Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vervangen BB UN52 aslengte 111 mm - Forum Wereldfietser

vervangen BB UN52 aslengte 111 mm

De trapas (Shimano BB UN52) van mijn Villiger vakantiefiets (tripel) is versleten:
traphuis 68mm; lengte trapas 111 mm.; vierkante as.

De UN52 wordt niet meer gemaakt en is vervangen door UN55.

111 mm vind ik niet in de nieuwere UN55 , de dichtst voor handen zijnde lengtes zijn 110 en 113 mm.

Welk neem ik voor alle zekerheid?
(kant kettinglijn zou, volgens ik lees op fora, hetzelfde gebleven zijn).

Of neem ik mss beter een ander merk waar 111mm as nog bestaat?

Dank,

Piet
Cabonga,

Zou ik echt niet van wakker liggen! Beide lengtes gaan prima hun werken. Pas wanneer je meerdere millimeters verschil begint te monteren ga je iets beginnen merken. Een derailleur heeft toch nog enkele millimeters bereik waarbinnen je kan afstellen.
Bedenk ook dat een ketting op een derailleurfiets ook maar in slechts enkele tandwielcombinaties minder dan 4mm scheef ligt.
Voor je gemoedsrust zou ik die 110 mm nemen (kan je eventueel nog steeds een 1mm dik ringetje ertussen leggen maar dat is niet noodzakelijk) maar indien niet voorradig gaat die andere wellicht ook nog wel.

Greetz,
Bram
Dank u Bram.

Piet.
Een totale lengte van 1 mm groter of kleiner scheelt aan elke kant maar een halve mm.
Als je binnenste kettingblad met bladbouten op enkele millimeters afstand van de achterbrug zit, kun je gerust de 110mm denk ik het best nemen. Is die ruimte om en nabij de 2mm of minder, dan kan het krap worden en zou ik de 113mm overwegen.
Dank aan allen.
110mm is gemonteerd en is prima.

Piet