dat maatk het wat duidelijker

:)