Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gezocht: fiets voor fietsvakantie - Forum Wereldfietser

Gezocht: fiets voor fietsvakantie

Beste forummers,

Vorig jaar ben ik op fietsvakantie geweest, van Amsterdam naar Brussel en zigzaggend weer naar huis. Deze korte tocht heb ik ondernomen met alle spullen die ik al had, en dat was een oma fiets zonder versnellingen met achterop de bagagedrager de kampeerspullen (zeker geen lichtgewicht, meer een ruim 2/3 persoonstentje) gebonden. Dit is mij zo goed bevallen dat ik nu een stuk verder wil fietsen en in de richting van Zuid Duitsland.. oftewel ik ben op zoek naar een nieuwe tweedehands fiets waarmee ik ook door heuvelachtig gebied kan fietsen en ik hoopte hier op het forum advies te kunnen inwinnen over de aankoop van een tweedehands fiets. Of misschien wel een vakantiefiets te vinden!

Als budget zou ik graag 500 a 600 euro aan de fiets willen uitgeven, alleen vind ik het lastig om in te schatten wat een goede prijs is voor een tweedehands fiets. Wanneer de fiets het bijvoorbeeld waard is, dan wil ik het ook wel overwegen om bijvoorbeeld 800 euro te betalen, alleen omdat ik er maar bar weinig verstand van heb vind ik het lastig om dit in te schatten.

Ik ben 1,65 en 63 km, voor zover ik weet met normale lichaamsbouw, qua framemaat zou ik ongeveer op framemaat 50 uitkomen. Ik lees al even mee op het forum en lees dat herenframes steviger zijn dan vrouwenframes, hierop gebaseerd zou mijn voorkeur dan uitgaan naar een herenframe. Ik woon in Amsterdam, maar ben ook vaak in Groningen en ben wel bereid om een stukje te reizen voor een geschikte fiets.

Om een breder beeld te schetsen van wat ik graag zou willen; hieronder de ingevulde vragenlijst

Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Om mee op fietsvakantie te gaan. En bij mooi weer waarschijnlijk ook dagtochten in het weekend. Voor woon werk verkeer blijf ik mijn geliefde oma fiets gebruiken. De fiets zal vooral worden gebruikt op verharde wegen, binnen Europa. Het gaat om kampeertochten, met tentje, slaapspullen en kookspullen. Ik heb mijn bagage van afgelopen jaar niet gewogen, maar ik gok dat het rond de 15 kg was.

Vorig jaar fietsten wij ongeveer 65 km per dag, voor de komende vakantie lijkt mij dit ook een mooi streven om wat meer te fietsen, richting de 80/90 per dag. Het zou fijn zijn als de fiets van ellende niet na één of twee jaar uit elkaar valt maar het is geen must dat de fiets direct 20 jaar mee moet gaan. Een sportieve houding lijkt mij geschikter voor fietsvakanties maar ervaring heb ik er niet mee. Binnen Nederland/België heb ik bij elkaar een aantal weken ervaring met kamperen met de fiets, maar altijd met mijn omafiets (ook mijn enige fiets), dus tot nu toe ben ik een zeer rechtop houding gewend.

Wat kun je van het fietsonderhoud?
Vrij weinig, of ik heb er in elk geval geen ervaring mee. Meer specifiek, ik kom (nog) niet verder dan banden plakken. Het fijnst zou dus een fiets zijn waar weinig aan hoeft te gebeuren.

Kortom ik ben op zoek naar een betaalbare (500 a 600 euro) tweedehands fiets (ongeveer framemaat 50, geschikt voor een lengte van 1,65 m) die geschikt is om een aantal weken mee op fietsvakantie te gaan, binnen Europa, in de richting van Zuid Duitsland. Heeft iemand wellicht zoiets in de schuur staan ter overname?

Afgelopen week zag ik onderstaande fiets op marktplaats. Ik heb geïnformeerd of zij een meer/betere foto’s hebben van de fiets en wat de richtprijs is die zij in gedachten hebben. Wat zou een goede prijs kunnen zijn voor deze fiets?

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr

Ik sta open voor alle tips en trucks, alvast bedankt voor enige reactie!
na 9000 km is er wel wat meer onderhoud nodig dan alleen nieuwe banden.
een tweedehands fiets vind ik altijd lastig om te zeggen wat wel of niet goed is zeker als je zoals je aangeeft zelf niet heel veel kennis hebt.
Ik zou als ik jullie was eens rond gaan kijken bij fietsenmakers in de buurt en daar een balletje opgooien.
Misschien hebben zij een in ruil fiets.

Trouwens respect 65 km per dag met bagage op een oma fiets is super netjes dan zal het straks op een vakantiefiets een makkie worden ;)

heel veel succes en plezier
Hoi Lenneke,

Wim Jongman, ook eentje van dit forum, heeft een artikel precies voor jou: http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2016-2.pdf

Als je naar specifiekere informatie wilt zoeken kun je op de fietsvakantiewiki zoeken. Dan begin je in houw geval hier: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... iets_kopen

Die wiki is geschreven door mensen van De Wereldfietser en De Vakantiefietser vzw.

650 euro voor de genoemde T400 lijkt me erg veel voor de info die in tekst en foto wordt gegeven.
Voor onder de 800 euro heb je al een hele mooie nieuwe VSF trekking fiets.
Klopt, maar voor de helft soms al een heel mooie tweedehands Koga waar weinig of niets aan mankeert.
Ha bedankt voor de reacties. De PDF over ´de eerste keer fietsvakantie´, had ik eerder ook gevonden, leuk en handig om te lezen en het stukje over de minst geschikte fiets om mee op vakantie te gaan, deed mij precies aan mezelf en mijn eigen fietsrondjes in Nederland en Belgie denken.

Ik zit inmiddels te vaak op marktplaats te kijken of ik iets zie waarvan ik denk dat het geschikt zou (kunnen) zijn, maar het inschatten of een fiets het geld waard is (zonder fietsenkennis, ondanks de informatie op de wiki hier) blijft voor mij lastig. Ik ga binnenkort eens bij de fietsenmakers in de buurt kijken of zij wellicht een ouder inruil model hebben staan.

Mocht iemand hier nou toevallig van plan zijn vakantiefiets te willen verkopen, dan houd ik mij natuurlijk nog steeds aanbevolen ha!
Hoi Lenneke,
Ik ga mijn Trek X500, framemaat 50 te koop zetten. Wel een dames (mixed) frame en de fiets is gestript (geen slot en dragers), maar als je die er zelf bij koopt blijf je nog ruim binnen je budget want ik wil er 100 euro voor hebben. In november is er nog een nieuwe cassette achter en een nieuw midden voorblad in gezet en erna heb ik er nog maar een paar honderd km mee gefietst (alleen woon-werk, wat bij mij 2 km is!). Laat maar weten als je interesse hebt, het zou een leuke uitprobeerfiets voor je kunnen zijn.
Groet, Janneke
Hoi Janneke. Leuk dat je reageert op mijn berichtje, het zou inderdaad misschien wel iets voor mij kunnen zijn! Ben je zelf ook met de fiets op fietsvakantie geweest en hoe is dat bevallen? Zou je mij misschien wat foto's van de fiets kunnen sturen? Kan per PB berichtje, maar je kan mij ook mailen : lennekehuisman @ gmail.com .

Bedankt!
Hallo Lenneke,

Misschien interessant voor jou!

Zie hieronder:


Te koop super degelijke vakantiefiets:
Avaghon series S 26.0 staal
Maat: 53 cm c/t (44 cm center trapas tot bovenkant liggende bovenbuis)
In zeer goede staat
Kleur zwart
26 inch wielen superdegelijk
Deze fiets heeft een fietsvakantie zijn werk gedaan en is daarna alleen maar gebruikt voor recreatief gebruik.
Brooks lederen zadel
Tubes dragers (voordrager is op de foto's niet gemonteerd).
Shimano naafdynamo met Basta Pilot classic halogeen voorlamp
Volledig Shimano XT afgemonteerd
Magura HS33 hydraulische remmen
Enkelzijdige klikpedalen (Shimano, momenteel niet gemonteerd)
Schwalbe Marathon Racer 26 x 1.50 banden (inclusief Schwalbe Marathon Supreme 26 x 2.00)
SKS spatborden

Vraagprijs: € 800