Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietstassen - Forum Wereldfietser

fietstassen

Hallo medefietsers,

Omdat ik voor de aanschaf van nieuwe fietstassen sta, heb ik de volgende vraag:

Ik ga tassen van Ortlieb kopen, maar twijfel tussen de Backroller Pro Plus (of Classic) van 70 liter en de Backroller Plus (of Classic) van 40 liter. In beide gevallen gecombineerd met voortassen.

Mijn vraag is of de tassen van 40 liter in alle gevallen voldoende zijn of dat je beter voor de extra inhoud van de 70 liter tassen kunt kiezen. Of zijn laatstgenoemde veel te groot en onhandig omdat ze 9 cm breder zijn en dus verder uitsteken en bijna een kilo zwaarder zijn?

Graag zou in hierop jullie reactie dan wel advies over ontvangen. Alvast bedankt.

Groet
Edward
Hangt ervan af wat je gaat doen. Die 70 liter tassen zijn m.i. alleen zinvol in heel bijzondere omstandigheden. Zelf vind ik voor een vakantie in Europa buiten de winter 40 liter achtertassen zonder voortassen al een beetje ruim. Zulke heel grote 70 liter tassen lijken me alleen zinvol op sommige expeditietochten, of op een tandem zonder aanhanger.
Die grote tassen kunnen in het begin van je fietsvakantiecarriere van pas komen als je spullen nog wat volumineuzer zijn dan bij de wat doorgewinterde fietsers. Alles wat compacter en vaak ook lichter is kost geld en in het begin heb je vaak al genoeg kosten en weet je nog niet precies wat je nu wel en niet mee moet nemen. Het grote voordeel dus van die grote tassen is dus ook meteen het grootste nadeel, als je de ruimte ervoor hebt ga je die (on)bewust ook gebruiken, en iedere kilo extra die je meeneemt ga je tijdens het fietsen zeker merken. Over de 9 cm, die die tassen breder zijn zou ik me nog het minste zorg maken, als je als gevolg daarvan ergens niet doorkomt kun je ze simpel even van de fiets halen en later weer aanhangen.

Dus kijk eerst eens wat je mee zou willen nemen en kijk of dat past in de kleinere. Past het niet en kost het echt veel meer om de grote dingen te vervangen (slaapzak of tent en kookspul zijn vaak de grote dingen) dan zou ik wat meer aan grote tassen uitgeven. Die kun je trouwens het hele jaar door prima als boodschappentas gebruiken. En anders verkoop je ze na een paar jaar weer.
Ik zou zelf voor de 40 l variant gaan (met voortassen) - is plenty groot genoeg. En ik heb de neiging om teveel mee te nemen :D .
Wim schreef:Hangt ervan af wat je gaat doen. Die 70 liter tassen zijn m.i. alleen zinvol in heel bijzondere omstandigheden. Zelf vind ik voor een vakantie in Europa buiten de winter 40 liter achtertassen zonder voortassen al een beetje ruim. Zulke heel grote 70 liter tassen lijken me alleen zinvol op sommige expeditietochten, of op een tandem zonder aanhanger.
+1

In de eerste jaren dat ik op fietsvakantie ging, had ik de standaardmaat (40 l) achtertassen, voortassen, een stuurtas en vaak ook nog een pakketje tussen de achtertassen. En zelfs ook nog een stoeltje (al snel vervangen door de plastic zak) In de loop der tijd heb lichtgewicht spulletjes gekocht en pak ik slimmer in. De voortassen gaan alleen nog mee als ik ergens naar toe ga waar ik voor een week lang eten moet meenemen. Wat ik maar wil zeggen is dat de 70 litertassen bij 'normaal fietsvakantiegebruik' overkill zijn.

Veel plezier met de voorpret!
Zie hier nog voor wat suggesties: http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2016-2.pdf
_Peter_ schreef:Die grote tassen kunnen in het begin van je fietsvakantiecarriere van pas komen als je spullen nog wat volumineuzer zijn dan bij de wat doorgewinterde fietsers.
Niet mee eens. Als je de 40-litertassen hebt dan kun je er nog altijd een (rol)tas bovenop leggen om aan het maximum te komen waarmee je nog enigszins lekker kunt fietsen. Dan heb je 20 à 25 kilo achterop. Je wilt echt geen 30 à 35 kilo achterop, dat zou bovendien wel extreme eisen stellen aan de fiets en vooral het frame, de bagagedrager en het achterwiel, eisen waar een beginnersfiets niet aan zal volden.

De enige reden die ik voor de grote tassen kan verzinnen is als je je goed kunt beheersen in het meenemen van teveel spullen en alles IN die tassen stopt zodat je NIETS bovenop hebt. Dan heb je een voordeel bij voor en natransport omdat je minder losse dingen hebt. Blijft het nadeel dat 9 cm breder een flink eind breder is.
Wij gaan met twee volwassenen en een kind van twee jaar oud kamperen. Wij redden alles in twee sets Front- en BackRoller Classics, waarbij we alleen een tent bovenop één van de fietsen hebben. Echt, meer heb je niet nodig voor meerweekse fietskampeervakanties. En zo'n kleine neemt echt wel wat ruimte in, qua kleding en luiers...
Leon schreef:
_Peter_ schreef:Die grote tassen kunnen in het begin van je fietsvakantiecarriere van pas komen als je spullen nog wat volumineuzer zijn dan bij de wat doorgewinterde fietsers.
Niet mee eens. Als je de 40-litertassen hebt dan kun je er nog altijd een (rol)tas bovenop leggen om aan het maximum te komen waarmee je nog enigszins lekker kunt fietsen. Dan heb je 20 à 25 kilo achterop. Je wilt echt geen 30 à 35 kilo achterop, dat zou bovendien wel extreme eisen stellen aan de fiets en vooral het frame, de bagagedrager en het achterwiel, eisen waar een beginnersfiets niet aan zal volden.

De enige reden die ik voor de grote tassen kan verzinnen is als je je goed kunt beheersen in het meenemen van teveel spullen en alles IN die tassen stopt zodat je NIETS bovenop hebt. Dan heb je een voordeel bij voor en natransport omdat je minder losse dingen hebt. Blijft het nadeel dat 9 cm breder een flink eind breder is.
Leon, als je dan inderdaad ook nog een kanozak mee moet nemen dan wordt het inderdaad wel wat veel van het goede. De kunst zit hem in het weten wat je moet thuislaten, als ik echter zie wat ik nu meeneem i.t.t. wat ik 25 jaar geleden meenam dan zit daar wat volume betreft een groter verschil in dan in het gewicht. (mijn slaapzak is bijv. 3 keer zo klein, maar niet 3 keer zo licht (en gelukkig niet 3 keer zo duur)) Het weten wat je thuis moet laten is iets wat voor iedereen verschillend is en waar wij misschien suggesties voor kunnen geven, uiteindelijk ben je zelf degene die de beslissing neemt of je iets wel of niet meeneemt.
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Hier kan ik zeker wat mee

Groet
Edward
Let ook op gewicht per model tas. Bij Ortlieb is het gewicht niet altijd in logische zin met de prijs verbonden. Ik ga in ieder geval geen 100 (of wat dan ook) euro meer uitgeven voor twee tassen die samen 500 zwaarder zijn om daarna bij een ander artikel 100 euro extra uit te geven voor iets dat 500 g lichter is. Dat maakt mijn portemonne flink lichter, maar daar heb ik bij het fietsen niets aan.
Ik zag dat Bever sport Vaude tassen in de aanbieding heeft voor net geen 70 euro de twee het zijn ook backrollers ik gebruik deze al jaren zonder problemen en water dicht.
Klaas
Dank voor het meedenken Klaas

Groet
Edward