door
loknor » zo 15 mei, 2016 17:59
Bladerdeeg,
Ik wil serieus geen ruzie, maar je zit er nu echt naast. E-bike is geen gepatenteerd woord, het is gewoon een woord. Als we nu eens kijken wat de
wereldwijde Wikipedia zegt:
https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_bicycle
There are a great variety of e-bikes available worldwide, from e-bikes that only have a small motor to assist the rider's pedal-power (i.e., pedelecs) to somewhat more powerful e-bikes which tend closer to moped-style functionality: all, however, retain the ability to be pedalled by the rider and are therefore not electric motorcycles.
Als je daarnaast ziet dat (internationale!) fabrikanten ook het woord ebike gebruiken en nogmaals, dit geen beschermd woord is, kan ik niet anders dan constateren dat je het hier echt even bij het verkeerde eind hebt. E-bikes zijn zowel pedelecs als duimgas fietsen. En dat komt niet doordat fabrikanten of de ANWB foutief heeft gecommuniceerd, tenzij je serieus denkt dat de ANWB de wereldwijde definitie heeft weten te beïnvloeden
En nee, dit is dus niet claimen de wijsheid in pacht te hebben, dit is gefundeerd uitleggen waarom ebikes zeer zeker niet alleen maar duimgas modellen zijn. Consensus wereldwijd, echt geen Nederlands dwarsliggen...
Het is ook wel logisch: E-bike= Electric bicycle, duidelijk een containerbegrip. En dus net als dat niet alleen koeien zoogdieren zijn (het containerbegrip!), zijn zowel pedelecs, s-pedelecs als duimgas modellen elektrische fietsen.
Tenzij je nu met harde bewijzen komt dat dit allemaal een door de ANWB georkestreerde wereldwijde samenzwering is laat ik het hier verder bij