reactie verwijderd
verkeerd gelezen
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Ja, als je de Santiagogangers die vanaf Frankrijk komen weglaat is het aantal fietsreizigers in Spanje wel een stuk kleiner. Op de El Cif-route kun je ook in het hoogseizoen dagen fietsen zonder andere fietsers te zien.Dory schreef:Ik heb op internet gezocht maar het lijkt erop dat nog niet veel mensen deze route gefietst hebben.
Waarom vond je het toen ongeschikt. Het zal er niet minder druk zijn geworden, al is de crisis op sommige plaatsen in Portugal en Spanje voor de fietser een voordeel.bert sitters schreef:Ik ben in 1998 van Santiago naar Porto gefietst. Zoveel mogelijk langs de kust. Met de pont over van Spanje naar Portugal.
Was flink zoeken naar rustige wegen. Kwam regelmatig weer op de N-13 uit.
Langs de kust vond ik wel campings.
Ik vond het toen ongeschikt om er een route van te beschrijven. Heb ik dus ook niet gedaan. Is natuurlijk wel 18 jaar geleden. Tijd dat iemand het weer eens gaat verkennen.
Vanwege die N-13 natuurlijk. Men scheurt echt als gekken op deze weg. Ik weet niet of de crisis een voordeel is. Om het betalen van tolgeld te ontwijken zoeken automobilisten andere wegen.Leon schreef:Waarom vond je het toen ongeschikt. Het zal er niet minder druk zijn geworden, al is de crisis op sommige plaatsen in Portugal en Spanje voor de fietser een voordeel.bert sitters schreef:Ik ben in 1998 van Santiago naar Porto gefietst. Zoveel mogelijk langs de kust. Met de pont over van Spanje naar Portugal.
Was flink zoeken naar rustige wegen. Kwam regelmatig weer op de N-13 uit.
Langs de kust vond ik wel campings.
Ik vond het toen ongeschikt om er een route van te beschrijven. Heb ik dus ook niet gedaan. Is natuurlijk wel 18 jaar geleden. Tijd dat iemand het weer eens gaat verkennen.
Deed vorig jaar Porto - Santiago. De "camino central" is behalve om Porto te verlaten vrij rustig.Dory schreef:Ik ben op zoek naar een fietsroute van Porto naar Santiago de Compostela, die de grote wegen vermijdt en leuk is om te fietsen.
Inderdaaad zoals Leon schrijft: prima te doen van Porto naar Sant de C. maar hier en daar wat puzzelen met Michelin kaarten. Tot grens langs kust en dan wat kleine weggetjes. Mooie stuk. Tot grens langs de kust druk maat niet te druk om te fietsen. Schijnt een pelgrimroute te zijn. Soms kom je ze tegenLeon schreef:Ja, als je de Santiagogangers die vanaf Frankrijk komen weglaat is het aantal fietsreizigers in Spanje wel een stuk kleiner. Op de El Cif-route kun je ook in het hoogseizoen dagen fietsen zonder andere fietsers te zien.Dory schreef:Ik heb op internet gezocht maar het lijkt erop dat nog niet veel mensen deze route gefietst hebben.
Tussen Santiago en Porto wil je natuurlijk de snelweg en de daaropvolgende drukke weg vermijden. Een kustroute ga je waarschijnlijk ook niet doen want diie gaat regelmatig door drukke gebieden en langs de kust zelf zijn het heel veel kilometers, als het al kan. In het binnenland zijn de rivier- en bergoversteken klein in aantal, dus als je over asfalt gaat is het aantal overblijvende mogelijkheden is behoorlijk beperkt.
Wat ik dan doe is puzzelen met de michelinkaart en kiezen uit leuke dingen, aantrekkelijke gebieden en al te steile passen vermijden, overmijdelijke drukke stukjes zo kort mogelijk houden en op het juiste moment een stad(je) aandoen. De kans dat er dan ook nog overal campings te vinden zijn blijkt in Spanje en Portugal dan meestal uitgesloten, maar in de gebieden die je noemt ben ik niet geweest, dus dat is geen ervaringsfeit.