door
alma » ma 27 okt, 2014 12:59
@Gerrit-Jan. Dank je. Geen paklijst online, maar ik zal het kort voor je op een rijtje te zetten. Mocht je behoefte hebben aan meer detail, dan hoor ik het wel.
Rol aan stuur: tent (Vaude Lizard Gul), matje (Exped synmat UL) en kussentje.
Rol achter zadelpen (Ortlieb Drybag XS): slaapzak (Vaude) en kleding.
Onthoofde petfles in houder onder onderbuis: reserve binnenband, pompje, plakspullen en regenkleding (regenjas Vaude Spray, regenbroek Vaude Drop2, overschoenen en helmmuts).
Tasje aan zitbuis: sleutelsetje, vorkpompje, olie, zaklamp en twee statiefjes.
Rugzak: eten, camera's en toebehoren, laders, reservebatterijen, tentstokken, brilledoosje, telefoon, zonnebrandcrème, slotje.
Opladen onderweg was geen probleem, want naast wild kamperen, overnachtte ik ook regelmatig in een B&B, berghut, pension of hotel, en bovendien had ik voor beide camera's een reserveaccu bij me. Fiets compleet met bagage en rugzak woog nog geen 18 kg, exclusief eten en drinken. De buitenbanden waren een bewuste keus: zo licht en comfortabel mogelijk, en dan weet je dat je inboet aan slijtvastheid en degelijkheid. De voorband heb ik in Ventimiglia al moeten vervangen (gescheurde hieldraad), de achterband heeft het uitgehouden tot in de Eifel, maar toen zat er nauwelijks nog profiel op hing hij van plakkers aan elkaar. Met het weer heb ik heel veel geluk gehad. In meer dan zeven weken tijd, maar twee of drie keer een paar uurtjes in de regen gereden, verder alleen maar zon. Ik had me voorgenomen om in de bergen, en zeker in de Alpen, in principe niet in de regen te gaan fietsen, tenzij het echt niet anders kon. Klimmen in een regenpak is geen doen, en je nat laten regenen is ook weer geen optie, want dan dreigt onderkoeling. Ook heb ik aan weinig dingen zo'n hekel als me 's ochtends vroeg in natte fietskleding te moeten hijsen. Bovendien zie je bij regen ook nog eens vrijwel niets van de bergen om je heen en worden de paden spekglad en dus levensgevaarlijk.