Additionally, paste this code immediately after the opening tag: brooks zadel duurder - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

brooks zadel duurder

loknor schreef: Georg, er is een reden dat de Cambium lijn zo populair is: hij zit voor de meesten veel beter dan dat leer.

Ik zou toch maar eens een goed kunststof zadel proberen. Ik zou niet verbaasd zijn als je portemonnee en je perineum je dankbaar zijn :lol:
Want zo is het natuurlijk: leren zadels zijn nogal een nicheproduct. Voor veruit de meeste fietsers is een lekker kunststof (gel)zadel veel geschikter.
Als ik de berichten doorlees kom ik tot conclusie dat leren zadel is bedoeld voor hipters
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hipster_% ... cultuur%29

als ik goed begrijp dat zijn groep mensen die nog geloven in leren zadels,stalen frames, single speeds, VW beatles etc.
Wat denken jullie van?
miro schreef:Als ik de berichten doorlees kom ik tot conclusie dat leren zadel is bedoeld voor hipters
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hipster_% ... cultuur%29
Mijn hipster staal Singlespeed heeft zo'n vreselijk rubber brooks en dat word binnenkort een B17s (ik hou mp in de gaten).
Mijn Staal MTB heeft een B17s.
Mijn Staal Brompton 1-2spd heeft een B17s
Mijn Staal Soms singlespeed, soms Rohloff, soms derailleur vakantie fiets heeft een Brooks flyer (word ooit een B17s, flyer vind ik ondertussen te zwaar)

Maar zelf ben ik geen hipster....denk ik 8)
Ik zou niet weten waarom kunststof voor 'de meesten' beter is dan leer.
Wie zijn dat, de meesten?
Stadsfietsers? Wereldreizigers? Wielrenners?
Allemaal verschillende doelgroepen met specifieke eisen en verwachtingen t.a.v. zadels.

Wat mij betreft; 'never change a winning team' als het om zadels gaat. Kunststof zweet meer dan leer, en mijn perineum gedijt goed op de brooks 'Imperial' (met uitsnede).
Ik zie, vanuit de fietser bekeken, geen enkel objectief voordeel van kunststof boven leer, gewicht buiten beschouwing gelaten. Regen is geen issue; afstappen = dekje erover. (zit standaard onder het zadel opgeborgen) Regent je kunststof zadel nat, dan heb je ook een natte kont, dus ook daar heb je zo'n dekje nodig.
Bovendien vormt leer zich naar de rijder, kunststof niet.

Op de vraag van 'Miro' ga ik maar niet in, dan is het einde zoek.
Ik ben nog nooit gestopt om als het regent mijn leren zadel af te dekken, zolang ik er op zit wordt het niet (te) nat. Het enige wat mijn zadel niet lukt vindt, is heel veel water tegen de onderkant bij natte offroadtochten zonder spatborden, daar vind ik een plastic zadel beter.
Ik zit tegenwoordig meer recht op en vind de b17 iets te smal. Koop misschien voor 105 euro een gb mente.

Mario
miro schreef:Als ik de berichten doorlees kom ik tot conclusie dat leren zadel is bedoeld voor hipters
Niet bedoeld voor, wel recent geadopteerd door :wink:
Georg schreef:Ik zou niet weten waarom kunststof voor 'de meesten' beter is dan leer.
Wie zijn dat, de meesten?
Degenen waarvan er getalsmatig het meeste zijn. Mensen die een fiets kopen en erop springen om een stukje te fietsen en geen zin hebben om een leren zadel in te vetten, in te rijden, op te spannen, droog te houden etc etc etc.
Wielrenners?
Brooks zadels zijn bij de punt natuurlijk altijd vrij bol, en daardoor imo meer geschikt voor zitbotjeszitters dan voor relatieve perineumzitters. Voor wie echt plat op de koersfiets wil liggen valt een Brooks dus af imo.
Ik zie, vanuit de fietser bekeken, geen enkel objectief voordeel van kunststof boven leer, gewicht buiten beschouwing gelaten.

Prijs?
Regen is geen issue; afstappen = dekje erover. (zit standaard onder het zadel opgeborgen) Regent je kunststof zadel nat, dan heb je ook een natte kont, dus ook daar heb je zo'n dekje nodig.
De gemiddelde stadsfietser (waar er heeeel veel van zijn, vandaar meeste) doet dat niet, die veegt met z'n mouw z'n zadel droog en heeft geen zin in een vlek in z'n broek van een afgevend leren zadel.
Bovendien vormt leer zich naar de rijder, kunststof niet.
Precies, zo'n raar leren zadel zit in het begin (de fase die de vele weinigfietsers nooit ontstijgen) dus niet lekker. Een kunststof zadel zit meteen (relatief) goed.

Brooks mikt dus niet meer op de mainstream. Ook de gemiddelde fietsplanfietsklant die € 1200 voor een leuke hybride/trekkingfiets of €2000 voor een e-bike neerlegt om 5-20 km mee te forensen zit niet meer op een Brooks te wachten.

Blijven over de veelfietsende of hippe fijnproevers, die over het algemeen kapitaalkrachtig zijn. En dáár mikt Brooks nu op. Wat Alien zegt dus :)
Alien schreef:Het is een klassieke denkfout om de verkoopprijs van een product te willen afleiden uit materiaal- en productiekosten. Prijzen worden bepaald door wat de markt bereid is te dragen, het "marktsegment" waarin het product wordt geacht zich te bevinden, en zo nog wat factoren..
@Shrek; als ik het goed begrijp, is je punt dat een Brooks zadel niet geschikt is voor de doorsnee achteloze en onwetende stadsfietser die door de regen naar de kroeg rijdt?
Op een "wereld"-fietsers-forum?

Wat doet dat er toe?
Mijn punt is dat Brooks, ondanks alle kritiek, en vermeende prijsverhogingen, nog altijd een keur aan zeer goede en prettige zadels maakt, op geen enkele wijze geëvenaard of ingehaald door nieuwere technieken of producten, incl hun eigen Cambium.
Voor mij, althans.

Overigens ken ik veel afgeragde Brooks-zadels type B66 (stadsfiets), die jaren onbeschermd in de regen hebben doorgebracht en die nooit zijn ingesmeerd met een vetje en die toch prima hun functie als zadel volbrengen. Ik durf zelfs de stelling aan dat je voor een tientje op marktplaats een stokoud en verwaarloosd Brooks-zadel kunt kopen en dat dat ding nog veel comfortabeler is dan een nieuw zadel van plastic.
Georg schreef:@Shrek; als ik het goed begrijp, is je punt dat een Brooks zadel niet geschikt is voor de doorsnee achteloze en onwetende stadsfietser die door de regen naar de kroeg rijdt?
Op een "wereld"-fietsers-forum?
Dat was ter illustratie van het punt dat Brooks een nicheproduct is waar de verkoper voor kan vragen wat 'ie wil :wink:

(zeker als dat nicheproduct momenteel eventjes hip is)
Georg schreef: Mijn punt is dat Brooks, ondanks alle kritiek, en vermeende prijsverhogingen, nog altijd een keur aan zeer goede en prettige zadels maakt, op geen enkele wijze geëvenaard of ingehaald door nieuwere technieken of producten, incl hun eigen Cambium.
I respectfully disagree.. en dat is al zo lang als ik ze ken. Brekende/dolle boutjes, randen van een zadel die broeken slopen omdat ze niet zijn afgewerkt, oneven leer. De ene B17 is de andere niet... hoe kan dat?

Als Brooks nu een product van constante kwaliteit opleverde oke... maar het is gewoon een crap-shoot. Allemaal standaard klachten die Brooks al heel lang teisteren.
Voor mij, althans.
Zolang je geen alternatieven wil proberen zal dat zo blijven. Ik begrijp dat je bij je favoriete zadel wil blijven, alleen weet ik dus uit ervaring dat het verschil exemplarisch absurd groot kan zijn dankzij de ontzettend slechte kwaliteitscontrole van Brooks. Een collega kon erover mee praten, het was einde vakantie voor hem.
Leon schreef:Ik vermoed dat dat een soort van klassieke marktstrategie aan het worden is voor produkten aan het einde van hun economische traject.
Door de zadels duurder te maken worden ze exclusiever. Er komt per zadel meer geld binnen, waardoor de toenemende kosten gedekt worden omdat de productiemethoden inmiddels verouderd zijn. Dat de omzet in aantallen dan niet toeneemt maar afneemt is bovendien drievoudig slim voor de aandeelhouders: ze hoeven niet te investeren in machines én ze kunnen de medewerkers langzaam laten afvloeien én de nog verkochte zadels zijn als ze maar duur genoeg zijn zo exclusief dat ze nauwelijks gebruikt worden waardoor de afnemende kwaliteit ervan niet eens meer opvalt.
Ik denk dat je er teveel achter zoekt. Vrijwel alles op het gebied van fietsen is de afgelopen 5 jaar fors in prijs gestegen (ondanks de crisis). Laatst vond ik de doos met facturen voor alle losse onderdelen van mijn racefiets en kon het niet laten de prijzen even na te lopen. Elk onderdeel was vrijwel 100% in nieuwwaarde gestegen. Een aantal onderdelen waaronder gebruikte Speedplay pedalen heb ik in gebruikte staat kunnen verkopen voor meer dan de aanschafprijs(!) Zelfs simpele dingen als binnenbandjes van Michelin/Conti kosten voorheen ook maar €2,- en nu minimaal €3,80.

Overigens vergelijkt de TS nu de eenmalige super dump voordeel actie van Bever met de officiele retailprijs (apples and pears). Op dit moment zijn de Brooks B17 zadels voor €75,- nieuw inclusief verzending te krijgen. Zelf heb ik vorige maand nog €60,- incl. betaald voor een nieuwe bij de restverkoop van een LBS. Kwestie van even zoeken lijkt me.
@Loknor; "de ene B17 is de andere niet"

Dat staat o.a. ook in liefhebberskring van Engelse automobielen bekend als charmante 'made in England' kwaliteit. De Britten staan niet bekend om hun strakke manier van produceren. Het zijn geen Duitsers.

Mijn ervaring is ook dat er veel verschil tussen de zadels zit; dik leer vs dun leer etc.
Het is dus zaak er 1 te vinden die naar je zin is.
Ik ga niet op een knalharde GB zitten. En al helemaal niet op een zadel met een ruw oppervlak, of kunststof. Wat dat betreft heb ik liever een zadel dat korter meegaat dan mijn achterste dan andersom. Als het gedurende die tijd maar lekker zit.
Ypuh schreef:[…] (apples and pears).
Appelen met peren vergelijken: "apples and oranges," zeggen de Britten dan.

Your attempt at appearing worldly has gone pear-shaped.
Georg schreef:Mijn punt is dat Brooks, ondanks alle kritiek, en vermeende prijsverhogingen, nog altijd een keur aan zeer goede en prettige zadels maakt

Brooks zadels zijn kwalitatief ondermaats.

Ik heb meerdere zadels van hun waaronder 2 B67 Select modellen. Die zouden langer mee gaan omdat het kwalitatief beter leer is. Nou na 1 regenbuitje was die ook aardig doorgezakt. En ik krijg beide B67 Select zadels niet opgespannen doordat de spanbout mee draaid. En ik had een B190 die had de neus iets scheef staan , en een B135 waarbij tot 2x toe een nieuwe zadelklem kapot ging.

Voor mij geen leren Brooks zadels meer. Ik vind het erg jammer dat hun Cambium zadels geen oogjes hebben voor een zadeltas anders kocht ik me een C19
Ik vind het erg jammer dat hun Cambium zadels geen oogjes hebben voor een zadeltas anders kocht ik me een C19
Hoezo geen oogjes voor zadeltas? ik zie duidelijk 2 oogjes hoor.. of heb ik het mis?

http://www.brooksengland.com/catalogue- ... mbium+C19/
Het merendeel van de zadeltassen bevestig je toch aan de zadelrails, niet aan oogjes?
Al jaren (>20.000km) zit ik op een 2e hands Conquest. Zakje erover als het regent, eens per jaar :oops: invetten aan de onder kant en heel af en toe eens een beetje spannen. Er is nog niets kapot gegaan aan dit zadel, ik ben er erg blij mee.
Ik rij al 10000 km probleemloos met een zwarte B17 en is totaal nog niet ingezakt.
goldenlion schreef:Ik rij al 10000 km probleemloos met een zwarte B17 en is totaal nog niet ingezakt.
Oeoeoeoeoeh... Je spanbout kan elk moment breken;).
Travelmaster schreef:
goldenlion schreef:Ik rij al 10000 km probleemloos met een zwarte B17 en is totaal nog niet ingezakt.
Oeoeoeoeoeh... Je spanbout kan elk moment breken;).
Maah nee, hij heeft nog minstens 11.000 km over - die van mij daarentegen (21.000) ... maar ik laat het zeker weten als er iets scheelt met mijn B17 :shock: