Niels1975 schreef:Kun je iets ook vertellen vertellen over jullie ervaring met de Flitzbike? Flitzbike is overigens niet meer en heet tegenwoordig Radrezept. Volgens mij zijn ze nu weer in business. Zijn er verschillen in kwaliteit/service/prijs naar jouw mening?
Ik ben namelijk op zoek naar een snelle forens fiets voor 45KM enkele reis. De combi Pinion/ achteraandrijving spreekt me erg aan omdat, zoals je zelf aangaf, de ombouw naar een gewone (vakantie)fiets snel gemaakt is. Ik kijk ook met een schuin ook naar een Specialized Turbo S, maar een twee-vliegen-in-één klap fiets spreekt me meer aan. Jouw fiets ziet er subliem uit.
Heb je de fietsen overigens via internet besteld? Ben je ze gaan halen in Duitsland?
Alvast dank voor je reactie!!
groet,
Niels
Ha Niels,
Thnx
en goed plan zo'n ebike/vakantiefiets combinatie. Daar krijg je zeker geen spijt van. Duurzaamheid is bij forensen zeker zo fijn als op vakantie. En de combo bespaart voor mij geld.
De Flitzbike/Radrezept doet het ook heel fijn (inmiddels al ruim 7.000 km). Daarbij zijn het zeer vriendelijke mensen. De Flitzbike is goedkoper (€ 5.700 ten opzichte van € 7.000 voor de Mi-Tech). De Flitzbike wijkt slechts op details af (volgens mij is het ook een Mi-Tech frame).
Flitzbike monteert standaard Tektro remmen. Ik zou even vragen of ze die verwisselen voor Shimano XT. Dat remt m.i. stiller en harder. De standaard Curana spatborden werken prima. Flitzbike doet geen kabels binnendoor. Dat geeft ook niet echt en maakt het vervangen een stuk eenvoudiger.
Het riemspansysteem op de Mi-Tech is wel beter. Je hebt nog van die stelschroeven om de as naar achteren te trekken. Bij de Flitzbike gaat het, zonder die stelschroeven, ook (bouten lossen, band leeg laten lopen, blokje hout tussen band en voorkant v/d achtervork, band oppompen tot juiste riemspanning is bereikt, bouten vastdraaien). Niet heel precies helaas maar het werkt wel. En bij een riem hoef je dit haast nooit te doen.
Ik heb de Mi-Tech gekozen omdat ik geen verende voorvork op mijn fiets wil. Voor mij te veel gewicht en onderhoud. Daarbij gaat het voor mij prima met 50mm banden. De Flitzbike zonder verende vork vind ik optisch niet zo succesvol.
De Mi-Tech kun je krijgen met steek-as en de Flitzbike niet. Dat maakt het omwisselen van het achterwiel bij de Flitzbike iets langzamer. Nog steeds prima te doen hoor.
Zowel Flitzbike als Mi-Tech bezorgen bij je thuis. Ophalen lijkt me vrij duur en tijdrovend. Mijn vrouw gaat t.z.t trouwens toch ook over op een Mi-Tech. Anders passen onze fietsen niet bij onze matchende ANWB regenjassen en bootschoenen...
Zoals Slaapt al opmerkte: in jouw geval is een Specialized Turbo S (ook met Swissdrive achterwielmotor) niet echt een optie. Nog afgezien van het m.i. te korte onderhoudsinterval.
Daarbij schakelt een Pinion veel sneller. En dat heb je echt nodig bij een speedpedelec. Je moet snel door de versnellingen heen kunnen anders duurt het schakelen zelf gewoon te lang. Je gaat namelijk heel de tijd van heel snel naar heel langzaam. Een derailleur is trager.
Voor mij is een Pinion te vergelijken met een Audi DSG versnellingsbak die heel snel schakelt en een derailleur met zo'n oude Citroen 2CV dashbord versnellingspook. Romantisch, grappig, kosten-efficiënt maar niet echt snel.
Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt en hoe het je bevalt.