Carl schreef:Fijn dat je uh, de minst barbaarse hebt uitgezocht Yopie...
Ik heb echt rekening gehouden hoor met de gevoelige fietsers hier, heb véél mooiere foto's maar die zijn voor hier
te mooi.
Ik weet niet veel van elanden, maar bij edelherten spreekt men in Nederland over 'enden'. Een tweeëndertigender dus.
Aha! mijn nederlands wordt steeds bättre så.
Kreeg ook net een PB'tje dat een eland geen hoofd en benen heeft maar een kop en poten. Tja, ik vertaalde 't uit het zweeds, daar zegt men hoofd en benen, vind dat eigenlijk wel aardiger klinken. En de eland is niet moeders mooiste maar ik heb wel groot respect voor hem, vooral als ie plots voor je staat, met zijn oren plat en met rollende ogen naar je fiets kijkt.
Ik ben zelf nog nooit in Alaska en Rusland geweest maar daar schijnen ze groter te zijn. Hier hebben ze een schofthoogte tot 2m en een lengte van circa 2,5 m (de mannetjes, het vrouwtje is een kwart kleiner) maar daar kunnen ze 2,5m hoog en 3m lang worden. Kwam onderstaande foto tegen, brr moet er niet aan denken dat die over je fiets walst of je in zijn gewei opschept.
Kan het niet zo goed zien maar het lijkt een achtentwintigender.
Zoals je zelf altijd al zegt, goed opletten in het bos tijdens het jachtseizoen, zodat de volgende bosbezoeker geen fatbiker ziet liggen, bij de knieën afgezaagd.
Ik denk dat er in veel landen jachtongelukken gebeuren, hier zijn dat er circa 500 per jaar, dat valt mijn inziens nog mee als je bedenkt hoeveel er wordt gejaagd. Denk dat het in bepaalde landen veel erger is, geen flauw idee eigenlijk..
Maar tis echt zaak te weten wanneer het jachtseizoen is als je zo met je fatbike ronddwaalt, niemand verwacht een gek op een fiets. Dat zie je ook bij de Baltische bes- en paddestoelplukkers hier, die worden weleens beschoten omdat ze stilletjes door het bos struinen.
En ook oppassen voor aangeschoten wild, dat heb ik gelukkig nog niet meegemaakt maar het lijkt me echt geen pretje een wildzwijn tegenkomen die van pijn niet meer weet waar hij is. Hier is ook de beren- en wolvenjacht, die wil je dan ook niet graag tegenkomen. Ja, wrs zeur ik erover maar als fietser denk je daar niet snel over na of mss dwaal ik teveel in het bos rond en begin steeds gekker te worden.
In de herfst zijn elanden ook weleens dronken van gevallen fruit (vooral gegiste appels) en dan kunnen ze soms vervelend zijn, ze zwalken over de weg of hangen in je tuin. En een eland met een kater is ook al niet vrolijk.
Maar ze zijn echt gek op appels, doen de raarste kunsten om ze uit de boom te krijgen, het gebeurt weleens dat ze daardoor klem zitten en je de boom moet omzagen. Zoals in onderstaand filmpje, de man vertelt dat hij met de buren probeerde de eland te bevrijden door takken af te zagen maar dat lukte niet want hij zat teveel klem. Dus kwam de reddingsdienst om hem eruit te hijsen. De volgende ochtend was de eland duidelijk nog een beetje van slag.