Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Marathon XR - Forum Wereldfietser

Marathon XR

Op mijn Snel Savanne heb ik Marathon XR banden zitten, maar zou eigenlijk liever een wat lichtere band hebben.

Vorige zomer heb ik de groene weg naar de Middellandse Zee gefietst. Bij deze route waren de Marathon XR's een beetje overkill. Vorige week heb ik echter de Hanze route tot Bremen gefietst, waar ik ivm met de vele onverharde wegen toch wel blij was met deze banden.

Komende zomer wil ik naar Rome fietsen. Is deze route qua verhard/onverhard etc. te vergelijken met de groene weg, of is er toch ook veel onverhard?
Ik vind marathon XR banden meer geschikt voor wereldreis/ expeditie-achtige tochten. Voor een reisje naar Rome zijn er voldoende alternatieven die ook wel wat onverhard aankunnen en toch een heel stuk lichter rollen.
Zoals...
windinderugfietser schreef:Zoals...
Wat zoeken op dit forum levert denk ik genoeg informatie op, dan kan TS zijn eigen afweging maken.

Sorry klinkt een beetje flauw, maar suggesties doen levert op dit forum discussies op over de betrouwbaarheid van rolweerstandmetingen waar TS ook niets aan heeft.
De laatste jaren heb ik voor gemengd gebruik met Schwalbe Marathon Greenguard en Continental Travel Contact (26x1,75) gereden. Beide prima banden, niet te zwaar, rollen goed, weinig lek rijden.
Ik ben fan van Vittoria banden, vooral de Randonneur en de Hyper Voyager. Met omleggen van Schwalbe banden heb ik laatste tijd veel strijd om de band er gelijkmatig om te krijgen.... Bij de Vittoria's gaat dit heel vaak in 'e'en keer prima. En soepel en lichtlopend: prima.
Ik zou zeggen: kies een merkband die voor jou goed voelt.
groet! hoogframe
Het is natuurlijk erg persoonlijk, maar ik zou misschien die XR banden gewoon op-rijden en daarna evt. snellere banden monteren. Als je zoals mij graag uitwijkt naar onverharde en kleinere weggetjes om verkeer te vermijden dan vind ik die XR banden geen overkill. Ook vlak bij huis heb je m.i. soms vrij matige wegen. Ik heb er vorig jaar op de kortste dag nog een dagtocht van 292 km mee gemaakt: goed oppompen en dan wil het best!

Ja het zijn wel de traagst aanvoelende banden die ik tot nu toe heb gehad. De Marathon Plus banden vind ik sneller aanvoelen (of voor hen die een afkeer voor de Marathon Plus banden hebben: minder langzaam :D ) en lijken ook erg betrouwbaar, een eigenschap waar ik waarde aan hecht.

Persoonlijk heb ik een afkeur ontwikkeld voor banden met dunne wanden omdat die mij te vaak scheurden in de wand. Als ik geluk had, werkte het wel en had je lichte banden die ongetwijfeld wat beter rollen. Maar ik merkte geen groot verschil in snelheid of comfort met de Marathon Plus banden.
Naar Rome reed ik op Big Apple, kan prima. Heb je geen ruimte voor 50mm banden kun je ook aan Little Big Ben denken, die vind ik ook heerlijk confortabel. Er zijn natuurlijk nog tientallen andere banden waar anderen bij zweren, maar ik doe dat bij deze twee.

Naar Rome reed ik via Benjaminse. Meestal prima wegdek, mogelijk uitgezonderd het stukje langs de Adda.
hoogframe schreef:Ik ben fan van Vittoria banden, vooral de Randonneur en de Hyper Voyager.
Ik vraag met af of de zeer lichte Voyager Hyper beladingsbeperkingen heeft. Ik heb hem overigens zelf als voorband (32mm a 350 gram), waar toch minder gewicht op de band draagt. Er zit verder o.a. geen loopvlak op voor een banddynamo en het profiel van het loopvlak is minimaal. Zelf vind ik het een hele fijne band waarmee ik gewoon bepakt onverhard rijd over niet al te slechte wegen, en zou hem opnieuw kopen als hij versleten is. Na enkele duizenden kilometers is daar nog geen sprake bij mij van, houdt zich prima.