Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke breedte reserveband - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

welke breedte reserveband

De hamvraag daarbij is of je je weg binnen afzienbare termijn kon vervolgen.

Ik heb wel eens een ketting gesloopt, en ik had gereedschap bij me. En dat sloopte ik vervolgens ook :oops: .
Gebroken (tandem) frame, had ik net niet achterop liggen. En onlangs een shifter die spontaan uit elkaar viel, ook niet bij de hand.
Kortom, je kunt niet alles voorzien. En ik denk dat Inge op de goede weg is, met een plakker komt ze ver genoeg om een nieuwe band te vinden. Engeland is niet Australië. Less is more.

Frank
Er spelen hier een paar discussies tegelijk: heb ik een reserveband nodig? Dit hangt af van de kans dat het fout gaat en je bereidheid en vermogen met de gevolgen te leven. Daar hebben we het in een ander draadje over gehad. Dan is er de vraag wat de beste reserveband is. Tenzij je op een verre expeditie bent is dat in mijn ogen een licht thuiskomertje. Dan is er nog de vraag wat de meest geschikte band is voor normaal gebruik. Zo'n band van misschien 600-900 gram zou ik in de meeste gevallen niet mee willen als reserve, nog afgezien van het feit dat veel ervan niet als vouwband te krijgen zijn.
Dat gewicht vind ik ook niet zo fijn maar als het moet, moet het :wink:

Neig nu meer naar de plakkers en dan kan ik voor komend jaar eens op het gemakje gaan kijken naar welke 50 mm band.
Heb ondertussen maar de parktool plakkers besteld bij de fietsvakantiewinkel voor 4,95. Scheelt weer verzendkosten.

Hoef ik niet meer na te denken over buitenbanden tot ik aan vervanging toe ben.

Iedereen dank voor het meedenken en de tips.
Inge1 schreef:Banden zien er mijns inziens nog heel erg goed uit - ca 4000 km mee gereden zonder bagage.

Ductape gaat mee, zal eens duiken in de parktoolplakkers. Heb in het verleden nog nooit ene buitenband aan gort gereden - ook niet opo smalle 28mm bandjes met 30 kg bagage. Maar goed ooit weet je nooit.

En als de parktoolplakkers het ook goed doen dan is dat voor de UK waarschijnlijk voldoende - zouden best wel wat fietsenmakers moeten zitten vermoed ik met een andere 28" band.

Kees wat denk je zouden plakkers voldoende zijn tot een volgende fietsenmaker of is het verstandiger toch voor de buitenband te gaan? Minder gewicht klinkt wel heel erg goed.
Als je heel weinig bagage meeneemt, zo rond de 15 kg, en dus alleen met achtertassen gaat fietsen, dan is een reservebuitenband een relatief zware ruimtevreter. Je hebt nog tamelijk nieuwe banden, dus de kans op pech is nog erg klein. Ook zijn 28 inch banden in Engeland vandaag de dag niet zeldzaam meer. Neem dan wel een stukje (20 cm) van een oude buitenband mee (waarvan de hieldraad verwijderd is): dat weegt vrijwel niks en kan het leven van een beschadigde band rekken wanneer canvasplakkers en ducttape tekort zouden schieten.
Ben je echter een pakezel (25 kg bagage verdeeld over 4 tassen), dan kan een reserveband er ook nog wel bij :wink:

Tegen de tijd dat je banden er zo'n 10 duizend km op hebben zitten, wordt de kans groter dat er eentje vervangen moet worden, ook als er weinig slijtagesporen zijn te zien (zie dit draadje).

Begin jaren 80, toen er nog geen lekbestendige banden waren, dacht ik slim te zijn door 2 complete buitenbanden op 1 wiel te monteren: een 'binnenbuitenband' van 28 mm en een 'buitenbuitenband' van 32 of 35 mm. Na een dag of tien fietsen liep de echte binnenband hevig sissend leeg: door de wijving met de binnnenbuitenband was de binnenband langzaam maar zeker gesloopt.
Zo weinig bagage gaat me niet lukken - zit nu rond de ca 23/ 24 kg. Volgend jaar gaat er in ieder geval weer een kleine 1000gr. af omdat ik dan van camera ga veranderen. Dit jaar gaat de DSLR nog mee en volgend jaar een goede bridge camera. En zal komende vakantie vast wel weer ontdekken dat ik teveel heb gepakt. Zoals meestal het geval is :wink:

Oude buitenband heb ik niet meer liggen - maar heb zoals je waarschijnlijk hebt gelezen de parktools plakkers besteld. Die zullen hetzelfde doen vermoed ik/ hoop ik.

Ik heb de gewoonte om er iedere ca 2/ 3 jaar (vermoedelijk dan rond de 8000 km) de banden preventief te vervangen. Dus echt slechte banden zal ik niet op rijden maar het gevaar zit 'em in een klein hoekje zullen we maar zeggen.

Goed te lezen dat 28" in de UK niet meer zeldzaam is dus mocht de nood aan de band komen dan moet ik die daar dus wel kunnen vervangen. Tot de vervangingstijd moeten de Parktools maar voldoen..

Dank voor de aanvulling Kees. Zal ook het draadje wat je linkte er nog eens op na gaan lezen.
23/24 kg? Heb je een paklijst? Voor hoelang ga je?
Shrek schreef:Ik heb inmiddels 2x een vork kapot gecrasht. Beide keren had ik geen reservevork bij me.
Dat heb ik 1x meegemaakt (zie hier). Na het likken van mijn wonden heb ik de tocht voort kunnen zetten op een geleende fiets.
Shrek schreef:Ik heb wel eens een zadel gesloopt. Ik had geen reservezadel bij me.
Mijn zadels hebben het tot nu toe altijd uitgehouden. Wel heb ik na het lezen van o.a. dit draadje de de spanbout van mijn Brooks zadel preventief vervangen door een bout van de ijzerhandel. En ik neem onderweg nog zo'n bout mee voor het geval dat de spanbout van Corries zadel het begeeft.
Shrek schreef:Ik heb wel eens een boutje uit mijn zadelpenkop gesloopt. Ik had geen reserveboutje bij me.
Ik heb altijd 2 filmkokertjes met reserveboutjes, ringetjes, moertjes e.d. bij me. Soms heb ik ze enkele jaren niet nodig. Toen ik op het Schotse eiland South Uist merkte dat een van mijn voorbladen loszat, was er al een voorbladboutje verdwenen. Ik was blij dat er een reserve exemplaar in een van mijn filmkokertjes zat, want op de Outer Hebrides zijn fietsenmakers - if any - nog dunner gezaaid dan in de rest van Schotland.
Shrek schreef:Ik heb weleens een frame gesloopt. Ik had geen reserveframe bij me.
Corrie is een keer door haar ligfietsframe gezakt (zie hier). We waren toen blij dat we ook nog stevige wandelschoenen meegezeuld hadden :wink:

Ook venijnig: een afgebroken kop van het boutje waarmee de linkerpoot van de bagagedrager aan de achtervork vastzit. Honderd km voor Namwala in Zambia. Ik had wel een reserveboutje, maar had een elektrische boor nodig om het restant van het afgebroken boutje uit zijn nokje te krijgen. Met een tuinslangklemmetje kon ik de drager wel een tijdje op z'n plek houden, maar op de Zambiaanse wegen duurde dat niet heel lang.
keesswart schreef:
Shrek schreef:
keesswart schreef: Wil je minder gewicht, dan moet je geen reserveband meenemen.
Maar wel duct tape en evt canvas/buba plakker.
Dat helpt alleen goed bij relatief kleine schade. Bij grotere beschadigingen is het handiger om een stuk van een oude buitenband (waarvan de draad verwijderd is) onder een slechte plek te stoppen. Je voelt dan soms wel een bobbel, maar je kunt er nog honderden kms verder mee komen. [Opa vertelt] Op grote reizen nam ik naast een reserveband ook altijd ca. 20 cm van een oude buitenband mee. En een stuk van een oude binnenband om scheuren (tot wel 10 cm) in een binnenband te plakken; of om elastiekjes uit te knippen om bv. filmkokertjes mee af te sluiten.)[/Opa vertelt]
Zo te lezen Kees is mijn IJsland optie iets uit de oude doos en gaat honderden kilometers mee. Zie eerdere post.
Ik zag het er nog niet bij staan,
klosje ijzergaren met , als het kan, een ge-ronde stevige naald, als de wang van je band scheurt, kun je hem dichtnaaien.
Roald schreef:klosje ijzergaren met , als het kan, een ge-ronde stevige naald, als de wang van je band scheurt, kun je hem dichtnaaien.
Hier iemand die zelfs een buitenband repareert met een deel van een colablikje, naald en garen.

Afbeelding
Gescheurde banden zijn inderdaad wel te plakken, maar als de draden in je band breken gaat dat toch wel slingeren. Ik was toen wel blij een vouwband bij me te hebben. Die overigens opgevouwen onder mijn zadel met tierapes wordt vastgezet: geen omkijken naar. Ik heb er niet echt duidelijke afbeeldingen van, maar als je goed kijkt:
http://www.pbase.com/canyonlands/image/ ... 2/original