Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Nicholas titanium seatpost bolt torque - Forum Wereldfietser

Van Nicholas titanium seatpost bolt torque

Iemand een idee van het aanhaalmoment voor de twee bouten van de VN zadelpen? 9 Nm is blijkbaar niet genoeg want het zadel blijft niet op zijn plaats. Maar verder draaien breekt misschien de bouten...
Klinkt alsof er iets anders aan de hand is dan te lossen bouten. In wat voor frame zit deze pen?
Ik bedoel de bouten waarmee het zadel met de zadelrails in de klem vastzit. Niet de zadelpenklem waarmee de pen in het frame zit. Het merk van frame maakt dus eigenlijk niets uit, maar kom, het is ook een VN. ;-)
Ah! Uit je eerste post werd dat me niet duidelijk. Ik snap 'm nu. Raadt VN die 9Nm aan? Of doe je dat zelf en durf je niet verder?
Er staat me vaag iets bij dat op dit forum eens is geschreven van een bepaalde zadelpen-zadelcombinatie waar de klemming niet goed was omdat de rails dunner waren dan de pen dicht kon klemmen.

Weet iemand hier nog iets van?

Logische vragen:
* om wat voor zadel gaat het? (merk, type)
* heb je dit zadel eerder op een andere pen gebruikt?
* was de klemming toen wel goed?
* heb je de pen eerder met een ander zadel gebruikt?
* welk?
* was de klemming toen goed?

Gezien het plaatje is het ook een idee om de lassen eens goed aan een inspectie te onderwerpen. Ik vind het lastechnisch maar een vreemd ontwerp: een van de lassen behoren tot het buigende deel en de twee andere worden zo te zien zijdelings belast.

In elk geval zeker niet boven de max aandraaien!
De zadelpen is 2 maand oud. Alleen een Brooks Swift Ti erop gemonteerd. De rails zitten goed klem, het zadel verschuift enkel vertikaal (na enkele kms punt naar boven).
Ik heb Vn een mail gestuurd betreffende het aanhaalmoment, bij de aanschaf zat er geen handleiding bij. De subject matter expert is in verlof. Mijn fietsenmaker zit in Frankrijk, dus ik wilde de wijsheid van dit forum eens raadplegen...
zelfde probleem had ik ook bij mijn vn
heb de boutjes gewoon telkens wat strakker gezet totdat de boel goed bleef zitten
geen problemen gehad met afbreken
je hoeft maar iets meer te geven heb dit op gevoel gedaan
suc6
Beetje montagepasta erop wil nog wel eens helpen.
Beste mensen,

bedankt om constructief mee te denken. Ik ga de (Ti?) boutjes ook vervangen door een goede kwaliteit stalen bouten... toch iets sterker (een goed advies van een andere Nederlandse fietsenmaker).
m_nu schreef:Beste mensen,
bedankt om constructief mee te denken. Ik ga de (Ti?) boutjes ook vervangen door een goede kwaliteit stalen bouten... toch iets sterker (een goed advies van een andere Nederlandse fietsenmaker).
Mochtendit inderdaad titanium boutjes zijn dan weet ik niet of dat zo slim is. Als de pen ontworpen is voor de titanium bouten, kan het wel eens zijn dat de rest van de constructie niet bestand is tegen de krachten die je kunt opwekken met stevige stalen bouten.
Inderdaad, dat is een factor om zeker mee rekening te houden. Voorlopig gaat de pen eraf tot ik weet wat ze bij VN zelf erover te zeggen hebben.
m_nu schreef:... tot ik weet wat ze bij VN zelf erover te zeggen hebben.
Goed idee!
Hoe is het uiteindelijk opgelost? Ik heb namelijk hetzelfde probleeem, dus wil het wel graag weten....
Ik heb Loctite gebruikt (maar wel een die je nog loskrijgt!), en stalen bouten vastgezet op 14 Nm.

Op Eigen Risico. En dan nog moet ik ze iedere maand weer aandraaien...

Het is een mooie zadelpen met een slecht systeem. Het nieuwe model is nog erger.
m_nu schreef:Iemand een idee van het aanhaalmoment voor de twee bouten van de VN zadelpen? 9 Nm is blijkbaar niet genoeg want het zadel blijft niet op zijn plaats. Maar verder draaien breekt misschien de bouten...
De goede maat? Jaren geleden hadden ik het zelde probleem. Bleek 27 mm pen waar het 27,2 moest zijn.
Niet goed opgelet. Sorry
Gaat om de bouten die het zadel vasthouden, niet het zadel in het frame...