Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 6-speed vrijloop vervangen - Forum Wereldfietser

6-speed vrijloop vervangen

Ik heb een fiets (Giant Expedition 1988) met een achternaaf met 6-speed vrijloop. Nu is de schroefdraad om het laatste tandwiel vast te schroeven versleten, en dient de vrijloop vervangen te worden. Is dit mogelijk? Wordt deze soort vrijloop nog gemaakt (Uniglide, geloof ik?) Of kan ik ook een 7-speed hyperglide vrijloop monteren, of is daar te weinig ruimte voor? Of is een nieuwe naaf (of nieuw wiel een betere optie? Een heleboel vragen, misschien weet iemand antwoord.
Dag Alois,

'k zie dat er niet veel respons komt op uw vraag.
Ikzelf bezit ook een Giant expedition van 1988. (zw/blauw).
Het verwondert mij dat uw fiets 6-speed is, want de mijne is een 7-speed cassette.
Misschien helpt Sheldombrown u?
http://www.sheldonbrown.com/k7.html#transplant

scroll naar : body transplantation.

Is er geen plaats voor een normale (2° handse) 7-speed cassette?
Normaal wel, volgens mij.
Zo een wiel is gemakkelijk te vinden en de goedkoopste oplossing...

MvG,

Piet
Er zaten echt maar 6 tandwielen op... Ik heb al een ander wiel (van een 1990 Giant Expedition), dat kost wel enige moeite om erin te krijgen omdat het net te breed is voor het frame, dus ook niet ideaal. En liever zou ik het oorspronkelijke wiel behouden.
Bedankt voor de verdere informatie, ik had al gekeken bij Sheldon Brown, maar hoopte op praktijkervaringen.
Dat kan, aantal tandwielen is afhankelijk van spacers.

Ja je kunt de vrijloop vervangen.
Uniglide wordt niet meer gemaakt, wordt dus zoeken
Hyperglide vrijloop past er ook op maar dan kom je in de problemen met het vinden van 6sp casettes, als je naar 7sp gaat moet je de shifter (indien geindexeerd) ook vervangen maar dan kun je wel vooruit.

Zorg er voor dat de breedte (126mm?) van de naaf gelijk blijft anders zul je het frame moeten oprekken (wat dus ook nodig is bij een nieuw, modern wiel).
https://www.youtube.com/watch?v=oaBQHCU9TDw

Alois,

Misschien heb je wel iets aan deze tutorial.
How to convert from uniglide to hyperglide?
Is doenbaar en de fiets wordt 7 speed.
Wat betreft shifters... heb je buiscommandeurs zoals ik?
Volgens mij moet het lukken zonder ingrijpende veranderingen aan de shifters.

Piet
Er zitten buiscommandeurs op, maar die zijn wel geïndexeerd (rechts tenminste). Maar misschien kan die indexering er wel af.
ikzelf heb onlangs mijn Villiger Cabonga (8- speed) reisfiets gewijzigd van plat stuur naar koerstuur.
De oorspronkelijke versnellingsgrepen op stuur konden dus niet meer gebruikt worden. Gezien er buiscommandeurnokjes voorzien zijn op de fiets heb ik buiscommandeurs van een oude 7-speed fiets erop gemonteerd.
Wonderbaarlijk, ...alles "marcheert" zoals het moet.
Zolang de boel niet geindexeerd is, is er veel mogelijk volgens mij :idea:
Jou 6-speed Uniglide naaf is 130mm breed, waar de 7-8-9-speed Hyperglide naaf 135mm meet. Een stalen frame kan wel iets hebben (130 -> 135mm, maar het mooiste is een 6-speed Uniglide freewheel body zien te vinden.
Als je toch een Hyperglide freewheel body wil monteren zal je ook de rechter kogellagerconus mee moeten vervangen, die past bij de lagercup die in de freewheel body is geperst.
Wat ook kan is een hyperglide freewheel body gebruiken en dan de vulbus/ringen aan de linkerkant op de as aanpassen zodat je de naaf terugbrengt naar 130mm, het gevolg is dat de velg zich ook enkele mm's naar links verplaatst. Dit kan je dan oplossen door de velg opnieuw uit te lijnen (opnieuw spaken dus).

6-speed Shimano Uniglide naven zijn gemaakt tot 1989, daarna heeft Shimano nog enkele jaren 7-8 speed naven gemaakt met zowel Uniglide (extern schroefdraad) als Hyperglide (intern schroefdraad).

De Uniglide freewheel body bij deze naaf is overigens makkelijk te vervangen door een Hyperglide body, beide zijn gemonteerd met een holle inbusbout.

Om deze holle inbusbout te bereiken moet je eerst de holle as (en kogeltjes) verwijderen.

Bij allereerste Shimano Uniglide cassette naven (omstreeks 1980-1985) was de freewheel body (5-6 speed) geperst over het alu.naafhuis. Door deze constructie kan het alu.naafhuis gescheurd zijn. Daarna is Shimano die holle inbusbout gaan toepassen om de freewheel body te bevestigen. Ook deze vroege freewheel body's kan je gebruiken op jou naaf, in combinatie met die holle inbus bout. Ook hier moet je dan de, bij de freewheel behorende, rechter conus gebruiken.
http://www.disraeligears.co.uk/Site/Shi ... e_100.html
http://www.disraeligears.co.uk/Site/Shi ... e_101.html