Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Problemen met Therm-a-rest Neo air slaapmat - Forum Wereldfietser

Problemen met Therm-a-rest Neo air slaapmat

Mijn vraag is eigenlijk of al meer mensen problemen hebben gehad met het Therm-a-rest Neo air slaapmatje?

Wij hebben dit matje nu drie jaar en ook dit jaar is het matje helaas weer door een fabrieksfout stuk gegaan. Ondanks dat de servies en garantie heel erg goed is van Therm-a-rest is mijn vertrouwen in dit matje weg. Als ik een lange reis wil maken (6 maanden) moet ik wel op een matje kunnen vertrouwen. En ik weet dat alles waar lucht in zit stuk kan gaan, maar bij ons is het 3 keer door een fabrieksfout stuk gegaan en niet door een voorwerp van buitenaf.

1e x lek bij ventiel
2e x lieten de compartimenten binnenin los en werd deze dik aan het eind
3e x loopt deze langzaam leeg maar als de druk er vanaf is niet helemaal.
Blijkt dat het matje heel minimaal lekt tussen de het golvende profiel.

Inmiddels is Therm-a-rest met een nieuw matje op de markt gekomen. De Neo air trekker. In plaats van geel/groen nu Blauwsig, iets zwaarder en van ander materiaal gemaakt. Waardoor dit iets dikker aanvoelt, en lijkt alsof het sterker is? Maar klopt dit in de praktijk? Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik ben heel benieuwd of meer mensen last hebben van dit soort problemen bij het Them-a-rest Neo air slaapmatje?
Neo Air is extra licht spul en met extra licht lever je altijd in op duurzaamheid. Het blijft gewoon een luchtbedje en daarvan kan je niet verwachten dat het 6 maanden heel blijft. Met een setje carbon wielen moetje ook niet 6 maanden op vakantie gaan.
Zo is het. Thermarest heeft nu naast de kwetsbare gewone Neoair de iets degelijker Trekker en Neoair All Season. Exped geeft op zijn nieuwe UL modellen ook maar 2 jaar garantie, en de zwaardere Downmat en Synmat hebben ook al problemen gegeven. Materiaalkeus is overigens een ding, productiekwaliteit is een ander ding. Exped laat het spul in China maken, terwijl Thermarest nog in the USA en Ierland gemaakt wordt. Daarvan mag je een iets betere kwalietit verwchten, en eerlijk gezegd zie je op het web ook meer klachten over Exped dan over Thermarest.
Inpricipe iets degelijker en warmer dan de Neoair en toch niet duur is de Exped Synmat Basic (wel zwaarder). Of de kwaliteitsproblemenin de praktijk ook minder zijn is moeilijk te zeggen. Slechts fabrikanten en grote winkels kennne de statistiek.
Wim
Min of meer zelfde ervaring.

1x 'ontploffende' banen
1x 'ontploffende' banen + leegloop

2x vervangen onder garantie.
Was overigens naar mijn mening wel naar erg weinig en zorgvuldig gebruik.
Gelukkig kondigt het ontploffen zich min of meer over de tijd aan (nooit in één keer geheel onbruikbaar), dus kun je gewoon weer een nieuwe halen.
Kun je toch steeds met lichtgewicht materiaal reizen dat op orde is ;)
Zelfde ervaring.
Eerst kleine lekkage werd gratis vervangen.
En nu bij reis van 2 maanden banen die vanbinnen losscheuren waardoor ik gedwongen was onderweg een andere matras te kopen. Voor een langere reis gewoon te ombetrouwbaar.

Voor mij geen Neo Air meer

Ronald van der Perk
Ik had ook problemen met dat matje van Thermarest :( [lanzaam leeglopen op onverklaarbare manier] .. doe maar rustig weg want ik hoor veel meer problemen. Het matje gaat ook uit de collectie en er komt een nieuwe uitvoering.

Ik heb mijn geld terug gekregen en heb een Exped Synmat ul 7 gekocht, voor mij een super fijn matje die ik intensief zonder problemen gebruikt heb.

Henk

kunst en fietswerk
Ik ben inderdaad ook een exped aan het overwegen.

Bedankt voor het advies.
paul
Paul: voor wat betreft die Exped: ik heb zojuist voor de vierde maal in successie mijn zomervakantie op de grond doorgebracht omdat mijn exped downmat faalde. Ik denk niet dat ik aan nummer vijf begin (Mijn partner heeft al na twee pogingen de moed opgegeven ..).
Voor mij dus ook geen Exped. Ik denk dat ik maar gewoon ga voor wat meer degelijkheid en terug ga naar de opvolger van de oude betrouwbare bruin/groene Term a Rest self inflating matrasjes, de Prolite Plus. Dan maar wat meer gewicht meenemen

Ronald
Ronald van der Perk schreef:Voor mij dus ook geen Exped. Ik denk dat ik maar gewoon ga voor wat meer degelijkheid en terug ga naar de opvolger van de oude betrouwbare bruin/groene Term a Rest self inflating matrasjes, de Prolite Plus. Dan maar wat meer gewicht meenemen

Ronald
Kijk:
http://link.marktplaats.nl/471171477

Zelf ooit ook zo'n "dikke" via MP gescoord. Veel plezier van. Isoleert als een tierelier... :wink:
Dit is weer nieuwe stof om over na te denken.

Dus misschien toch maar toegeven aan iets meer gewicht. Dat vond ik nu het voordeel van die Neo air mat. Maargoed iets degelijks is misschien toch beter.

Paul
Na experiment met Exped Down ben ik ook weer terug bij ouderwetse TaR. Jammer, want die Exped slaapt geweldig, maar niet als ie leeg loopt. Keurige service overigens van Demmenie.
Zijn er ook mensen met positieve ervaringen over de NeoAir, zeker met de nieuwere modellen?

Als lichtgewicht fietser/wandelaar en koude slaper lijkt mij de NeoAir All Season verreweg de warmste en lichtste mat op de markt.
Ik heb Cascade Designs (Thermarest producent) gemaild met de vraag of de nieuwere versies van de NeoAir betrouwbaarder zijn dan de oudere modellen, en of ze de NeoAir All Seasons geschikt achten voor een langere trip in ruiger terrein.

Dit is hun antwoord:
Thank you for your interest in our NeoAir mattresses. We have been producing the NeoAir series for several years now, and have fixed and initial production issues we had been experiencing. The NeoAir All Season is a warmer mattress that can be used all year, including in winter. Another good option for a mattress with increased durability is the NeoAir Trekker. It has a tough polyester fabric that is more wear and puncture resistant than the All Season.

Tegenover de hogere duurzaamheid van de NeoAir Trekker staat 30gr extra gewicht en R-waarde die 2.9 lager is.
De AllSeason is overigens niet alleen warmer dan de klassieke Neoair (die er nu uit gaat), maar ook degelijker en stiller. De Trekker is blijkbaar nog weer wat degelijker (en goedkoper) maar eigenlijk echt alleen een zomermatras.
Wim
Mijn op 11 november 2012 gekochte NeoAir XLite matras heb ik in drie jaar 14 weken gebruikt. Drie maal en elf weken achter elkaar en een aantal weekends weg.

In 2015 kwam ik (op de terugreis) telkens bij het zeer licht leeglopen van de matras uit. Na het inrichten van de tent de matras opblazen was niet genoeg, voor het slapen nog een paar teugen erbij en 's ochtends een net niet doorliggende matras.
Dat bleek bij controle in een bad een enkele luchtbel per minuut die zonder dat het matras belast werd uit het ventiel ontsnapte.

Na de matras op 19 mei bij de importeur (http://www.cjagencies.nl/ ) langs gebracht en met een notitie achtergelaten te hebben kreeg ik gisteren (8 juni) een nieuwe matras onder garantie bezorgd.

Helaas niet met een (geautomatiseerd) emailtje met een track-trace zodat ik in eerste instantie een afhaalbericht bij de lokale tabakszaak kreeg, maar dat is procesverbetering waar ik een zakelijke afwijking voor blijk te hebben. :-)

Kortom, service/garantie is uitstekend.
Ook ik heb te kampen gehad met een Neo Air mat (van de eerste generatie) die te kampen had met luchtverlies. Luchtverlies die zo beperkt was dat ik zelf in een bad onder water niets kon vaststellen. Ook die matras is ruim voorbij de garantietermijn van twee jaar netjes vervangen geweest voor een nieuwer model.

Renaat
Toen ik een paar weken gelden op de fietscursus van Marten was, was er een deelnemer die een exped mat had, waar ik de hele nacht van wakker lag. Ik heb nog nooit een mat gehoord die zo vreselijk veel herrie maakt.

Wat is jullie ervaring?

Mario
supermario schreef:Toen ik een paar weken gelden op de fietscursus van Marten was, was er een deelnemer die een exped mat had, waar ik de hele nacht van wakker lag. Ik heb nog nooit een mat gehoord die zo vreselijk veel herrie maakt.

Wat is jullie ervaring?

Mario
Hoewel er ook Therm-a-rest Neo-Air matten zijn die veel lawaai maken zijn de Exped matten helemaal niet van Therm-a-rest. Eigenlijk hoort je vraag dus thuis in één van de topics over de Exped-matten.

De hoeveelheid lawaai van de Neo-Air-matten is sterk afhankelijk van het model.

Renaat
Wij gebruiken al een paar jaar de thermarest neo air all seasons. (die Groene van 6,3 cm) als je hem opblaast. Nog geen seconde spijt gehad en geen lekkage ondervonden. Ons camping ritme is elke dag verder reizen dus gebruikt worden ze zeker.