Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vervangen van spaak met rollerbrake - Forum Wereldfietser

Vervangen van spaak met rollerbrake

Hallo allemaal,

Ik ben zojuist lid geworden van dit forum. Had er al eerder wat tips en trucks kunnen vinden, maar heb nu een specifieke vraag.

Er is van mijn bakfiets een spaak gebroken in het achterwiel. Gaat om een azor bakfiets met een shimano 8 speed naaf met een rollerbrake. Die spaak wil ik natuurlijk zo snel mogelijk vervangen.

Ik heb de spaak er inmiddels eenvoudig kunnen uitdraaien (de breuk was bij de naaf), alleen vraag ik mij nu af hoe ik de nieuwe spaak er in kan zetten. De rollerbrake lijkt namelijk in de weg te zitten.

Ik heb het wiel er nog niet uit gehaald, maar vraag me af of dit (vervangen van de spaak) een klus is die ik gemakkelijk zelf kan doen. Het wiel eruit halen zal wel lukken. Maar kan ik die ronde schijf van de rollerbrake er vervolgens makkelijk af halen, zodat ik de spaak door het gaatje in de naaf kan steken? Bij deze nog een foto ter illustratie (klik erop voor een grote versie):

Afbeelding

Ben benieuwd naar jullie reacties.
het deel van de rollerbrake zit met een flinke moer (17 of 19mm) op de as vast en kun je er zo afhalen. Mijn ervaring is zelfs dat ze erg los kunnen zitten. En ook weer eenvoudig monteren.
sjefke schreef:het deel van de rollerbrake zit met een flinke moer (17 of 19mm) op de as vast en kun je er zo afhalen.
Ik denk toch dat de kettingspanner en de remkabel ook los moeten. En daarna waarschijnlijk ook de kettingkast, de ketting en het hele wiel. Kortom een k**klus, maar wel rechttoe rechtaan. Hou de onderdelen op volgorde en forceer vooral de plastic kettingkast niet, want krak is te laat.

Als je de spaak er met wat gebuig in kunt wroeten zou ik dat gewoon doen; de kans dat een spaak daardoor op zo'n plaats breekt is erg klein.
OK dank voor de tips. Ik ga het gewoon proberen. Zo eerst maar even een nieuwe spaak kopen.

Erin wroeten gaat denk ik echt niet lukken. Daarvoor zijn de ruimtes echt te klein. Dus die rollerbrake schijf moet er echt af. Zo even vragen ook aan de fietsenmaker
Met een beetje gereedschap kom je er wel, meestal zitten ze niet super vast en dat hoeft ook niet. Je kunt met wat temperatuurbestendig vet de rollerbrake ook smeren, is zo'n beetje de enige rem waarbij de frictiedelen ook vet mogen zijn.
Shadow schreef:Iedereen heeft recht op zijn eigen ellende
Of je dat propageert door je smeeradvies kon ik even niet vinden via google, maar het zou best effectief kunnen zijn.
Leon schreef:
Shadow schreef:Iedereen heeft recht op zijn eigen ellende
Of je dat propageert door je smeeradvies kon ik even niet vinden via google, maar het zou best effectief kunnen zijn.
Ik snap niet helemaal waar je op doelt, maar een rollerbrake dient gewoon periodiek gesmeerd te worden. Net als bij de naven is Shimano nogal spaarzaam met onderhoudsinstructies, want een nieuwe verkopen is beter in een markt die ze voor 95% in handen hebben!?
Een rollerbrake is voor het onderhoudsdoel trouwens voorzien van een poort met de afbeelding van een tube vet, netjes afgedicht met een rubber dopje :D