Er werd (onder andere door mij)nogal afgegeven op de branche in het draadje waarin de Vakantiefietser in het zonnetje wordt gezet:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 36&t=27618
Dat past niet in zo'n feestelijk topic, maar ik heb er (zoals wel vaker) een uitgesproken mening over.
Uiteraard gaan er veel bedrijven pijn lijden en verdwijnen, maar je ziet ook dat de bedrijven die overleven al eerder opvielen door hun bedrijfsvoering.
Om maar terug te komen op de vakantiefietser: Behalve de vrouw van de baas /dochter die de kassa bedient is een vrouw in de zaak die verstand heeft van iets simpels als een fiets een uiterste zeldzaamheid. Dit was anno 1990 al achterhaald qua wereldbeeld, tegenwoordig is het wat mij betreft een anachronisme. Hoe kan je overleven als je de helft van je klantenkring eigenlijk niet serieus neemt?
Andere, meer traditionele zaken, zoals Tromm hebben een intelligent assortiment (Chariot fietskarren, Specilized accessoires) of hebben een ongekende service (Ger Bikes). En bij beide zaken wordt je als vrouw vol aangezien (altijd grappig om bij Ger een wedstrijd renster te horen klagen/opscheppen over de koers).
Aan de andere kant ken ik een grote fietsenzaak in Amsterdam die over de kop ging en die op zijn gevel een hatelijke brief aan zijn klanten hing waarin hij ze verwenste dat ze bij hem waren weggelopen. Vind je het gek? Onderdelen werden niet geleverd, ze maten je zonder blozen verkeerde kleding aan en de prijzen waren hoog.
Maar om weer terug te gaan naar de lijst van bekroonde zaken. Opvallend is dat meerdere van de uitgekozen zaken een ouderwets business model hebben wat heel veel pijn gaat opleveren. Dit zijn zaken die een gigantisch assortiment (voorraad) hebben. Logisch dat de leveranciers dit fijn vinden (de gevers van de prijs), maar dat is flauwekul in een tijd waarin voorraadsystemen verbonden kunnen worden en je je voorraad beter bij de verdeler kan laten. Het is goed om een representatief aanbod te hebben, maar om de Batavus folder in viervoud op zolder te hebben? Erg duur en aan het einde van het seizoen kan je aftikken.
Verder merk je dat het verdienmodel nog steeds op de fiets zit en niet op de reparatie. Dat gaat alleen werken bij de top specialist, maar als standaard fietsenmakers is dat verleden tijd. De prijsdruk is te groot. Je ziet gelukkig in Amsterdam al een kentering door de opkomst van reparateurs (al zien die er niet altijd even betrouwbaar uit^^).
Ik leg in deze trouwens geen/weinig schuld bij de klant omdat ik (in dit geval) de keuze waar en hoe hij zijn geld besteed geen morele keuze vind. In ieder geval zal je met boos worden geen klanten lokken.
Er zullen helaas veel fietsenmakers kapot gaan en dat verklaart natuurlijk de woede. Maar los van het zinloze van deze woede is het opvallend dat de bedrijven die het goed doen al veel langer voorop liepen. Als je geen respect hebt voor je markt dan is het voor de klant ook niet zo erg als je verdwijnt.
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 36&t=27618
Dat past niet in zo'n feestelijk topic, maar ik heb er (zoals wel vaker) een uitgesproken mening over.
Wat mij vooral opvalt is dat de Fietsenbranche van monopolist (de enige Batavus dealer in het dorp) opeens moet conureren met de wereld en dat dit heel veel woede oplevert. Ze willen bescherming van de fabrikant (niet meer leveren aan dozenschuivers) en willen dat klanten die online iets kopen worden geboycot (om maar niet te spreken over de Postcode loterij fietsen^^).loknor schreef:Tsja, ik ben helaas enigszins bekend met die community en ik ben daar nogal geschrokken. Geloof, me de toon waarop fabrikanten, klanten en de postcodeloterij (een terugkomend stokpaardje)besproken wordt zouden je verbijsteren. Ik heb dat in geen enkele branche zo gezien.willem.m schreef: Sorry, maar ik vind het echt bullshit dit soort generalistische uitspraken. Je zult maar fietsenmaker zijn en dit forum lezen.
Ik ben niet bang om elke FM, de goede en de slechte, te wijzen op dit probleem binnen de vakhandel en het gebrek aan initiatieven vanuit de branche om dit tegen te gaan. En gelukkig zijn er zat goede FMs die zich dood schamen voor de toonzetting, maar helaas is en blijft het overheersen.
Meer meegaan met de veranderde realiteit in plaats van stampei maken over fabrikanten en klanten die moeten worden geboycot (hint, met een Postcode loterij fiets wordt je in sommige zaken weggestuurd).)
Uiteraard gaan er veel bedrijven pijn lijden en verdwijnen, maar je ziet ook dat de bedrijven die overleven al eerder opvielen door hun bedrijfsvoering.
Om maar terug te komen op de vakantiefietser: Behalve de vrouw van de baas /dochter die de kassa bedient is een vrouw in de zaak die verstand heeft van iets simpels als een fiets een uiterste zeldzaamheid. Dit was anno 1990 al achterhaald qua wereldbeeld, tegenwoordig is het wat mij betreft een anachronisme. Hoe kan je overleven als je de helft van je klantenkring eigenlijk niet serieus neemt?
Andere, meer traditionele zaken, zoals Tromm hebben een intelligent assortiment (Chariot fietskarren, Specilized accessoires) of hebben een ongekende service (Ger Bikes). En bij beide zaken wordt je als vrouw vol aangezien (altijd grappig om bij Ger een wedstrijd renster te horen klagen/opscheppen over de koers).
Aan de andere kant ken ik een grote fietsenzaak in Amsterdam die over de kop ging en die op zijn gevel een hatelijke brief aan zijn klanten hing waarin hij ze verwenste dat ze bij hem waren weggelopen. Vind je het gek? Onderdelen werden niet geleverd, ze maten je zonder blozen verkeerde kleding aan en de prijzen waren hoog.
Maar om weer terug te gaan naar de lijst van bekroonde zaken. Opvallend is dat meerdere van de uitgekozen zaken een ouderwets business model hebben wat heel veel pijn gaat opleveren. Dit zijn zaken die een gigantisch assortiment (voorraad) hebben. Logisch dat de leveranciers dit fijn vinden (de gevers van de prijs), maar dat is flauwekul in een tijd waarin voorraadsystemen verbonden kunnen worden en je je voorraad beter bij de verdeler kan laten. Het is goed om een representatief aanbod te hebben, maar om de Batavus folder in viervoud op zolder te hebben? Erg duur en aan het einde van het seizoen kan je aftikken.
Verder merk je dat het verdienmodel nog steeds op de fiets zit en niet op de reparatie. Dat gaat alleen werken bij de top specialist, maar als standaard fietsenmakers is dat verleden tijd. De prijsdruk is te groot. Je ziet gelukkig in Amsterdam al een kentering door de opkomst van reparateurs (al zien die er niet altijd even betrouwbaar uit^^).
Ik leg in deze trouwens geen/weinig schuld bij de klant omdat ik (in dit geval) de keuze waar en hoe hij zijn geld besteed geen morele keuze vind. In ieder geval zal je met boos worden geen klanten lokken.
Er zullen helaas veel fietsenmakers kapot gaan en dat verklaart natuurlijk de woede. Maar los van het zinloze van deze woede is het opvallend dat de bedrijven die het goed doen al veel langer voorop liepen. Als je geen respect hebt voor je markt dan is het voor de klant ook niet zo erg als je verdwijnt.