Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Specialized AWOL Comp versie - Forum Wereldfietser

Specialized AWOL Comp versie

Groet,

Onlangs heb ik een Specialized awol Comp versie gekocht (2016), dit is een beetje een off road alleskunner touring fiets. Ik ben deze gaan halen in Duitsland omdat ze hem nergens anders meer hadden.

Mijn probleem is dat hij te groot is voor mij, in die zin dat ik veel te uitgestrekt ben op de fiets. De AWOL versies hebben allemaal een kortere stuurpen waardoor ik moeilijk een nog kortere kan kopen. Er staat nu een op van 7 cm en ik ga een van 5 cm proberen, maar ik vrees dat dit nog niet genoeg gaat zijn. Volgens mijn lengte en op aanraden van de winkel had ik een medium nodig, de kleinste maat die er nog was. Een small ging eigenlijk niet veel uitgemaakt hebben want het grootste verschil zit hem in het gebruik van een kortere stuurpen.

Mijn vraag is nu wat ik kan doen, de kortere stuurpen gaat waarschijnlijk nog een te uitgestrekt gevoel geven. De fiets kan ik niet meer terug gaan brengen want ik heb er al mee gereden en de stickers verwijderd. Misschien tweedehands verkopen, maar dit is een nichefiets, dus ik betwijfel of die snel de deur uit zal zijn.
Een kortere stuurpen én een zadelpen zonder "offset" (zit je waarschijnlijk nog eens 2,5 cm korter)?
Als je echt veel afstand moet overbruggen: Drop-bar vervangen voor een ander (recht) stuur? Je hebt dan wel wat andere issues op te lossen (remmen, schakelen) maar het levert je al snel 5cm op.
Als ik het goed zie heeft de standaard stuurpen een rise van 7 graden. Je zou misschien ook een (kortere) stuurpen met grotere hoek van rond de 15 graden kunnen overwegen. Stuur komt hoger en tevens dichterbij.
B M schreef:Een kortere stuurpen én een zadelpen zonder "offset" (zit je waarschijnlijk nog eens 2,5 cm korter)?
Mijn zadel is al lichtjes naar voor geschoven, maar eigenlijk kom ik hier niet graag aan. Hoe meer het zadel naar voor zit, hoe meer ik zelf naar voor geschoven wordt, waardoor ik dan na een tijdje klachten begin te krijgen.
Berger schreef:Als je echt veel afstand moet overbruggen: Drop-bar vervangen voor een ander (recht) stuur? Je hebt dan wel wat andere issues op te lossen (remmen, schakelen) maar het levert je al snel 5cm op.
Levert inderdaad wat cm op, maar ik denk dat dit ook prijzig zal uitdraaien. Hydraulische remmen+schakelaars zijn denk ik niet zo goedkoop. Ik zou het dan ook door iemand moeten laten doen.
Pat schreef:Als ik het goed zie heeft de standaard stuurpen een rise van 7 graden. Je zou misschien ook een (kortere) stuurpen met grotere hoek van rond de 15 graden kunnen overwegen. Stuur komt hoger en tevens dichterbij.
Dit kan nog een oplossing zijn. Ik heb daarnet nog wat gereden en eigenlijk zit het helemaal niet aangenaam. Mijn armen volledig uitgestrekt en mijn schouderbladen naar voor getrokken, jammer.

Ik ga hem hier alvast eens proberen te koop zetten, ik zie wel nog wat ik doe.
Weet je zeker dat het probleem veroorzaakt wordt door een te grote afstand tussen zadel en stuur? Om maar wat te noemen: de klacht die je beschrijft kan ook veroorzaakt worden door niet vanuit de heupen maar vanuit de onderrug naar voren te buigen. Dat kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door een verkeerd (afgesteld) zadel. Een kortere stuurpen kan wat dat betreft ook averechts werken is mijn ervaring.

Om een wat duidelijker beeld te schetsen kan je wat foto's post van hoe je zit op de fiets (van de zijkant genomen).
detrage schreef:Weet je zeker dat het probleem veroorzaakt wordt door een te grote afstand tussen zadel en stuur? Om maar wat te noemen: de klacht die je beschrijft kan ook veroorzaakt worden door niet vanuit de heupen maar vanuit de onderrug naar voren te buigen. Dat kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door een verkeerd (afgesteld) zadel. Een kortere stuurpen kan wat dat betreft ook averechts werken is mijn ervaring.

Om een wat duidelijker beeld te schetsen kan je wat foto's post van hoe je zit op de fiets (van de zijkant genomen).
Hier is een foto van hoe ik natuurlijk zou zitten:
https://i.imgsafe.org/b81f6dd.jpg

Ik vind dat ik mijn armen te sterk moet strekken en dat mijn schouderbladen te ver naar voor geschoven zijn.

Ik heb liever dat mijn armen zo gebogen zijn:
https://i.imgsafe.org/b9b7561.jpg

Maar dan lig ik veel te ver naar voor en is dit niet meer aangenaam voor mij. Ik begrijp ook dat mijn houding misschien niet perfect is en dat ik hiervoor misschien iets moet ondernemen, maar ik ben benieuwd naar de reacties.
Los van de kleur/ uitvoering; is een verstelbare stuurpen iets voor je zodat je het stuur hoger kan zetten?
https://www.rosebikes.nl/artikel/ergote ... Av7G8P8HAQ
Friso* schreef:Los van de kleur/ uitvoering; is een verstelbare stuurpen iets voor je zodat je het stuur hoger kan zetten?
https://www.rosebikes.nl/artikel/ergote ... Av7G8P8HAQ
De hoogte van het stuur vind ik denk ik wel nog goed. Hoger dan wat het nu is zou er misschien wat raar beginnen uitzien.
Zo op het oog lijkt dit frame me toch zeker niet te groot voor jou. Als je te ver gestrekt zou zitten zou ik een veel grotere hoek tussen torso en bovenarmen verwachten.

Als je het stuur niet bij de remhendels maar op het rechte stuk vastpakt komen je handen een paar cm naar je toe, verminderd dit je klachten?

Opvallend is dat je rug tot onder je schouderbladen aardig recht is, waarna je (zoals je al schreef) erg naar voren buigt met je schouders. Vervolgens moet je dan je nek weer erg buigen om vooruit te kijken, dat kan niet fijn zijn.
Afbeelding
Ik ga er even van uit dat je in het dagelijks leven niet zo rond loopt (als dat wel het geval is misschien eens naar een fysiotherapeut gaan). Ik ben geenszins een expert op dit gebied, maar mijn onderbuikgevoel en persoonlijke ervaring zeggen dat juist een langere stuurpen kan helpen. Dat klinkt vast tegenintuïtief, maar mijn idee is dat je in de huidige opstelling de lengte van je torso niet goed kwijt kan en je daarom (onderbewust) je rug kromt om het toch passend te maken.

Leun je nu ook met behoorlijk wat gewicht op je handen? Als je wat uitgestrekter / lager zit wordt het makkelijker om je torso overeind te houden met de spieren in je bovenlijf i.p.v. op je armen te leunen. Ook dat helpt in het verkrijgen van een meer ontspannen positie van je schouders en nek.
Wat maakt het uit hoe het eruit ziet.
Als jij daardoor lekkerder zit?

Maar goed. Ik denk dat een stuurpen met een grotere hoek een uitkomt is voor je.
En als je dan eerst een verstelbare neemt. Dan kan je wat meer proberen. En als je dan de hoek gevonden hebt kan je een vaste kopen.

Kost je 15 euro om het te proberen.
detrage schreef:Zo op het oog lijkt dit frame me toch zeker niet te groot voor jou. Als je te ver gestrekt zou zitten zou ik een veel grotere hoek tussen torso en bovenarmen verwachten.

Als je het stuur niet bij de remhendels maar op het rechte stuk vastpakt komen je handen een paar cm naar je toe, verminderd dit je klachten?

Opvallend is dat je rug tot onder je schouderbladen aardig recht is, waarna je (zoals je al schreef) erg naar voren buigt met je schouders. Vervolgens moet je dan je nek weer erg buigen om vooruit te kijken, dat kan niet fijn zijn.
Ik ga er even van uit dat je in het dagelijks leven niet zo rond loopt (als dat wel het geval is misschien eens naar een fysiotherapeut gaan). Ik ben geenszins een expert op dit gebied, maar mijn onderbuikgevoel en persoonlijke ervaring zeggen dat juist een langere stuurpen kan helpen. Dat klinkt vast tegenintuïtief, maar mijn idee is dat je in de huidige opstelling de lengte van je torso niet goed kwijt kan en je daarom (onderbewust) je rug kromt om het toch passend te maken.

Leun je nu ook met behoorlijk wat gewicht op je handen? Als je wat uitgestrekter / lager zit wordt het makkelijker om je torso overeind te houden met de spieren in je bovenlijf i.p.v. op je armen te leunen. Ook dat helpt in het verkrijgen van een meer ontspannen positie van je schouders en nek.
Ik heb het al bij mijzelf vastgesteld dat ik vermoedelijk kyphosis heb, maar dit bevestigt het nogmaals, ik ga deze week nog bij een chiropractor. Het viel mij wel op dat op foto of in mijn reflectie de fiets niet te groot lijkt voor mij, maar ik zit er zo ongemakkelijk op. Ik vind dan niet dat ik mijn stuurpen korter moet maken zodat mijn reeds slechte houding versterkt wordt. Bedankt voor de aanzet om foto's te maken en je opmerkingen!
Er zijn ook stuurpennen van 4cm en zelfs 35mm, zie ik (http://www.bikester.nl/aanbiedingen/ond ... 68914.html). Dat scheelt toch 3,5cm en dat is best veel.

Het zou ook kunnen dat jouw lichaam nog moet wennen aan de sportieve zit, als je geen dropbars gewend bent. Mijn ervaring is dat ik pas na een paar honderd kilometer redelijk comfortabel werd op mijn racefiets. Tegenwoordig kan ik zelfs korte afstanden onderin het stuur hangen, zonder klachten.
ErikB81 schreef:Er zijn ook stuurpennen van 4cm en zelfs 35mm, zie ik (http://www.bikester.nl/aanbiedingen/ond ... 68914.html). Dat scheelt toch 3,5cm en dat is best veel.

Het zou ook kunnen dat jouw lichaam nog moet wennen aan de sportieve zit, als je geen dropbars gewend bent. Mijn ervaring is dat ik pas na een paar honderd kilometer redelijk comfortabel werd op mijn racefiets. Tegenwoordig kan ik zelfs korte afstanden onderin het stuur hangen, zonder klachten.
Ik heb nu ook zo een honderd kilometer met de fiets gereden en ik vind het nog steeds onaangenaam, maar zoals gezegd zal dit wel aan mijn slecht gevormde rug liggen. Ik ben altijd wel een stadsfiets gewend, maar toch, deze trekkingsfiets is niet echt een racefiets dus ik dacht dat er niet veel gewenning nodig ging zijn.
Ik heb dezelfde fiets gehad en kon ook niet wennen aan de reikwijdte naar de dropbars. ( ik ben 1.76) Let wel, voor een medium is het een vrij lang frame; reële bovenbuis lengte, dus horizontaal gemeten is bij de medium 575 mm. Tel daar bij op de lengte van je voorbouw, die dan weer vrij kort te noemen is zit je dan op 575 +70= 645 mm. De small is dan toch met 555 bbl en een voorbouw van 60 mm.615 mm.d.w.z. 3 cm. korter en dat is best behoorlijk te noemen. Maar je hebt gelijk als je vindt dat je dan op een vrij klein fietsje zit, zeker gezien het feit dat je een behoorlijke slooping bovenbuis hebt gaat het enigszins richting een z.g. mixed frame.
bonkers schreef:Ik heb dezelfde fiets gehad en kon ook niet wennen aan de reikwijdte naar de dropbars. ( ik ben 1.76) Let wel, voor een medium is het een vrij lang frame; reële bovenbuis lengte, dus horizontaal gemeten is bij de medium 575 mm. Tel daar bij op de lengte van je voorbouw, die dan weer vrij kort te noemen is zit je dan op 575 +70= 645 mm. De small is dan toch met 555 bbl en een voorbouw van 60 mm.615 mm.d.w.z. 3 cm. korter en dat is best behoorlijk te noemen. Maar je hebt gelijk als je vindt dat je dan op een vrij klein fietsje zit, zeker gezien het feit dat je een behoorlijke slooping bovenbuis hebt gaat het enigszins richting een z.g. mixed frame.
Ik heb mij altijd gebaseerd op deze figuur:
http://33.media.tumblr.com/7a2a685cc38d ... 1_1280.gif

Medium en small verschillen slechts 6mm op vlak van frame reach, maar het verschil in stack ligt wel hoger. Vandaar dat ik voor een medium gegaan ben. Als ik de stuurpen vervang door een van 5cm heb ik zogezegd dezelfde bike reach als een small, maar dan wel nog met een stack van een medium.

Nuja, ik zal dan waarschijnlijk afwachten wat de chiropractor zegt, en eventueel nog die kortere stuurpen proberen. Anders vrees ik dat ik iets anders ga moeten zoeken. Weken onderzoek hadden mij nochtans naar deze fiets geleid, en ik was minder geïnteresseerd in andere. Jammer van de mogelijke geldverspilling.
Ik ben zelf deze fiets aan het overwegen voor mijn vriendin maar omdat zij minder ervaring heeft met rijden met drop-bars. (ze rijdt nog maar een jaartje met de race fiets) Zou ik hier sowiso een recht stuur en een kortere stuurpen op monteren.

Dit zou in uw geval eventueel ook een oplossing kunnen zijn, Thomson maakt al sturpennen vanaf 40mm. Dit in combinatie met een ander type stuur zou uw positie ook ten goede komen. Het allerbeste advies bekom je nog altijd tijdens een bike-fit. Je kan ook deze pagina eens overlopen.
Bran schreef:Ik ben zelf deze fiets aan het overwegen voor mijn vriendin maar omdat zij minder ervaring heeft met rijden met drop-bars. (ze rijdt nog maar een jaartje met de race fiets) Zou ik hier sowiso een recht stuur en een kortere stuurpen op monteren.

Dit zou in uw geval eventueel ook een oplossing kunnen zijn, Thomson maakt al sturpennen vanaf 40mm. Dit in combinatie met een ander type stuur zou uw positie ook ten goede komen. Het allerbeste advies bekom je nog altijd tijdens een bike-fit. Je kan ook deze pagina eens overlopen.
Ik heb de stuurpen vervangen van 7 naar 5 cm en zit nu veel comfortabeler. Mijn lichaamslengte duidt misschien wel op een medium, maar verhoudingsgewijs zijn mijn benen langer en mijn romp korter dan gemiddeld, waardoor mijn romp een small wil, en mijn benen een medium. Ik ben ervan overtuigd dat het beter was een medium te kopen met een kortere stuurpen zodat het stuur nog voldoende hoog kan staan. Ik had geen enkele ervaring met dropbars, maar het went snel.
Mooie fiets. Als ik de foto's zie lijkt de maat mij goed. Ik heb het liefst dropbars omdat je dan meer handposities hebt.
Beste , mag ik vragen wat uw lichaamslengte en binnenbeenlengte is aub ? Mvg.

Hoe gaat het ondertussen op deze Awol ?