door
whisky » di 06 jun, 2006 10:02
Hoi,
Ik heb een Julbo cat 3 (Colorado) met Alti Spectron X6 lenzen. Deze is niet zo heel erg donker. Ook met bewolkt weer zie ik nog genoeg en heb ik ook nog genoeg dieptegevoel. Hij heeft buigbare pootjes, erg handig, zo kan je hem stevig achter je oren buigen. Verder heeft hij zijkleppen van leer, voelt prettig aan. Op de gletchers in de Ötztaler Alpen (inc. Wildspitze, 3.772m) en Grandparadiso (inc.Grand Paradiso, 4.061m) deed hij prima zijn werk.
Daarvoor had ik een Julbo Nomad (cat 4). Deze vond ik net als jij te donker voor het fietsen en dagelijks gebruik en overkill voor in de bergen. Mijn dieptegevoel met deze bril was echt slecht, ik kon vaak de breedte op graten tot de afgrond slecht inschatten. Verder moet je deze bril met pootjes op je hoofd klemmen. Die bleef dus niet goed op mijn hoofd zitten en ook de plastik zijkleppen irriteerden.
India heeft hoge passen maar 5000 is toch zo een beetje het maximum? Reflexie zal er niet veel zijn (of je moet over sneeuw fietsen), wel veel intens direct zonlicht. Ik denk daarom dat een cat 3 bril genoeg zal zijn.
Ikzelf plan een reis over o.a. de himalaya en neem mijn cat 3 bril mee, die kan je ook nog bij donkerder weer en in lager gelegen gebieden dragen...
Misschien is anders een megadure en megasnel gejatte zonnebril met meekleurende Chamelonlenzen (Cat 3-4) wel wat:
De Nomad Chameleon kost 'slechts' 120E en de Typhoon 'maar' 130E
Fiets de wereld (met cat 3),
Whisky