Additionally, paste this code immediately after the opening tag: great divide 2016 - Forum Wereldfietser

great divide 2016

Ik (man, 52) fiets veel (wielrennen/mountainbiken) en na 2mnd fietsen in NZ vorig jaar wil ik graag een vervolg maar dan ruiger en meer off road. Vandaar het idee deze (na)zomer 2016 de the great divide te fietsen. Met een fietsmaat of anders alleen. Wie heeft interesse?
Jammer....ik ben in 2017 van plan om the great divide te gaan fietsen of een gedeelte. Lijkt me wel leuk om samen met iemand of een groep te gaan.
Hoi,

De Great Divide staat al jaren op mijn lijst, ik kan echter alleen van boven tot Denver fietsen (vanwege hondenoppas). Ik heb veel fiets(reis)ervaring, en fiets vaak alleen. Ik ben echter net terug uit de Baltische Staten met een reisgenoot, en vind het samen fietsen veel gezelliger en ook makkelijker waardoor je weer meer geniet. Ik zou dus graag samen gaan.

Maarten
49 jaar
Heb je een pb gestuurd.

Gr Peter
Ik (man, 61, fietst ongeveer 10.000 km per jaar op diverse fietsen, waaronder een ligfiets, mountainbike, tandem, soms racefiets) ga deze zomer (2017) de Great Divide trail in de USA/Canada fietsen van zuid naar noord en dan ook nog niet vanaf Antelope Wells (daar is niets?!?!?) maar vanaf Douglas, Arizona. Ik wil er een week of acht voor uittrekken, dat betekent stevig doorrammelen (ook letterlijk) dus. Ik vertrek (heb nog geen definitieve data) begin juli en kom eind augustus weer thuis. Onderweg meestal kamperen, soms een lodge of motel. Ik ben niet zozeer op zoek naar fietsmaten voor de hele reis, maar misschien heb je soortgelijke plannen en kunnen we een kortere periode samen op rijden, of gewoon via dit forum ervaringen uitwisselen. Bijvoorbeeld: wie heeft ervaring met de trail zuid - noord? Het lijkt tegendraads, maar begin juli vanuit Banff bestaat het risico dat delen van de route nog vol sneeuw liggen of in ieder geval vrij fris zijn. Ik heb meer respect voor kou dan voor hitte.

Ik vlieg naar Phoenix, hoop via OV naar Tucson te kunnen om van daaruit naar Douglas te fietsen (200 km). Vanuit Douglas loopt de zgn. Geronimo trail, die zich in White Signal NM bij de trail voegt.

Wie reageert?
Michiel
Michiel, ik heb de Great Divide route zowel in Zuid-Noord richting als in Noord-Zuid richting gereden.
De ZN richting was van 20 mei tot 17 juli in 2010, zie https://www.crazyguyonabike.com/doc/?doc_id=6787 . De NZ richting was van 7 augustus tot 30 september in 2012, zie http://www.crazyguyonabike.com/doc/?o=1 ... 1143&v=13n . Ik ken ook de Geronimo trail. Hoewel ik vermoed dat ik de schitterende GD route nog wel een derde keer zal rijden, is dat zeker niet dit jaar, dus ik ben geen reisgenoot. Ik heb wel enkele opmerkingen bij de keuze van de periode en de rijrichting.

Ik zou in het voorjaar kiezen voor de richting ZN en in het najaar voor de richting NZ. De scheiding tussen voorjaar en najaar ligt niet alleen rekenkundig op 1 juli, maar er zijn ook goede meteorologische argumenten voor. Die spelen vooral in New Mexico. Alle GD-bloggers zijn het er wel over eens dat de wegen in NM het zwaarst zijn en dat de hitte overdag in de zomer bijna ondragelijk is. Juli en augustus zijn daar ook de natste maanden, zie kolom Monthly Rainfall. Regen is soms uiterst heftig en kan plotselinge erosie veroorzaken die mensen compleet kan overvallen (kijk bijvoorbeeld deze plaatjes. Daar komt nog een belangrijke factor bij: de hoogte. De combinatie van hoogte, droogte en hitte geeft bij sommige mensen symptomen van acute hooggebergteziekte, zoals duizeligheid, en een opgezwollen gelaat omdat het lichaam vocht wil vasthouden. In ons groepje van 3 had één man daar duidelijk last van.

De verhalen van ingesneeuwde passen in het noorden, in Montana en Canada, spelen vooral als de Tour Divide Race van start gaat, dus in de tweede week van juni. Als je rond 1 juli in Banff zou vertrekken, zullen van die uitgestrekte sneeuwvelden nog maar enkele restanten over zijn, beperkt in omvang en al erg compact en goed beloopbaar en er zullen zeker fietsers sporen nagelaten hebben. Ik zou daar niet erg tegen opzien.

Er zijn natuurlijk geen zekerheden op weersgebied. Elk jaar is weer anders. Toch heb ik toen een grafiek over het meest geschikte tijdvenster gemaakt, op basis van blogs uit vele jaren. Maar er zit altijd een grote dosis toeval bij. Ik had in de tweede helft van september prachtige weer in NM, terwijl Mike McElveen, met wie ik veel gecorrespondeerd had over de rijrichting, het in september juist erg slecht trof. Zoiets kan jou ook in NM overkomen als je op mijn advies in de tweede helft van augustus daar in zuidelijke richting rijdt. Ben je in ieder geval bewust van de risico's. Als je nog speling hebt in je vertrekdata, zou ik voor de ZN richting in ieder geval zo vroeg mogelijk vertrekken en voor de NZ richting zo laat mogelijk.
Dank je voor deze uitgebreide reactie!

Michiel