Additionally, paste this code immediately after the opening tag: shimano tandemnaaf / sterk wiel - Forum Wereldfietser

shimano tandemnaaf / sterk wiel

Ik wil een sterk achterwiel (26 inch) laten bouwen op basis van een tandemnaaf. Ik heb de mogelijkheid een wiel te laten bouwen van de combinatie Sun Rhyno velg (48 gaats) en een Shimano tandemnaaf (uiteraard ook 48 gaats). "Probleem" is dat deze naaf 145mm breed is terwijl mijn frame vraagt om een 135mm naaf. Volgens de bouwer is het geen enkel probleem zonder kwaliteitsverlies deze 145mm naaf in te korten door het verwijderen van wat tussenringen en het inkorten van de as. Mijn vraag: is dit werkelijk zo simpel en gaat dit zonder kwaliteitsverlies (geen kapotte afdichtingen bijv.)? Daarbij, bestaat nu de kans dat mijn ketting scheef komt te liggen doordat de kettingwielen niet meer in lijn liggen?

Tonny

Volgens mij kun je alleen aan de linkerkant wat ringen weghalen, en dan zou de velg toch meer paraplu gespaakt moeten worden.
Dan is wel het voordeel van de tandemnaaf weggevallen. Je hebt dan alleen meer spaken.

Maar 26 inch en 48 spaken lijkt mij ietsje teveel van het goede.

Groeten,

Marco
Tonny Buijs schreef:Ik heb de mogelijkheid een wiel te laten bouwen van de combinatie Sun Rhyno velg (48 gaats) en een Shimano tandemnaaf (uiteraard ook 48 gaats). "Probleem" is dat deze naaf 145mm breed is terwijl mijn frame vraagt om een 135mm naaf. Volgens de bouwer is het geen enkel probleem zonder kwaliteitsverlies deze 145mm naaf in te korten door het verwijderen van wat tussenringen en het inkorten van de as. Mijn vraag: is dit werkelijk zo simpel en gaat dit zonder kwaliteitsverlies (geen kapotte afdichtingen bijv.)?
ja dit kun je gewoon doen

Daarbij, bestaat nu de kans dat mijn ketting scheef komt te liggen doordat de kettingwielen niet meer in lijn liggen?
de ketting (rechts) weet echt niet wat je links uitspookt. De cassette staat nog steeds evenver van de rechterpad af

Shimano 48 spaaks tandemnaaf in 135 mm breed frame en 26 inch Sun Rhyno is een wel vaker gebruikte combinatie voor het hele zware werk. Het heeft naturlijk allleen zin als je ook echt zulke eisen moet stellen - en als de rest van de fiets ook zo sterk is.
Wim

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik zal het wiel laten bouwen en tzt laten weten hoe het bevalt.

Tonny