Additionally, paste this code immediately after the opening tag: schwalbe marathon banden - Forum Wereldfietser

schwalbe marathon banden

Ik heb 7000 km gefietst met ctc banden. Sinds vandaag heb ik er schwalbe marathon banden om liggen.50 mm. 26 inch. Voor met 3 bar en achter 4 bar. Ik merk dat het sturen wat stroef gaat.

Is dit een bekend probleem.

Mario
Rij je met 26"of 28 " , breedte van de band en wat staat erop de band(max inflate)
Met welke bagage gewicht fiets je? Welk type Marathon
Kortom iets meer gegevens leveren.
Dirk
Enige wat ik me kan bedenken is dat je ze verkeerd om gemonteerd hebt, het rotatiepijltje wijst de verkeerde kant op. (en die zijn soms lastig te zien/vinden, als je al van het bestaan ervan afweet)
Nee. Die zijn ook goed

Mario
Als het sturen stroef gaat sta je stil of zit je balhoofstel vast.
_Peter_ schreef:Enige wat ik me kan bedenken is dat je ze verkeerd om gemonteerd hebt, het rotatiepijltje wijst de verkeerde kant op. (en die zijn soms lastig te zien/vinden, als je al van het bestaan ervan afweet)
Ik heb geen reden om aan te nemen dat de montagerichting van banden met beperkt profiel in de praktijk een fundamenteel verschil maakt. Er zijn zelf genoeg banden waar het profiel er zuiver pro forma op zit en voor de rotatiepijltjes lijkt me dat nog vaker het geval.

Renaat
Revanho schreef:
_Peter_ schreef:Enige wat ik me kan bedenken is dat je ze verkeerd om gemonteerd hebt, het rotatiepijltje wijst de verkeerde kant op. (en die zijn soms lastig te zien/vinden, als je al van het bestaan ervan afweet)
Ik heb geen reden om aan te nemen dat de montagerichting van banden met beperkt profiel in de praktijk een fundamenteel verschil maakt. Er zijn zelf genoeg banden waar het profiel er zuiver pro forma op zit en voor de rotatiepijltjes lijkt me dat nog vaker het geval.

Renaat
Renaat ga het eens proberen, en meld je bevindingen hier eens. Wat betreft de rotatiepijltjes betreft op banden zonder noemenswaardig profiel zitten ze ook, en kun je de functie inderdaad in twijfel trekken. Op Marathons is wel degelijk van profiel te spreken, de manier van roteren zal denk ik eerder te maken hebben met de mate van rolweerstand, maar als je het niet probeert weten we het ook niet.
_Peter_ schreef: Renaat ga het eens proberen, en meld je bevindingen hier eens. Wat betreft de rotatiepijltjes betreft op banden zonder noemenswaardig profiel zitten ze ook, en kun je de functie inderdaad in twijfel trekken. Op Marathons is wel degelijk van profiel te spreken, de manier van roteren zal denk ik eerder te maken hebben met de mate van rolweerstand, maar als je het niet probeert weten we het ook niet.
Ik heb dat nog niet gedaan met alle Marathon-banden maar het is me in het verleden al diverse keren gebeurt dat ik een band verkeerd had gemonteerd. Ik heb dus rijervaring met verschillende soorten verkeerd gemonteerde banden (Marathon Supreme, Big Apple, ..., zelf mountainbikebanden met duidelijk profiel). Nooit heb ik enige fundamentele negatieve invloed vastgesteld.

Dat kan natuurlijk verschillende verklaringen hebben. Misschien heb ik te weinig fijngevoeligheid bij het fietsen om het verschil dat dat maakt te voelen (een paar Watt meer of minder voel ik inderdaad niet direct). Misschien gebruikte ik die fietsen enkel in omstandigheden dat het geen verschil maakte maar maakt het wel verschil in andere omstandigheden. Misschien is dit me toevallig altijd met banden overkomen waar het geen verschil maakt maar maakt het bij andere banden wel een groot verschil, ... Maar misschien maakt het ook wel gewoon veel minder uit dat veel mensen willen geloven op basis van wat de fabrikant hun voorspiegelt.

Renaat
_Peter_ schreef:Wat betreft de rotatiepijltjes betreft op banden zonder noemenswaardig profiel zitten ze ook, en kun je de functie inderdaad in twijfel trekken.
Kan met het karkas te maken hebben. Remkrachten zijn veel groter dan aandrijfkrachten en wellicht heeft de fabrikant daar rekening mee gehouden.
De rotatie richting zijn goed gemonteerd. Zal toch vandaag even naar het balhoofd kijken. Uit test blijkt dat stuur makkelijk draait. Vind dit heel vervelend vlak voor mijn vertrek naar Eijsden. Met de CTC BANDEN had ik nooit problemen en reden heerlijk 7000 km lang.

Mario
Waarom heb je ze dan al na 7000km vervangen?
Omdat ik deze gratis kreeg van een vriend en had er goede verhalen over gehoord.
kijk zo meteen naar het balhoofd. Als het niet helpt monteer ik weer mijn ctc banden. Plaats ik voor naar achter en achter band naar voor.

Mario
Hmm toevallig heb ik het zelfde.
Ik rij normaal met marathon plus banden (37-622)
Ik heb nu ook een fiets met Marathon supreme banden (50-622)
En ook ik dacht dat het balhoofd niet goed stond van de fiets. Maar met
het balhoofd is niets mis. Hij lijkt wat langzamer te sturen door deze banden
beste M276, je stapt over naar een andere band (er is van alles wat je onder 'schwalbe marathon' kunt laten vallen) én je gaat naar een heel andere maat. logisch dat het anders aanvoelt.
mijn ervaringen zijn: 42-622 vittoria randonneur voor er op en mijn fiets gaat meer looiig (hoe spel ik dat? :shock: ... 'zwaarder', zo u wilt) sturen en het rijdt m.i. lekkerder (soepeler, minder last van oneffenheden, subjectief lichter lopend)
dan met daarvoor een schwalbe silento van maar liefst 47-622 (die net zo breed viel). lijkt mij logisch want doorsnede van de band is vlakker/boller. m.i. echt een heel fijne band zo'n vittoria. zit ook gewoon in éen keer goed als je hem om de velg legt (met schwalbe wil dat niet altijd... :twisted: )

met 40-622 schwalbe road cruiser voor er op gaat de fiets nerveuzer sturen, maar dat vind ik logisch want die band heeft soort van middenril in het profiel en is iets smaller/hoger-in-het-midden.

ik heb zelf ook de schwalbe supreme in 37-622 en die ervaar ik vooral als lichter en veel soepeler reagerend op oneffenheden (net als een dunwandig racebandje). stuurkarakter is normaal wat mij betreft.

misschien heb je met 50-622 ook wel gewoon meer rubber aan de straat (groter contactoppervlak).

ik bedoel: maat en vorm van de band en soort/vorm van het loopvlak spelen m.i. een rol.

groet! hoogframe
Heb het balhoofd even losgemaakt, opnieuw afgesteld en heb nu de indruk dat mijn fiets iets beter stuurt.

Ben het met vorige schrijver eens dat blijkbaar profiel van de band i.c.m. weg anders is en daarom dit euvel.

Ga eind mei naar de fiets cursus van Marten en zal het even na vragen.

Omdat het 26 inch en 50 mm banden zijn heb ik de indruk dat vooral het nieuwe rubber profiel van de band meer tegen druk geeft dan mijn vorige CTC banden waar van het loop vlak glad is.

Maar ja al doende leert men. Volgende keer toch maar weer CTC banden.

Om met de woorden van Frank van Rijn te eindigen: als iets goed is waarom zal ik het dan veranderen.

Mario
supermario schreef:Omdat het 26 inch en 50 mm banden zijn heb ik de indruk dat vooral het nieuwe rubber profiel van de band meer tegen druk geeft dan mijn vorige CTC banden waar van het loop vlak glad is.
Dat is het hem denk ik. Ik heb op mijn vakantiefiets ook 50 mm Marathons en als ik daarmee keer op het asflat dan hoor ik het rubber wringen, maar gelukkig niet zo erg als bij een geladen 35-tonner met een drieassige oplegger.
Heb net een paar km gefietst en het ligt niet aan het balhoofd. Het is het profiel dat wat stug aanvoelt zeker bij een bocht. Heb mijn ctc banden nagekeken en vooral in de achter band zitten veel scheurtjes en tukjes ijzer.gooi ik weg. Blijf dus maar met deze door fietsen. Misschien als het profiel wat is ingesleten het rij gedrag wat anders gaat aan voelen. Moet natuurlijk ook nog wennen na mijn ctc banden.

Mario