Rien Dekker schreef:Ik zou graag een stevige trekking fiets kopen [..]
Als je me een beetje op weg kunt helpen ben ik je eeuwig dankbaar!
Rien, volgens mij ben je al heel goed bezig want je weet wat je wilt en daar begint het mee, daarna komt pas prijs, merk, onderdelen, maat etc. Zadel- en stuurhoogte kun je veranderen (is erg persoonlijk), zo ook de aankleding van de fiets zoals bv bar-ends (die hoorntjes die jij bedoelt). Over de framemaat kan ik niks zinnigs bijvoegen wat al is gezegd. Het ligt er gewoon aan welke fiets je op het oog hebt. Ik heb nu toevallig een VSF T400 te logeren, die zit voor mij veel te uitgestrekt en een Giant Expedition RS die juist weer te kort zit en daardoor wat nerveus stuurt. Tja .. tis allemaal nogal persoonlijk.
Als je denkt dat een Santos TM wel wat lijkt dan zou ik naar een goede fietsenzaak gaan en kijken of je die in jouw maat kunt testen, maar nog beter is om verschillende merken/modellen te testen. En veel vragen natuurlijk en op internet info zoeken want er is hier al veel over geschreven.
Gaat zeker lukken Rien, en wiij helpen je wel als je ergens strandt/vastloopt.
Hyloba schreef: Yopie, wij hebben exact dezelfde maten!
Mag ik vragen welke trekkingfiets je hebt? En welke van al jouw fietsen je favoriet is?
Grappig! heb je ook lange armen? kan nl handig zijn want dan zit 't stuur dichterbij als 't frame wat te lang is (en iets met een hoog aapfactor en daVinci).
Ik heb een stalen Santos TM, maar die maken ze volgens mij niet meer. Of de alu TM hetzelfde frame heeft weet ik niet, ik vind ze er iig anders uitzien, wat dikker en lelijker (oops nu krijg ik al die alu's op mijn dak).
Welke mijn favoriet is kan ik niet zeggen, elke fiets heeft zo zijn eigen terrein en is daardoor onvervangbaar.
. de mtb is een licht, snel klimgeitje voor in bos/bergen. Als vakantiefiets vind ik hem te nerveus en op asfalt zit ie niet lekker (maar das persoonlijk).
. de racer zit heerlijk, zoeft soepeltjes over de weg, laat de km's vliegen, geeft je een groot vrijheidsgevoel maar is kwetsbaar met zijn 28mm bandjes.
. de fatbike kan wat geen andere fiets kan, die dendert onverschrokken door, is onvermoeibaar, betrouwbaar, sterk, een echte winterbike, komt op plekken waar niemand anders komt, geeft een enorme kick en je wordt vrolijk van een fattie, hij heeft een groot funfactor.
. en de trekkingfiets is alles .. behalve een racer, mtb en fattie. Tis een pakezel, koersvast en betrouwbaar maar te zwaar voor snelheid, te lomp voor mtb'en, ongeschikt voor echt ruig offroad en kan ook niet door zware sneeuw. Je kunt wel al het onnodige eraf schroeven plus dunne bandjes erop zetten of juist dikke mtb-noppen zodat je een andere fiets krijgt maar het wordt nooit een mtb, fattie of racer.
Maar de Santos heeft een speciaal plekje in m'n hart. Ik ging al vroeg met de fiets op stap (was 15 toen ik voor het eerst naar Portugal fietste) en had altijd tweedehands barrels (kocht er bv eentje in Turkije). Maar na veel pech onderweg zoals dubbelgeklapte velgen wilde ik een "echte" fiets, de Santos dus. Ging daar gelijk mee een maand in Zweden fietsen, werd daar verliefd en ben nooit meer teruggegaan. Dus de fiets heeft mijn leven een heel andere wending gegeven, ik heb hier mijn plek gevonden, ben gelukkiger dan ik in NL zou zijn (zou daar niet meer kunnen leven) en dat is dus dankzij de fiets.
En tis natuurlijk ook een prachtfiets! Wrs ga ik volgend jaar van Zweden naar Turkije fietsen en wil dan toch op de santos (alhoewel ik erg twijfel over de fattie want die is toch leuker/avontuurlijker/wilder).
En tis nogal offtopic maar omdat je de TS'er bent mag ik vast wel wat plaatjes van de stalen Santos bijvoegen. Mss levert dat nog reacties op van alu travelmasters.
Ik hou van een sportieve zit dus heb graag het zadel wat hoog, slot en standaard waren er al snel afgeschroefd en meestal fiets ik zonder voordrager en spatborden. En met een inbus kun je makkelijk de hoek/hoogte van het stuur veranderen,
Mss schokkend voor het Santos- en Ortliebgilde maar bikepacking gaat prima. Gewoon dragers plus spatborden eraf en niet moeilijk doen.
Maar meestal heb ik twee achtertassen plus een tentje op de drager.