Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 7 speed cassette meer dan 32 tanden? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

7 speed cassette meer dan 32 tanden?

Of ik die discussie zelf heb veroorzaakt daar was ik me echt niet van bewust. Het gaat om de vraag of ik een grotere pignon van 32 of 34 tanden kan vinden. De naamaanduiding is van minder belang.
Hierbij de beloofde foto’s. De achterderailleur is nog nieuw van 27 februari 2016. Op de onderste foto dateren de voorbladen met crank van augustus 2014, samen met de ketting en pignon. De Giant FCR-fiets heb ik op 28 augustus 2003 gekocht.

Afbeelding

Afbeelding
Martin E. van Doornik schreef:
Alien schreef:Derde foto is een schroefpion.

Als je die daadwerkelijk op je fiets hebt zitten, dan heb je geen kettingzweep nodig om 'm van je fiets te halen, en die CS-HG50 die je in je startpost voorstelde te monteren gaat dan niet op je naaf passen.
Ik weet heus wel hoe ik een pignon of cassette eraf kan halen, want ik heb vier fietsen.
Tuurlijk, maar je weet niet of je een pignon of een cassette nodig hebt. :roll: Ben je hiernaar op zoek? http://www.amazon.com/Shimano-MF-TZ31-T ... 5112816011

Carl
Martin E. van Doornik schreef:Of ik die discussie zelf heb veroorzaakt daar was ik me echt niet van bewust. Het gaat om de vraag of ik een grotere pignon van 32 of 34 tanden kan vinden. De naamaanduiding is van minder belang.
De naamgeving is van intens groot belang.

Op deze foto kunnen we overigens de sluitring en/of het typenummer van je naaf niet zien, dus weten we nog stééds niet zeker of je nu een cassette of freewheel zoekt :lol:

Maar over je derailleur: volgens the googles kan een RD-M360 een 34t kransje aan, dus dat zal geen probleem zijn, zeker zolang je niet kruisschakelt.
nog sterker: het is geen kwestie van de naam alleen. Schroefpignon of cassette is heel wat anders. Dat TS niet al te nauwkeurig is, is te zien aan de rafelende derailleurkabels. Je eigen conventioneel denken loslaten kost tijd en geld...niet van ons.
sjefke schreef:nog sterker: het is geen kwestie van de naam alleen. Schroefpignon of cassette is heel wat anders.
Dat inderdaad.

Het goede nieuws is overigens dat tussen alle ruis door duidelijk is geworden dat er zowel 7-speed cassettes als 7-speed freewheels met een 34 verkrijgbaar zijn, en dat Martins achterderailleur daar vermoedelijk geen moeite mee zal hebben.

Wat nog overblijft:To freewheel or to cassette, that's the question.

Afbeelding
Afbeelding
sjefke schreef:is te zien aan de rafelende derailleurkabels.
Wat wil je, te lange derailleurkabels zijn erg moeilijk te knippen. Middels een botte nijptang met een flinke tik van een hamer erop.
Als ik kijk naar het plaatje van Martin's kransjes, dan durf ik met 99% zekerheid wel te stellen dat het om een freewheel (dus opschroefcassette) gaat. Ook de vertanding doet dit vermoeden. Mogelijk dat Martin de schroef met dat beetje blauw er op nog wat verder naar binnen moet draaien zodat straks ook een 32 of 34 gepakt kan worden door de derailleur.

PS vergeet geen nieuwe ketting te monteren. Ook al zijn die oude kransjes wat vergevingsgezinder.
_Peter_ schreef:Als ik kijk naar het plaatje van Martin's kransjes, dan durf ik met 99% zekerheid wel te stellen dat het om een freewheel
Dat denk ik ook idd.
Shrek schreef:
sjefke schreef:nog sterker: het is geen kwestie van de naam alleen. Schroefpignon of cassette is heel wat anders.
Dat inderdaad.

Het goede nieuws is overigens dat tussen alle ruis door duidelijk is geworden dat er zowel 7-speed cassettes als 7-speed freewheels met een 34 verkrijgbaar zijn, en dat Martins achterderailleur daar vermoedelijk geen moeite mee zal hebben.

Wat nog overblijft:To freewheel or to cassette, that's the question.

Afbeelding
Afbeelding
Ik heb vier fietsen: twee ervan hebben een schroefpignon zoals links afgebeeld en de andere twee met cassettes (kettingzweepsysteem). Voor ik met deze vraag was begonnen had ik – toegegeven – lang gedacht dat pignon, cassette of cluster dezelfde waren, net zo als de fiets ook tweewieler of rijwiel heet. Dus toch, qua techniek kan ik wel heel wat, maar het is mij nu duidelijk dat de naamgeving in mijn koppie heel anders is geworden.
_Peter_ schreef:PS vergeet geen nieuwe ketting te monteren.
Dat is toch altijd standaard wanneer de pignon vervangen moet worden, er ook een nieuwe ketting op komt.
Martin E. van Doornik schreef: Ik heb vier fietsen:
Mooi aantal :D
twee ervan hebben een schroefpignon zoals links afgebeeld en de andere twee met cassettes (kettingzweepsysteem) Voor ik met deze vraag was begonnen had ik – toegegeven – lang gedacht dat pignon, cassette of cluster dezelfde waren, net zo als de fiets ook tweewieler of rijwiel heet. Dus toch, qua techniek kan ik wel heel wat, maar het is mij nu duidelijk dat de naamgeving in mijn koppie heel anders is geworden.
Belangrijkste is dat je weet wat je moet bestellen, en in je eerste post plaatste je een linkje naar een cassette, daar begon de ellende al ;)


Als je nu een 28 als grootste achter hebt ga je met een 32 ook al een heel duidelijk verschil merken trouwens!
Martin E. van Doornik schreef:
_Peter_ schreef:PS vergeet geen nieuwe ketting te monteren.
Dat is toch altijd standaard wanneer de pignon vervangen moet worden, er ook een nieuwe ketting op komt.
Martin, inderdaad. Door de hele pignon, cassette-discussie zou je dat maar zo hebben kunnen vergeten.
Martin E. van Doornik schreef:
sjefke schreef:is te zien aan de rafelende derailleurkabels.
Wat wil je, te lange derailleurkabels zijn erg moeilijk te knippen. Middels een botte nijptang met een flinke tik van een hamer erop.
Tsja, met slecht gereedschap is het altijd ellende. Ik heb ook geen speciaal gereedschap voor derailleurkabels, maar met een nette scherpe kniptang van slechts 15 jaar oud ga ik er ook zo doorheen. Met een klein tangetje maak ik de opening recht.
Leon schreef:
Martin E. van Doornik schreef:
sjefke schreef:is te zien aan de rafelende derailleurkabels.
Wat wil je, te lange derailleurkabels zijn erg moeilijk te knippen. Middels een botte nijptang met een flinke tik van een hamer erop.
Tsja, met slecht gereedschap is het altijd ellende. Ik heb ook geen speciaal gereedschap voor derailleurkabels, maar met een nette scherpe kniptang van slechts 15 jaar oud ga ik er ook zo doorheen. Met een klein tangetje maak ik de opening recht.
Ik zou niet meer zonder willen: Hier vind je een mooie kabelkniptang. Werkt voor buiten- en binnenkabels.
kabelkniptang
Ik heb er eentje van € 6 via Ali :P
Shrek schreef:
kabelkniptang
Ik heb er eentje van € 6 via Ali :P
Laten we de lokale economie nog wat steunen. Kniptang is van het Hollandsche Tacx en te koop in Grunn, handiger voor Martin :wink:
Ik heb inmiddels onderdelen gekocht wat nodig zijn voor mijn fietstocht in de Alpen, die over 4 weken begint! Daarbij is ook de freewheel pignon van 14 t/m 34 tanden. Kom maar op, de Vršič-pas! Ik kook van nieuwsgierigheid.
Ik ben al begonnen met het grondig controleren van mijn fiets en daarbij ontdekte ik dat de velg van het voorwiel door het remmen behoorlijk diep is ingesleten. Gelukkig heb ik in de schuur nog een losse velg van hetzelfde model hangen en vandaag is deze gemonteerd. Ik moet er niet aan denken als door de te dunne wangen de verzwakte oude velg tijdens de afdaling in een haarspeldbocht zich dubbel zou omvouwen en ik zou ongetwijfeld omlaag denderen in een diepe afgrond.... De onderstaande foto spreekt voor zich. Oef! :roll:

Afbeelding
Martin E. van Doornik schreef:Ik moet er niet aan denken als door de te dunne wangen de verzwakte oude velg tijdens de afdaling in een haarspeldbocht zich dubbel zou omvouwen en ik zou ongetwijfeld omlaag denderen in een diepe afgrond....
Dat dubbelvouwen zal niet zomaar gebeuren. Wat wel gebeurt, als de overblijvende dikte van de velg op de plek van de remblokjes op dat moment over de kritieke grens heen gaat is dat op het moment dat je flink gaat remmen het aluminium heet wordt en de druk in de band hoger, is dat de velgrand naar buiten scheurt door de druk in de band. Als je geluk hebt merk je het op tijd; als je pech hebt en het is het voorwiel dan kun je over de kop gaan. Steven Kruijswijk heeft pas nog laten zien hoe dat gaat :shock:

Met zo'n ronde schroevendraaier die op de nodig plek niet eens helemaal recht is of lijkt zie ik op de foto overigens nauwelijks iets, maar dat terzijde.
Leon schreef:Met zo'n ronde schroevendraaier die op de nodig plek niet eens helemaal recht is of lijkt zie ik op de foto overigens nauwelijks iets, maar dat terzijde.
Het gaat om de 'kartelige' weerspiegeling van de schroevendraaier op de velg, overtuigend zat.