Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsband voor 70% asfalt, 30% gravel. - Forum Wereldfietser

Fietsband voor 70% asfalt, 30% gravel.

Ik heb nu een Snel Savanne met 26" wielen waar al een paar jaar Continental Travelcontacts 26-1.75 onder liggen. Ik fiets meestal 70% asfalt en 30% licht onverhard. Nu is het tijd om ze te vervangen en wil ik vragen om advies.

Het rijden op de Travelcontacts is over het algemeen als rijden over een tapijtje zo zacht. Alleen in bochtige afdalingen vind ik het maar niks en ik heb ook een beetje mijn twijfels bij de grip op glad asfalt. Ik wil kijken of er dus wat beters te krijgen is.

Ik twijfel nu tussen:
Big Apple 50-559
Big Ben 55-559
Almotion 55-559.

Iemand ervaring hiermee?
Het is vloeken in de kerk, hier, maar als je wat strakker door de bocht wilt, zou ik iets als de Conti GatorSkins aanbevelen. Wat smaller en je moet er wat meer druk op zetten, maar makkelijk stevig genoeg voor dat grindpad en met een bak grip in die snelle, bochtige afdaling.
Dank voor de suggestie Alien!
Het is dat de Gatorskins alleen in 28" te krijgen zijn en dan ook nog met een maximale breedte van 2,5cm. Ik geloof graag dat die lekker door de bochten draaien!

Op mijn 28" fiets zitten nu 3,8cm brede banden en dat vind ik voor een tocht met bagage toch wel prettig. Je rijdt wel eens op wegen met gaten en scheuren en daar floep je met 2,5cm toch makkelijker in. Ook is mijn fiets met mijzelf en bagage een ruime 125 kg dus het mag best stevig zijn allemaal.
Hm, ik meende me te herinneren dat de GatorSkins er in meer maten waren. Niet dus.

In elk geval: die grip die je mist in het snelle bochtenwerk kun je terugkrijgen door gladdere banden te monteren. De TravelContact heeft noppen op de wang; totaal overbodig voor jouw gebruik en die zorgen op mooi asfalt juist voor mínder grip in de bochten. Slicks rijden prima op grind. Dus die Schwalbes die je noemt zouden inderdaad kandidaten zijn (ken ze niet goed; ik ben Conti-rijder). Conti TopContact wordt ook lovend over gesproken.

Smaller en harder stuurt (nog) strakker, maar dat is een kwestie van smaak. Dan zou ik niet overstappen naar (veel) bredere banden dan je nu hebt, want dan gaat je winst weer verloren. Anders zeker even maximale druk in de banden voor je in de haarspeldbochten naar beneden duikt.

Overigens hoef je je met die 125kg totaalgewicht over geen enkele kwaliteitsband zorgen te maken, hoor. Die kunnen dat allemaal makkelijk aan als je een beetje voor je materiaal zorgt.
Ik ben Schwalbe rijder. Met Big Apples heb ik meer dan 30000km ervaring in diverse maten, voornamelijk 50-559 en 50-622. De grip van Big Apples, vooral als ze wat ouder zijn (in tijd) is gewoon slecht. Met de Big Bens (55-559) heb ik beperkte ervaring, maar deze geven meer vertrouwen, zeker ook op land-bosweggetjes. Het is geen mountainbikeband.
Ik heb met Schwalbe Big Ben (vouwbare versie - 50-622) iets meer dan 19.000 km gereden. Dan kwam mijn eerste lek en besloot ik er iets anders op te leggen. Ze waren toen toch al goed op hoor...
Nu liggen er Almotions op, gewoon omdat ik die al een half jaar eerder had aangekocht...
Mocht het er ooit nog eens van komen zou ik zeker opnieuw Big ben's opleggen, ik heb er alle vertrouwen in!
Aan de andere kant wil ik wel eens zien hoever de Almotions mij gaan brengen (nu al +/- 2000 km).
Ik reed (en rijd) hoofdzakelijk asfalt (verhard zeg maar), maar onverhard zal ik niet schuwen als het zich aandient en de route erlangs gaat. Ik ben evenwel geen "modderspecialist".
De reden dat die Travelcontacts het niet goed doen in bochten zit in die noppen aan de zijkant. Zelf rijd ik sinds kort tot zeer grote tevredenheid Compass Rat Trap Pass banden (50+ mm). Die zijn heel soepel en snel, maar ook duur en kwetsbaar.
Als allround touring band heb ik altijd een voorkeur gehad voor de Big Apple. Die is snel en comfortabel, en ook betrouwbaar. Misschien zou ik nu in deze categorie de Allmotion proberen.
Na jaren Big Appels 50-559 en een jaar Big Ben 50-559 nu overgestapt naar een almotion 55-559.

de Big ben was voor mij geen succes.

de almotion 55-559 die er pas omligt, daar word ik op dit moment heel blij van. voor mijn gevoel een snellere band. duurzaamheid moet nog blijken.

edit; en een blauwe maandag conti travelcontact in 55-559 gehad
jasmon schreef:Na jaren Big Appels 50-559 en een jaar Big Ben 50-559 nu overgestapt naar een almotion 55-559.

de Big ben was voor mij geen succes.
Mag ik vragen waarom je de Big Ben geen succes vond ten opzichte van de Big Apple?
@Alien: misschien is dit ook vloeken in de kerk maar ik heb goede ervaring met de Schwalbe Marathon Plus. Je moet hem wel hard oppompen maar op asfalt en lichte gravel is dat geen probleem. Dan rijdt de band lekker licht en je hebt zo goed als nooit een lekke band en dat is ook wel wat waard. Vooral op een regenachtige dag.
Ik heb de Big Apple's 50-559 er opgelegd. Mijn Travelcontacts zaten vol met kleine scheurtjes dus het was hoog tijd.
De Big Apple's rijden veel fijner in de bochten hebben een beter profiel als de eerste generatie dus de Big Ben's laat ik maar even zitten voorlopig.
windinderugfietser schreef:
jasmon schreef:Na jaren Big Appels 50-559 en een jaar Big Ben 50-559 nu overgestapt naar een almotion 55-559.

de Big ben was voor mij geen succes.
Mag ik vragen waarom je de Big Ben geen succes vond ten opzichte van de Big Apple?
Deze hadden voor mij een een korte levensduur, profiel sneller versleten en uiteindelijk door een winkelhaakscheur in de buitenstelaag (alsof een kaasschaaf was gebruikt) op ongeveer 5.000km moeten vervangen.
Vond ze ook te gevoelig voor een lagere druk. reed op 3 bar. moest ze daar ook echt op houden, lager voelde je ze in de bochten weglopen. Hier had ik bij de Apples nooit last van.
Ik heb al jaren goede ervaringen met de Marathon Suppreme en Marathon Racer. Die laatste is wat beter bestand tegen lekken. Offroad zouden ze minder grip hebben maar als je beladen bent, maakt dat niet veel uit. Ik pomp de banden altijd tot het maximum op. In november ben ik nog van Lyon naar de Middellandse Zee en daarna naar de Atlantische Oceaan gefietst waarvan grote stukken over gravel en zand. Ik had vooraan een Marathon Suppreme liggen van 28mm. Die moet je niet tot het maximale oppompen en dan rijdt hij niet lek.