Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke breedte reserveband - Forum Wereldfietser

welke breedte reserveband

Ik mag nog een reserve band aanschaffen voor ik naar Engeland afreis. Er liggen nu Little Big Bens's op 40-622. Logischerwijs zou ik dus een reserve 40mm meenemen. Echter ik wil volgend jaar met 50-622 (Big ben's/ Almotions?) gaan rijden.

Vandaar het dubio zijn met wat te doen 40 of 50 mm.

Wie helpt me met wijze suggesties.

PS was trouwens niet van plan om een band kapot te rijden :wink:
Wil je de band in je fietsentas meenemen, dan zou ik kiezen voor een vouwband als reserveband.
Als pure reserveband in de zin van een 'thuiskomer' is de smalst/lichtst rijdbare vouwband het overwegen waard. Dan moet je in het zeldzame geval van een kapotte Buitenband alleen ter plekke een waardig alternatief zien te vinden of bestellen.
Vouwband wordt het inderdaad - alleen nu nog 40 of 50 mm breed?
Inge1 schreef:wijze suggesties.
Je hebt een pb.
Inge1 schreef:Vouwband wordt het inderdaad - alleen nu nog 40 of 50 mm breed?
Big ben en little big ben zijn geen vouwbanden.
Sjefke had ik nog niet naar gekeken maar gewoon aangenomen dat ze er waren. mag ik dus ook al niet meer doen :cry:

Maar goed een andere band als vouwband is er vast wel.
De Almotion is er alleen in 55-559 (26 x 2.15) voor een 26"velg en dat is best breed. Goed opletten/bekijken/meten/proberen of dat binnen je frame past. Welke suggestie had Leon?
De lichtste vouwband van 40-50 mm breed die ik ken, is de Marathon Supreme.
De 50-622 versie weegt 640 g, de 42-622 versie weegt 490 g.
Wil je minder gewicht, dan moet je een smallere band meenemen, maar maar dan kies je dus wel voor een band waar je eigenlijk niet op wilt rijden.
keesswart schreef:Wil je minder gewicht, dan moet je een smallere band meenemen, maar maar dan kies je dus wel voor een band waar je eigenlijk niet op wilt rijden.
Hij hoeft het alleen tot bij de winkel te houden, en kan desnoods op het voorwiel.
Alleen is de off road grip hier (supreme) niet geweldig van en dat er een beetje grip is vind ik toch wel heel erg fijn daar ik best wel af en toe een zand of gravelpad meepik.

Maar wil eerst de vraag 40 of 50 mm reserveband voor mezelf kunnen beantwoorden en dan ga ik wel kijken naar type band.
Voor een thuiskomertje zou ik altijd kiezen voor iets heel lichts, zolang het nog een beetje functioneel is. Dus geen koersbandje van 23 mm, maar wel smaller en met minder profiel dan je gewone band. Zonder nu gelijk in alle online info te duiken schat ik dat een Panaracer Pasela in 37 mm (dat zijn dan wel echte breedtes) ongeveer het lichtste op de markt is zonder de hoofdprijs te betalen: 440 gram voor de vouwband. De 37 mm heeft een iets grover profiel dan de even zware 35 mm. De ook door Panaracer gemaakte 38 mm Compass Barlow Pass Extra Light is 359 gram, maar peperduur.
Wil denk ik niet echt gaan voor een thuiskomer maar voor een band die ik ook door kan blijven gebruiken. Ga er wel even serieus over nadenken.
Op onze trip in IJsland hadden we alleen een binnenband bij ons, voor het geval
Dat je, kwalitatief hoogwaardige buitenland kapot zal gaan kan je ook een stukje buiten band of dik Ruber, wat je dus als reserve mee neemt in de wang leggen en daarna de binnenband oppompen. Werkt prima en dan heb je nog minder bagage indien het gewicht en volume van de vouwblad een probleem is.

Ps geen lekke banden gehad op IJsland terwijl we alle wegen hebben gehad. Blik op de weg en voorzichtig berg af en zorgvuldig sturen is dan ook een belangrijk ding om je materiaal te sparen.

Succes
Inge1 schreef:Alleen is de off road grip hier (supreme) niet geweldig van en dat er een beetje grip is vind ik toch wel heel erg fijn daar ik best wel af en toe een zand of gravelpad meepik.
Zelf neem ik meestal een XR (een voorganger van de Mondial) mee. Die had ik in Zuid-Afrika, IJsland en Noorwegen om mijn wielen liggen en is bijna niet stuk te krijgen. Vorig jaar heb ik die in Frankrijk om mijn achterwiel gelegd, ter vervanging van een Supreme met een uitdijende bobbel, die aan ging lopen tegen mijn Axa slot.

Met die Supreme had ik overigens best wel vaak op zand en gravel gefietst, al was het nooit heel lang, en dat gaf geen problemen.
Ook merkte ik na het omleggen van de XR echt niet dat ik nu ineens meer rolweerstand moest overwinnen.
Zo'n Mondial weegt wel iets meer dan een Supreme, maar dan hebben we het over het verschil tussen een volle en een halfvolle bidon...
henk huizenga schreef:Op onze trip in IJsland hadden we alleen een binnenband bij ons, voor het geval
Dat je, kwalitatief hoogwaardige buitenland kapot zal gaan kan je ook een stukje buiten band of dik Ruber, wat je dus als reserve mee neemt in de wang leggen en daarna de binnenband oppompen. Werkt prima en dan heb je nog minder bagage indien het gewicht en volume van de vouwblad een probleem is.

Ps geen lekke banden gehad op IJsland terwijl we alle wegen hebben gehad.
Negen van de tien keer heb je geen reserveband nodig. Hetzelfde geldt voor al het gereedschap dat ik meesjouw: het is zwaar en onderweg meestal niet nodig. Toch blijf ik het meesjouwen omdat ik niet vergeten ben dat ik vroeger soms hulp van anderen (fietsenmakers, chauffeurs, andere fietsers, toevallige voorbijgangers) moest vragen als ik ergens gestrand was. Daar heb ik een hekel aan (zowel het wachten op hulp als het lastig vallen van mensen met mijn probleem). En in IJsland kan het heeeeel lang duren voordat er hulp komt...
Inge, heb je voor je reis echt een reserve buitenband nodig? Ik zou 'm alleen meenemen als de huidige banden versleten zijn en dan zou ik nog geen reserveband meenemen maar de banden wisselen. En als je echt helemaal zeker wil zijn zou je van die buitenbandplakkers van Parktool in je tas kunnen stoppen. Ooit na een stootlek op een keienpad opgeplakt en nog tenminste 2.000 km probleemloos mee doorgereden omdat we 'm vergeten waren :?

Frank
keesswart schreef: Wil je minder gewicht, dan moet je geen reserveband meenemen.
Maar wel duct tape en evt canvas/buba plakker.
Shrek schreef:
keesswart schreef: Wil je minder gewicht, dan moet je geen reserveband meenemen.
Maar wel duct tape en evt canvas/buba plakker.
Dat helpt alleen goed bij relatief kleine schade. Bij grotere beschadigingen is het handiger om een stuk van een oude buitenband (waarvan de draad verwijderd is) onder een slechte plek te stoppen. Je voelt dan soms wel een bobbel, maar je kunt er nog honderden kms verder mee komen. [Opa vertelt] Op grote reizen nam ik naast een reserveband ook altijd ca. 20 cm van een oude buitenband mee. En een stuk van een oude binnenband om scheuren (tot wel 10 cm) in een binnenband te plakken; of om elastiekjes uit te knippen om bv. filmkokertjes mee af te sluiten.)[/Opa vertelt]
Banden zien er mijns inziens nog heel erg goed uit - ca 4000 km mee gereden zonder bagage.

Ductape gaat mee, zal eens duiken in de parktoolplakkers. Heb in het verleden nog nooit ene buitenband aan gort gereden - ook niet opo smalle 28mm bandjes met 30 kg bagage. Maar goed ooit weet je nooit.

En als de parktoolplakkers het ook goed doen dan is dat voor de UK waarschijnlijk voldoende - zouden best wel wat fietsenmakers moeten zitten vermoed ik met een andere 28" band.

Kees wat denk je zouden plakkers voldoende zijn tot een volgende fietsenmaker of is het verstandiger toch voor de buitenband te gaan? Minder gewicht klinkt wel heel erg goed.
Inge1 schreef: Heb in het verleden nog nooit ene buitenband aan gort gereden - ook niet opo smalle 28mm bandjes met 30 kg bagage. Maar goed ooit weet je nooit.
Ik heb inmiddels 2x een vork kapot gecrasht. Beide keren had ik geen reservevork bij me.

Ik heb wel eens een zadel gesloopt. Ik had geen reservezadel bij me.

Ik heb wel eens een boutje uit mijn zadelpenkop gesloopt. Ik had geen reserveboutje bij me.

Ik heb weleens een frame gesloopt. Ik had geen reserveframe bij me.

:wink: