Michiel, ik heb de Great Divide route zowel in Zuid-Noord richting als in Noord-Zuid richting gereden.
De ZN richting was van 20 mei tot 17 juli in 2010, zie
https://www.crazyguyonabike.com/doc/?doc_id=6787 . De NZ richting was van 7 augustus tot 30 september in 2012, zie
http://www.crazyguyonabike.com/doc/?o=1 ... 1143&v=13n . Ik ken ook de Geronimo trail. Hoewel ik vermoed dat ik de schitterende GD route nog wel een derde keer zal rijden, is dat zeker niet dit jaar, dus ik ben geen reisgenoot. Ik heb wel enkele opmerkingen bij de keuze van de periode en de rijrichting.
Ik zou in het voorjaar kiezen voor de richting ZN en in het najaar voor de richting NZ. De scheiding tussen voorjaar en najaar ligt niet alleen rekenkundig op 1 juli, maar er zijn ook goede meteorologische argumenten voor. Die spelen vooral in New Mexico. Alle GD-bloggers zijn het er wel over eens dat de wegen in NM het zwaarst zijn en dat de hitte overdag in de zomer bijna ondragelijk is. Juli en augustus zijn daar ook de natste maanden, zie
kolom Monthly Rainfall. Regen is soms uiterst heftig en kan plotselinge erosie veroorzaken die mensen compleet kan overvallen (kijk bijvoorbeeld
deze plaatjes. Daar komt nog een belangrijke factor bij: de hoogte. De combinatie van hoogte, droogte en hitte geeft bij sommige mensen symptomen van acute hooggebergteziekte, zoals duizeligheid, en een opgezwollen gelaat omdat het lichaam vocht wil vasthouden. In ons groepje van 3 had één man daar duidelijk last van.
De verhalen van ingesneeuwde passen in het noorden, in Montana en Canada, spelen vooral als de Tour Divide Race van start gaat, dus in de tweede week van juni. Als je rond 1 juli in Banff zou vertrekken, zullen van die uitgestrekte sneeuwvelden nog maar enkele restanten over zijn, beperkt in omvang en al erg compact en goed beloopbaar en er zullen zeker fietsers sporen nagelaten hebben. Ik zou daar niet erg tegen opzien.
Er zijn natuurlijk geen zekerheden op weersgebied. Elk jaar is weer anders. Toch heb ik toen een grafiek over
het meest geschikte tijdvenster gemaakt, op basis van blogs uit vele jaren. Maar er zit altijd een grote dosis toeval bij. Ik had in de tweede helft van september prachtige weer in NM, terwijl
Mike McElveen, met wie ik veel gecorrespondeerd had over de rijrichting, het in september juist erg slecht trof. Zoiets kan jou ook in NM overkomen als je op mijn advies in de tweede helft van augustus daar in zuidelijke richting rijdt. Ben je in ieder geval bewust van de risico's. Als je nog speling hebt in je vertrekdata, zou ik voor de ZN richting in ieder geval zo vroeg mogelijk vertrekken en voor de NZ richting zo laat mogelijk.