Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Primus Grav 3 ervaringen, vergelijking met Robens Firebeetle - Forum Wereldfietser

Primus Grav 3 ervaringen, vergelijking met Robens Firebeetle

De primus Gravity 3, aangeschaft voor koken voor de hele familie.

- Slangmodel, dus gasblik staat los.
- Verwarmingsbuis, dus je kan blikjes omdraaien.
- 4 pootjes, zeer stabiel
- Relatief korte pan steuntjes(!) 15cm radius
- Relatief brede vlam

Ervaringen:

Positief:
- Brede vlam zorgt voor prettig bakken.
- Het is inderdaad een zeer stabiel model.

Negatief
- Vlam controle was niet zo goed als ik hoopte. Ik had het gevoel dat hij niet super laag kon (ging flakkeren en dan uit), al was het dunne MSR pannetje niet een heel goede maatstaf (ding ging al hard met een lucifer eronder^^). Het zou best kunnen dat hij lager kan dan de Robens (niet goed kunnen vergelijken door de pan limitaties)Ik ga het nog eens proberen met een dikke pan.
- De korte pan steuntjes zijn dusdanig kort dat de Primus Primetech 3liter pan NIET past. Absurde incompatibiliteit binnen het eigen merk met twee producten die juist voor elkaar gemaakt zouden moeten zijn.

Bakken was erg fijn en sowieso was de stabiliteit echt goed te merken, wat koken toch wat relaxter maakt. Op zich is het dus een prima ding, maar de incompatibiliteit met de Primetech pan is verbijsterend. Gelukkig hebben we twee branders, dus is het geen ramp.

Vergelijking met de Robens Firebeetle:

De Robens Firebeetle:

- Slangmodel
- 3 pootjes, compact.
- Relatief grote radius uitgeklapt. Staat best stabiel (maar duidelijk minder dan de Gravity met zijn 4 poten).
- Geen verwarmingsbuis, dus je kan geen blikjes draaien.
- Klein pitje, dus kans op hot spots

Positief:
- Grote panradius, dus de Primetech 3 liter pan past.
- Zeer prettige vlamcontrole (je draait hem niet zomaar uit, gaat niet flakkeren).
- Goedkoop!
- Heel erg compact op te bergen

Negatief:
- Kleine vlam cirkel, wat je wel degelijk merkt met bakken.

Een prettige goedkope brander, met zijn limitaties. Roerbakken kan prima, maar door de kleinere vlam cirkel en iets lagere stabiliteit is de Gravity toch een stuk fijner. Even omscheppen en de pan wat bewegen is een no-brainer met de Gravity, met de Robens moet je toch even opletten of je je pan goed terugzet (zodat het gewicht van het handvat je pan niet kantelt). Maar goed, de Robens is echt wel stabiel, zeker in vergelijking met opzet branders.
Vier pootjes. Wat mij betreft niet geschikt voor een scheve ondergrond. Een driepoot wankelt nooit.
gios schreef:Vier pootjes. Wat mij betreft niet geschikt voor een scheve ondergrond. Een driepoot wankelt nooit.
Ik een vierpootbrander inderdaad ook raar idee, want als ik kampeer is het bijna per definitie onvlak. (Ik ben ook net terug)
Tsja, 30 cm radius vlak (en dat is genereus) is niet te vinden? Jullie slapen op kinderkopjes?

Sterker, als het zo onvlak is staat een 3 poot ook scheef en gaat je pan schuiven. Een minimaal issue waar de meeste vakantie fietsers echt geen last van gaan krijgen. Een vierpoots brander is als hij staat stabieler , dus jullie angst wordt juist weggenomen met een vierpoot ;).

Neemt niet weg dat de Gravity bepaald niet perfect is, maar juist stabiliteit is zeer zeker het sterkste punt.
Je kunt het kromme mooi rechtlullen :wink: maar geen haar op mijn hoofd die eraan denk zo'n vierpoot te kopen. Dat blijft waggelen. Ben ook zeer benieuwd welke ontwerper dit heeft kunnen verzinnen. :roll:
Tsja, de discussie bereikt zo wel een hellend vlak :lol:

Maar alle gekheid op een stokje, je uit een zorg die echt haaks staat op wat ik en eigenlijk alle gebruikers en testers aanstippen.

Trangias met een cirkel standaard voldoen ook en dat is nog veel gevoeliger. Zo ook de eta power branders met hun schaal, de vele opschroefbrandertjes etc. Alle 3 de generaties van Gravity's met vierpoten worden als stabiel ervaren door de gebruikers.

Bovendien, als mede-wereldfietser die het ding gewoon gebruikt verzeker ik je dat hij zeer stabiel is, sterker nog, de stabielste brander die ik ooit heb gebruikt. Wellicht heeft dat wat waarde? :wink:
Neeeee! :lol: :lol:

Maar ik ben heel blij voor je dat hij zo stabiel is. Ik pruts verder met mijn driepoot MSR :D
Niks mis met een goede driepoot :wink: