Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pamir highway. - Forum Wereldfietser

Pamir highway.

Hallo WF'ers,

Wie heeft er over de Pamir highway gefietst? Dit traject ligt tussen Osh in Kirgistan en Khorog in Tajikistan.
Vage plannen voor a.s. september/oktober, maar het makkelijkst is om van een expert te horen over de ins en outs w.b.t. visa, grensen e.d.

Groeten,

John.

Deze Nederlanders hebben er gefietst. Stond 2 jaar geleden ook in de op pad.

http://www.marcopolobybike.com/photos/T ... index.html

Ziet er prachtig uit, krijg er nu al zin in :) Misschien kan je het vragen via hun mail.

Hoi John,
Staat bij ons in het lijstje voor onze route van o.a. Tajikistan naar Bangladesh. (het is nu rond met ons werk! eindelijk!!!!)
Heb er wel veel over gelezen.
Voorheen kon je met Tajikistan Airways ernaar toe vliegen. Maar ik heb net vorige week gehoord dat deze maatschappij niet meer op Europa mag vliegen. Als jij als klm'er er iets meer over weet dan hoor ik het graag. Via Turkije kun je er nog wel naar vliegen.
Groet,
Marco

ook plannen in die richting gehad, maar nu even in de koelkast. grens kun je het beste vanuit taj naar kyz doen, aangezien je andersom problemen krijgt met permits ed. geloof dat je eerst in dashube moet registreren voordat je de pamir regio in mag. daarnaast is het voornamelijk ook erg duur om alles te regelen, kwam zelf op ruim 250 usd aan papierwerk uit (uitnodiging, visum, permits, eco tax en wat ze al niet meer voor onzin willen hebben van je). denk dat david (goeie gast) van stantours.com je wsch wel kan helpen van het regelen van een en ander.

als jullie gaan, heel veel plezier, en ik ga jaloers zijn.. (kijk trouwens voor een extra bijzondere variatie ook even of de grens vanuit taj naar china tegen die tijd open is, pas van rond de 5000m als ik me niet vergis, moet erg spectaculair zijn)

groeten,

Eelco

Hoi Eelco,

Pamir highway is helemaal nog niet zeker. Kan ook de Chitralvallei in Pakistan worden of een tocht door Georgië, Armenië en Nagorno-Karabach.
Bedankt voor de Stantours tip.

Het wordt een iedergeval een reis met veel bergen.
We zijn nu alles naast lekaar aan het leggen, met alle plussen en minnen erbij.

Groeten,

John.

zag trouwens net toevallig dat er een en ander aan het wijzigen is met de visumaanvragen, het lijkt makkelijker te gaan worden. LOI lijkt niet meer nodig te zijn als ik het goed begrijp, en volgens een gerucht op Thorntree zou registratie ed misschien ook niet meer nodig zijn..

kijk even op de website van de ambassade in berlijn: http://embassy-tajikistan.de/eu-usa-japan.htm

succes!

Eelco
ha eelco en anderen

Mijn duits ıs niet zo goed maar het ıs mooı dat ze de regels wat versoepelen. Wij hebben toch besloten de Pamir hıghway te gaan rıjden. Nu zıjn we nog ın oost turkıje dus hebben we nog wel ff.
Als ıemand nog nuttıge ınformatıe heeft horen we het graag.

groet
Jorıs

www.buurma.nl

ok, ik zit nu dus in dushanbe (jaja!!), dus leek me wel zo netjes even een update te geven over de kwestie tajikistan:

- Visum regels zijn versoepeld. ambassades in Teheran en Ashgabat geven een visum voor ongeveer 40 dollar, geen uitnodiging (LOI) voor nodig, met een weekje is het klaar.
Taskent houdt er zo zijn eigen regels op na, en wil dat je (tegen de officiele regels in) eerst contact zoekt met een lokaal reisburo voor een uitnodiging (die dus officieel niet nodig is). Kost je een boel centen, maar goed, uiteindelijk krijg je er wel een visum voor. Volgende keer laat ik de ambassade daar dus links liggen..

- Je hebt nog steeds een permit nodig om de Pamir regio binnen te geraken. Hoeveel dat je kost hangt er een beetje vanaf hoe en via wie je het regelt; doe je het via Stantours (iets aan de dure kant, maar wat mij betreft wel erg betrouwbaar) dan ben je 40 dollar kwijt en duurt het ongeveer een week voordat je je vergunning hebt.

- Registatie bij de OVIR, tsja, dat heb ik dus niet gedaan, maar bedrijf dat mijn Pamir permit heeft georganiseerd geeft aan dat ik dat absoluut wel had moeten doen. Als het goed is moet dat (een ruime week na entry) nog steeds wel kunnen lukken via een van de grotere hotels in Dushanbe. Dat ga ik dus vanmiddag even proberen te regelen

- Tajikistan is helemaal fantastisch!!! Heb je nog de kans voor komende zomer te boeken, dan zeker doen!! Precies het soort land waar jullie naar op zoek zijn, vriendelijke mensen, prachtige koppen en nog veel traditionele kleding. Soms vragen ze zelf of je alsjeblieft een foto van ze wil nemen omdat ze het hele idee al als magisch beschouwen (en ik ook een beetje het idee heb dat ze zich daardoor belangrijk door voelen, en een beetje zelf vertrouwen kan nooit kwaad natuurlijk).
Zelf alleen nog maar van Samarkand naar Dushanbe gereden (via Pejikent en een paar excursies naar mooie bergmeertjes; zeker aan te raden!!), enige nadeel is dat het in de dalen soms echt verschrikkelijk heet kan worden. Anzob pas naar Dushanbe toe is een marteling; zeer slechte weg, aan je kleinste versnelling heb je eigenlijk nog net te weinig, smal, overal modder en vaak half weggegeten door afdooienende gletsjers op of naast de weg. Dan ook nog eens de hoogte (3400 meter ofzo), lekker zuurstof te kort, etc, je snapt het idee denk ik wel. Niet dat het er daar minder mooi op wordt hoor, maar doet mij toch nog wel een keertje nadenken over de Pamirs, die op hun hoogst tot 4800 meter reiken..

Veel succes met boeken en groeten vanuit Dushanbe,

Eelco

Hai Eelco,

Bedankt voor info!!!! Klinkt allemaal heel spannend. Let op of je herders ziet, of nomaden in tent / yurt. Ook zijn we geïntresseerd in diverse soorten volkeren. Hebben de mensen traditionele kleding aan? Ga je ook langs de Wakhan corridor fietsen?

Veel fietsplezier!

John.

vriendelijke mensen, prachtige koppen en nog veel traditionele kleding.
Let op of je herders ziet, of nomaden in tent / yurt. Ook zijn we geïntresseerd in diverse soorten volkeren. Hebben de mensen traditionele kleding aan?
Lijkt wel apies kijken zo :shock: :)

Fiets de wereld,
Whisky

Wkisky,
Apies kijken doe ik in Beieren naar al die Kulmbacher Radler drinkende locals aan de biertafels voor een Fahrradfreunchen Gastbetrieb met boemsmuziek langs een Radweg .

Apies kijken doe ik in Beieren naar al die Kulmbacher Radler drinkende locals aan de biertafels voor een Fahrradfreunchen Gastbetrieb met boemsmuziek langs een Radweg
MET Lederhosen :D

Whisky

Hallo Maarten,

A.s. september gaan mijn vriendin en ik naar Tajikistan.

Een aantal vragen:
Waar heb je je visum gergeld?
Welke route heb je afgelegd?
Veiligheid?
Wildkamperen?
Afstanden tussen plaatsen waar je iets eetbaars kan kopen?
Zijn de wegen erg slecht, steil of modderig?
Is er een overheersende windrichting?
Zijn er veel traditioneel geklede mensen?
Zie je nomaden in de bergen, zo ja, waar?

Hopelijk kan je een aantal vragen beantwoorden!

Al vast bedankt,

John.

Dag John,

Als antwoord op je vragen:

-Je kunt je visum regelen via de Tadjikse Ambassade in Brussel. Omdat ik in Tadjikistan werkzaam ben was voor mij een LoI (Letter of Invitation) geregeld. Indien gewenst kan ik je misschien wel in contact brengen met iemand die je een LoI kan toesturen (per e-mail) Je moet ook even contact opnemen met Eelco die z'n visum volgens mij zonder LoI heeft geregeld (in Oezbekistan)
- Ik heb helaas geen enkele route afgelegd omdat ik hier in Khujand werkzaam ben en geen fiets tot m'n beschikking heb. Ik hoop over een een paar jaar aan m'n magnum opus fietstocht te beginnen : )
-Wat veiligheid betreft kan ik je vertellen dat je je in principe nergens druk over hoeft te maken. Ik weet niet echt hoe de veiligheid in de Pamir regio is maar in de Sughd en Dushanbe regio's is het allemaal goed te doen. Volgens mij moet je alleen oppassen voor bezopen gasten die soms lastig kunnen zijn.. En de roekeloze automobilisten..
- Wildkamperen lijkt mij wel goed te doen. Probeer zoveel mogelijk stille en beschutte plekjes op te zoeken (zoals overal..)
- Je moet voldoende eten meenemen want onderweg kan het behoorlijk desolaat zijn. Winkeltjes en eettentjes kom je vrijwel alleen tegen in de dorpjes/kleine nederzettingen..
- De meeste wegen in Tadjikistan zijn slecht, vele vele gaten en in de meer bergachtige regio's behoorlijk steil ja.. En bij regen verdomde modderig.. Maar gelukkig regent het hier in Tadjikistan niet zoveel : )
- Uhmm.. Ja ja, in de dorpjes zijn er eigenlijk alleen maar traditioneel geklede mensen.. Vrouwen hebben lange jurken aan met ongelooflijk psychedelische kleuren en patronen en de mannen vaak lange overjassen en een grappig Tadjiks hoedje.. (weet ook niet echt hoe ik dat moet noemen) Ziet er allemaal mooi uit hoor! Nomaden kon je in Tadjikistan eigenlijk bar weinig tegen. Dan moet je meer naar de grens van Kirgyzie gaan of in Kirgyzie zelf.. Daar ben ik nog wel wat yurten tegengekomen..
- Weet niets over de overheersende windrichting.. Sorry..

Mocht je nog vragen hebben mail me dan maar naar m'n mail adres rainysundayafternoon@yahoo.com

Groet,

Maarten